En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 11 maj 2011

Flyt

Plötsligt bara finns dom där. Paddor. Överallt. I Sörträskets strandkanter i alla fall. Stämmer det verkligen att grodor och paddor övervintrar i sjöbotten? Jag måste nog gå in och läsa på lite om groddjur. Flyt verkar dom ha i alla fall men anar dom den minsta fara dyker dom som pilar ner mot botten och blir liggande där blickstilla.

Ett annat par som hade flyt var dessa sångsvanar. Dom höll ett vakande öga på oss där vi gick men låg kvar i vattnet hela tiden. Dom kanske spanar efter paddor också, men jag vet inte om dom äter dom eller om dom är giftiga även för fåglar. Svanar kanske är vegetarianer förresten.

Jag känner att även jag har haft ett visst flyt i dag. Nu borde jag kanske vara lite mera modern i mitt språk och använda det engelska uttrycket, men eftersom jag är lite motvalls emellanåt, eller kanske ganska ofta enligt min man, så försöker jag använda de svenska orden så mycket som möjligt.

Jag kände det nästan genast i morse då jag klev upp att i dag skulle saker bli gjorda, och det mesta av det jag tänkt mig har faktiskt blivit gjort. Jag har bakat bullar, sockerkaka och kolakakor, fast de senare höll på att bli lite väl gräddade, och det var Mariannes fel. Hon hade lagt in en video som fick mig att sitta alldeles för länge vid datorn. Man ska aldrig sitta vid datorn när man har kakor i ugnen.

Jag har putsat två av tre fönster och har tänkt hinna det tredje innan dan är slut. Sommargardinerna sätter jag upp i morgon.

Jag har städat golven på nedervåningen, skakat mattorna och piskat dynorna i bäddsoffan.

Jag har tagit en långpromenad i skogen med hundarna, plockat små gröna fjärilar i gruset och lyssnat på hesa skall från någonstans i skogen, rådjur eller räv, vet ej. En massa korpar flög upp från en plats där bonden lägger diverse avfall, och hundarna gjorde ett fynd som kanske förklarar korparnas intresse för platsen.

För de som inte är rädda för lite oflyt kan jag meddela att stenmurklorna har börjat sticka upp. Jag tycker för övrigt att dom kör med falsk marknadsförning för få svampar ser så goda och plockvänliga ut som dom. Men jag säger bara, se men inte röra.


Ja, sen har jag hunnit med ett par sudokun, skrivit ett arbetsschema och ett anslag inför byastäddagen, några telefonsamtal och så flyttat vedmaskinen några gånger förstås.

Till slut har jag en känsla av att dottern börjar få flyt, att hon kanske har nått en vändpunkt. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det är så. Det känns så och det har det inte gjort de senaste tio åren.




24 kommentarer:

  1. Oj vad du har hunnit med mycket. Kolakakor som stått lite länge i ugnen gillar jag ... mmm, så gott ! Jag hade definitivt inte kunnat motstå att plocka stenmurklorna även om jag vet att man skall avstå från denna delikatess. Kanske jag skulle kunna slita mig från trädgårdsarbetet och kolla om det finns några häromkring också ...
    Skickar med ett heja, heja till dottern och hoppas att allt går hennes väg fr.o.m nu !

    SvaraRadera
  2. Ojoj, vad du har hunnit med mycket. Vilken energi!

    Vet ingenting om paddornas vintervanor, men nånstans måste de ju finnas. Har faktiskt aldrig tänkt på det tidigare.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det var inte lite du åstadkommit idag! Vilken energi! Du kan få fortsätta hos mig i morgon. Fönstren ser eländiga ut och huset behöver en riktig uppryckning!

    Murkelsås är gott - fast visst får man väl äta med måtta. Och så är de så kul att plocka, så jag avstår inte!

    Så skönt att dottern äntligen verkar få sin beskärda del av flytet!

