En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 8 maj 2011

Hemma igen del 2

Vad kan tre äldre damer hitta på att roa sig med i Stockholm under fyra dagar, förutom att springa ut och in i affärer?
Vi var till exempel och såg "The Kings Speech" (en riktigt bra film om än i snyftigaste laget alldeles på slutet), med bland annat Derek Jacobi som  biskopen.


Är det någon som minns den underbara tv-serien "Jag, Claudius", där samme skådespelare hade huvudrollen?
Jag, Claudius är en brittisk TV-serie från 1976. Den handlar om kejsar Claudius liv, och  serien hade 13 avsnitt. Jag minns fortfarande den suggestiva inledningsmusiken och hur spännande jag tyckte det var. Jag blev faktiskt överraskad att denne skådespelare fortfarande var igång, men det kan ju bero på att han var så gammal och dog i seriens slut.

Minsann tror jag inte att jag ska försöka få tag i inspelningen av den serien. Jag vet någon som skulle bli väldigt glad, nämligen K.





Derek Jacobi som Claudius 1976
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                       


Vi traskade också iväg till Fotografiska museet på Skeppskajen. Absolut värt ett besök.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dessutom åt vi jättegoda stora mackor på museets cafeteria med säkert en av stans bästa utsikter.
 
En av kvällarna samlade vi ihop alla i stan boende syskonbarn med sina respektive och for till Wärdhuset Sjöpaviljongen ute vid Tranebergs Strand. Vi var då nio personer och jag tror att vi alla hade en mycket trevlig kväll. Dottern och jag delade bl a på en flaska mycket gott rödvin.
 

Eftersom det bästa vädret väntades till fredagen blev det den dagen vi besökte våra föräldrars och mormors grav ute på Skogskyrkogården.

Vi hann på hemvägen därifrån även ta en titt på vårt senaste föräldrarhem som är beläget i Pungpinan. (Detta namn ansågs ett tag så genant att busshållplatsen bytte namn, men Pungpinan är ett pyttelitet torp där bönderna på väg hem från torgförsäljningen stannade och tog sig ett glas eller två, dom pinande penningpungen alltså.)
Huset vi bodde i har byggts till och förändrats till oigenkännlighet numera.
 



8 kommentarer:

  1. Såg också The King´s speech nu i veckan. Förstår varför den fick så många oscars, många bra skådespelare. Att träffa syskon o syskonbarn är ju bara så roligt. Trevlig tripp.

    SvaraRadera
  2. Måste fråga om utställningarna på fotografiska är fasta? Var där en gång och då kommer jag ihåg Jens Assur. Heter han så? Jag älskade också den serien du gillar. Fast det var Törn fåglarna som var favorit. Borde finnas på dvd eftersom Törn fåglarna gör det
    Ha det så gott i solen
    Kram

    SvaraRadera
  3. epsilon, det är skönt att få se filmer som är det mera lågmälta slaget. Inte en pistol i sikte under hela filmen, vad jag minns. Lite av kammarspel, kanske. Och suveräna skådespelare. Många sk skådespelare i dag är mera av elitgymnastslaget och ansiktsuttryck och minspel enahanda.

    SvaraRadera
  4. Lisbeth,De aktuella fotograferna nu var Edward Burtynsky Kanada, Albert Watson skottland och Jakob Felländer Sverige. Om du går in på Fotografiska museets hemsida så kan du se vad dom har nu och vad som kommer senare.

    Klädsel i dag: shorts och linne. Hoppas att du har det lika skönt utomhus som jag i dag.

    SvaraRadera
  5. Så trevligt du har haft det i huvudstaden! Bra! Vadå, är det du som är blondinen på bilden?? Jag har för mig att du ska vara pensionär... du ser ju ut och vara typ fyrtio.
    Hulda

    SvaraRadera
  6. Hulda, haha! Man tackar och bugar, men fyrtio var det länge sen jag var. Det är ganska skönt att vara ålderspensionär, så jag klagar inte utan försöker roa mig så gott det går och det gick ju bra under denna Stockholmsvistelse.

    SvaraRadera
  7. "Jag, Claudius", visst minns jag den! En underbar serie, trots att jag då det begav sig inte var mer än 15-16 år gammal. Jacobi är en gudabenådad skådis, som jag i likhet med dig är förvånad över att fortfarande är i livet. "King's Speech" har jag inte sett ännu, men den står på önskelistan.

    På det hela taget tycker jag det låter som du hade en alldeles ypperlig vistelse i asfaltdjungeln, och som slutkläm vill jag instämma med Hulda här ovan angående blondinbellan i förra inlägget: du ser ut ut att vara typ fyrtio!!!

    SvaraRadera
  8. Stjärnkraft/Nina, "riktiga" skådespelare börjar det vara ont om, kan jag tycka. Numera har jag svårt att se skillnad på personerna i serier som går på tv. Ansiktena ser likadana ut, lite plastiga liksom.
    Angående blondin så sa en före detta klasskompis som jag träffade i november när jag var på snabbvisit i Stockholm: "Jag minns dig som blond." Underförstått, nu hade jag blivit mörkhårig. Jag har faktiskt varit riktigt blond en gång i tiden, men numera mörknar det mer och mer.

    SvaraRadera