En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 24 maj 2011

Besiktning

Söndagens varma och vackra väder fick mig att äntligen ta itu med bilstädningen. "Min" bil skulle besiktigas på måndagen så det var ju på tiden att den fick en omgång både inuti och utanpå. Jättesnygg blev den efter alla turer med vatten, schampo och sämskskinn och besiktningen gick förstås som en dans. Det kan ju hända att det hade lite att göra med alla tusenlappar K fick lägga ut då han hade in den på vår utmärkta saabverkstad veckan före besiktningen.


I dag har det varit min och makens tur att besiktigas. K klev upp redan klockan fyra för att ta en tidig buss till NUS och jag skulle till lassa för mammografi. Vi var två stycken som satt i väntrummet samtidigt och båda var vi från N-träsk! Men väntetiden var så kort att vi knappt hann prata något med varandra och jag kom ut långt före jag egentligen skulle ha gått in.

När jag skulle betala parkeringen blev jag glatt överraskad av de nya apparaterna som satts upp. Om man betalade med kort fick man en incheckningslapp med tiden på som man skulle lägga i bilfönstret. När man sen skulle hämta bilen stoppade man in betalkortet igen och så drogs betalning för den tid jag hade stått där. Äntligen en vettig parkeringsautomat!


Just nu doftar det varken rosor eller Chanel nr 5 i byn för vi har Strema på besök och lägdan nedanför oss blev först duschad och sen upplöjd, så nu lär det dröja ett tag innan Cilla och Helen kan göra sina ruscher här nedanför.


Men i skogen är det som vanligt och där går vi förstås utan risk för att hundarna ska rulla sig.

Usch vad det känns trögt i kväll, bäst att försöka komma sig tidigt i säng.

Värt att notera: Om man stoppar i sig allt för många Polly-kulor innan man ska sova kan det hända att man drömmer att man ätit en massa små grodhuvuden som inte vill annat än att komma upp.





18 kommentarer:

  1. Ja urk vad det luktar när de maskinerna är igång.Jag hade mammografitid i fredags men glömde bort det för den här upprensningen jag håller på med.Så det blev ny tid efter min resa.
    För man vill ju inte missa kontrollen.

    SvaraRadera
  2. Har du vägarna förbi får du gärna fortsätta med min bil för Röda Faran skulle apselut behöva få sig en omgång, det är ett som är säkert. Fast jag besiktar först i november, så du behöver inte stressa ;o)

    På tal om drömmar, så väckte jag lilla A mitt i natten inatt med att gallskrika. Jag brukar inte drömma, särskilt inte mardrömmar, men nu minns jag att jag blev hårt fasthållen av chefen för arbetsförmedlingen här på orten. Det hjälpte inte huur jag försökte gör mig fri, fast satt jag. Undrar vad farbror Freud skulle säga om den maran..?

    SvaraRadera
  3. Efter fem mil till mammografin så träffar man ju alltid gamla arbetskamrater eller avlägsna bekanta som man kanske kunnat samåka med om man bara vetat. Fick det gjort för några veckor sen, hoppas nu att det går lika bra för bilen i morgon. Det som brukar strula är den där löstagbara dragkroken. Löjlig konstruktion.

    SvaraRadera
  4. För många pollykulor tror jag inte är farligt att äta på kvällen, däremot har jag märkt att om jag äter mat för sent så drömmer jag mardrömmar. Konstigt eller... Roligt att bilen gick igenom, det är som att gå till doktorn oron släpper när man är klar.

    SvaraRadera
  5. Mammografin är viktig. Fast vi som är äldre blir inte kallade så ofta. Jag har tyvärr ätit mitt dietgodis (mindre socker) juice fruits och det kan man också må illa av. Polly är mycket godare!

    SvaraRadera
  6. Bil=Nödvändigt ont ända tills man en dag känner att man är lite sen Nu för tiden bor det en bil hos oss.
    Mitt sista körförsök slutade i att jag smackade in i en gråsugga. Har alltid tyckt att dom är så små att se Inte underligt att jag tog den när jag skulle parkera.

    SvaraRadera
  7. Blä vad det luktar äckligt efter dom! Förstår att du INTE vill att tjejerna ska rulla sig där!

    SvaraRadera
  8. Men sjutton, kommentarerna försvinner ju. Jag lämnade en kommentar hos dig igår, men nu är den borta. Så visst spökar blogger. Har kommit på att man kan kommentera som "anonym".
    Hulda (jissesamanda)

    SvaraRadera
  9. Stickmamman, nej mammografi är nog en bra kontroll att gå på så den bör man inte missa. Ha en trevlig resa!

    SvaraRadera
  10. Stjärnkraft/Nina, det är säkert trevligt på Åland i oktober så jag får väl göra en notering i almanackan.
    Stackars personal på AF dom får då klä skott för allt möjligt, tillochmed mardrömmar! Jag kan tänka mig att Freud skulle ha sin synpunkter.

    SvaraRadera
  11. epsilon, dragkroken vet jag att jag ar haft problem med på en gammal bil vi hade förut. Jag tror det slutade med att vi sågade av den.
    Många gånger skulle det vara praktiskt att samåka, men de få gånger jag är in till stan försöker jag uträtta flera ärenden och då kan det vara svårt att samåka.

    SvaraRadera
  12. Selma, om jag äter mat för sent har jag svårt att somna över huvudtaget. Däremot får jag väldigt konstiga drömmar om jag t ex tar en alvedon till natten, vilket är väldigt sällan nu för tiden. Nog hänger kroppen och knoppen ihop alltid.

    SvaraRadera
  13. Kajsastina, det känns tryckt att dom kollar upp även oss äldre med jämna mellanrum. Sen får man väl vara lite observant själv, även om jag sällan kommer ihåg att kolla.
    Konsten med att inte må illa av att äta godis är nog att sluta äta i tid.

    SvaraRadera
  14. Lisbeth, det är nog bra att sluta köra bil när man känner att man inte är säker bakom ratten.
    Bor man som vi fem mil utanför en stad med bussförbindels bestående av ett par turer på förmiddagen och lika många på eftermiddagen, ingen tur alls på söndagar. är man tvungen att ha bil. När man inte kan köra längre får det väl bli färdtjänst.

    SvaraRadera
  15. Malin, särskilt inte som man ska dela säng med dom till natten!

    SvaraRadera
  16. Hulda, att det aldrig blir ett slut på krånglet! Vid det här laget borde Blogger gå ut till sina abonnenter och förklara varför det blir så här.
    Undrar just vad du skrev i kommentaren i går?

    SvaraRadera
  17. Ett underbart underhållande inlägg Cici! I♥IT

    SvaraRadera
  18. Gökboet, vad glad jag blir att du tycker om mitt inlägg!

    SvaraRadera