    SvaraRadera
  4. Timmen är sen och ögonlocken hänger, så jag återkommer i morgon. God Natt!

    SvaraRadera
  5. Milda Matilda ... Folk brukar orera om att jag ångar fram som en vettvilling och göör saker, men du ligger bannemej inte efter! Det var ingen dålig lista du betat av!

    Vad har du emot stenmurklor..? Förväller man ett par gånger är det ju bästaste såssvampen man kan tänka sig! Tyvärr har jag inte hittat något bra ställe att plocka på. De fyndplatser jag snubblat över har varit alldeles för nära trafikerade vägar :o/

    Håller VERKLIGEN tummarna för dotra din, bara så du vet!

    SvaraRadera
  6. Jovisstja, jag glömde ju: japp, vissa groddjur övervintrar nedgrävda i sjöbotten. En del arter kan ligga i dvala på det viset i flera år och vänta på bättre tider. Bl.a. en som på engelska heter Bull frog och lever i Afrika. Under torrtiderna är den borta, men så fort regnen kommer dyker den upp igen.

    SvaraRadera
  7. Men vilken energi, vilken härlig dag. Och precis som Imse så hade jag då ingen aning om grodor o paddor men hos dig får man nya lärdomar.
    Och murklorna ska man nog vara lite försiktig med. Förväll sex gånger och kasta bort dom sen som Jonas Gardell sa om vindruvor och sköljning.Båda giftiga som tusan.

    SvaraRadera
  8. Strandskatan, så god är ingen svamp att jag vill riskera min hälsa för den.
    Jag skickar alla hejarop till dottern för det kan hon behöva. Tackar alla hjärtligaste för det.

    SvaraRadera
  9. Imse, Nina vet besked angående grodornas övervintring och det stämmer med det jag tycker mig minnas ha hört. Det kanske ligger något i det där med lerinpackningars nyttighet.

    SvaraRadera
  10. kajsastina, hoppas att nattsömnen har varit god!

    SvaraRadera
  11. Beppan, dessvärre har jag åtta fönster kvar här och vem vet hur länge energin håller i sig.

    Dom gånger jag har ätit murkelsås har det varit på restaurang och uppriktigt sagt, även om det nu är länge sen kanjag inte minnas att det smakar något särskilt.

    Vad gäller dottern hoppas, hoppas, hoppas jag!

    SvaraRadera
  12. Hoppsan. Tur att discofilmen inte var längre :) men nu fick jag inspiration till två stycken inlägg, ett om paddor och ett om kolakakor.

    SvaraRadera
  13. Nina, skillnaden mellan oss är att du verkar ha den där energin varje dag, min poppar bara upp så där lite då och då.

    Som jag skrev till strandskatan ovan är jag inte villig att riskera min hälsa för en god svampsås. Går man in på livsmedelsverkets sida finns det bra upplysningar.

    "Typ av produkt Gyromitrin-halt (mg/kg)
    % av halten i färsk svamp:

    Färsk svamp: 86-732 mg/kg 100%

    Torkad svamp: 52-163 mg/kg 18-71%

    Kokt* svamp: 15-41 mg/kg 6-15%

    * Svampen är förvälld 2 x 5 minuter i rikligt med vatten. Vattnet är kasserat efter varje förvällning."

    "Då det visat sig omöjligt att i tillräckligt hög grad avlägsna stenmurklans gifter har nordiska livsmedelstoxikologer i Nordiska Ministerrådets regi efter genomgång av den samlade vetenskapliga litteraturen om stenmurklan och dess gifter kommit till fullständig enighet om att det är olämpligt att äta stenmurkla."

    Tack för grodupplysningarna och extra tack förde hållna tummarna!

    SvaraRadera
  14. Ann, ibland säger Jonas Gardell en del kloka saker!

    Jo, om man skulle slita sig från datorn, gå ut till torkvindan och hänga upp de tvättade vintergardinerna, hänga upp sommarvarianten och, om energi och lust finns, sätta igång med fönsterna i kammar´n (som även fungerar som bibliotek, datorrum, kontor och gästrum, allt trots sina kanske tolv kvadratmeter).

    SvaraRadera
  15. Vi har väldigt många kopparormar, katterna fångar dem. Men de äter inte upp dem. Igår brakade yttertrappan ihop lite, den tyckte förmodligen att gubben ska göra iordning den. Det var jag som fick leka stålmannen, men jag fick tag i trappräcket i sista stund. Annars är det vår här.

    SvaraRadera
  16. Selma, sätt genast gubben på att göra en ny trapp! För visst är det det man har gubbar till?:D

    Kopparormen, som egentligen är en ödla, ska man vara rädd om, dom är vackra och håller efter bland annat sniglar i trädgården. Dessutom är den fridlyst. Visste du att den kan bli upp till 30 år gammal i vilt tillstånd och 54 i fångenskap?!

    SvaraRadera
  17. Har nog sagt det förut men gröna är inte mina fingrar. Grodsäsongen är över här redan. Vi var till en tjärn i närheten och hörde det mäktiga ljudet som susar i skogen under parningen.
    Vad är det för gröna fjärilar? Sånt ska jag nog veta som har varit lärare.
    Hjälp mig tillrätta
    Ha en fortsatt bra dag

    SvaraRadera
  18. Lisbeth, nu har jag letat på denna sida http://www.entomologi.se/index.html och hittat den lilla gröna fjärilen. Den heter Grönsnabbvinge (fd Björnbärssnabbvinge). Spara gärna den där sidan "Småkryp" för den är bra att ha när man undrar över någon mystisk insekt.

    SvaraRadera
  19. Vilken energi och vilket flyt! Där ligger jag i lä. Grodor är kul att studera, ja naturen överhuvudtaget. Du bor ju mitt i smeten, vilket inte jag gör. Men här blommar allt nu: hägg, häggmispel, maskrosor och syrenerna kommer att slå ut tidigt i år. Allergin frodas och jag har varit med dottern (medan hon arbetade hemma) och barnbarnet Erik, som just ska sluta 0:an. Vi var ute i trädgården. Trött av sol och allt är jag och ska försöka hålla mig vaken några timmar till.
    Jag har först förra sommaren börjat anteckna, men jag har köpt/fått många av de bästa böckerna. 2011 antecknar jag.
    Vi hörs i blogosfären, eller vad det heter.
    PS. Jag tycker som du att vi ska använda vårt svenska språk. Lustigt nog är det många som inte är så bevandrade i språket, som svänger sig med engelska uttryck. Det gör jag bara ibland.
    En sommarkram

    SvaraRadera
  20. kajsastina, sol och värme tar på krafterna, umgänge med barnbarn likaså men ändå är det något positivt. I morgon är det min tur att hjälpa till med barnbarnen i stan. Skellefteå alltså.

    Som mycket annat smittar även de engelska uttrycken, och nog händer det att även jag använder mig av dom. Värre är det när man i radio och tv hör hur praktiska, helt begripliga svenska uttryck byts ut mot engelska,och sånt retar mig.

    SvaraRadera
  21. Rena fönster, det är en lisa för själen sa min mormor. När fönstren är vårklara då är jag riktigt nöjd. Murklorna äter jag faktiskt. På trots kanske eller mot bättre vetande. Jag förlitar mig på mina mykologvänner som säger att det är OK i mindre mängder.

    SvaraRadera
  22. Men vad är det med Blogger!!!!
    En massa kommentarer och svar på dessa är försvunna!

    SvaraRadera
  23. Jag tyckte ju att jag fick till det i min kommentar om murklor. Jämförde med vad Jonas Gardell sagt om vindruvor-skölj sex gånger o kasta dem. Men den försvann med många andra.

    SvaraRadera
  24. epsilon, den enda trösten är väl att jag hann läsa (och svara) innan den försvann.

    SvaraRadera