En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 28 maj 2011

I väntan på sommarvärmen

Bonden har bråda dagar nu och en tid framöver.
Sedan lägdan först gödslats sedan plöjts upp har den nu också harvats.
Hundarna blir underbart leriga då dom springer där men gödslet är nu nere i backen så dom inte kan rulla sig i det i alla fall.
I vattendragen har det lugnat ner sig även om jag kan tänka mig att det kommer att fyllas på igen nu när det har regnat. Jag filmade forsen i Lidträskbäcken men hade snott kameran så filmen visas liggande så att säga . Jag har inte kommit på hur jag ska kunna vända filmen en kvart varv om det nu går att göra det. Annars hade ni fått se hur Cilla gick runt i forsen och letade efter Frolicbiten som elaka matte hade slängt i. Hon letade länge. Man kan inte säga annat än att hon jobbar för godsakerna.

 Lilla söta fröken Fräken står nu tillsammans med sina systrar i vägkanterna.
 Och ute på lägdorna spankulerar tranorna omkring. Cilla försökte bekanta sig med en  av dom i går när husse var ute med hundarna. Tranan såg inte ut att ha något emot det utan gick Cilla till mötes. Husse blev riktigt ängslig att mötet skulle sluta illa för Cillas del, men i sista stund tog tranan till vingarna och lyfte, till husses lättnad.
Den här tranan som gick mitt i byn, hade tydligen kommit in på tofsvipans revir och tranan fick ducka gång efter annan för tofsvipans attacker. Jag har även sett katter som fått lägga benen på ryggen när fågeln försvarar sitt område. Om ni tittar noga i traktorspåret till vänster om tranan så sitter tofsvipan där.
                                                                                       

I dag har vädret varit dåligt mest hela dagen. När vi vaknade i morse var det alldeles dimmig och duggregnet har legat i luften hela tiden. Men så kom det två små solar på besök till farmor och farfar och vad gör det då att molnen hänger tunga och mörka på himlen. Visst var vi inomhus en stor del av dagen men en promenad med hundarna tog vi förstås. Elsa tränade längdhopp över dikena, men roligast var nog att blåsa i hundvisselpipan och få hundarna att sitta som tända ljus vid hennes fötter i väntan på godiset som dom visste skulle komma.

Nu har barnen och deras föräldrar farit hem för denna gång. Farfar sitter och tittar på fotboll och farmor sitter framför datorn. Det är hög tid att ta ut hundarna på sista kissrundan och sen är det snart dags att inta sängläge igen. Jag tyckte det var nyss vi steg upp.












14 kommentarer:

  1. Vad längesedan jag såg en fräken eller så kanske jag inte tänkt på det. är nog dags att öppna ögonen för naturen
    Härligt med småtjejerna är som guldkanten på tillvaron när man träffar dom.Hur trött jag än är så orkar jag lite mer när jag träffar mina tre troll
    Tror jag följer ditt ex. och intar sängläge
    Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Men oj, är Tofsvipan en så respektinjagande fågel. Annars är ju Tranorna väldigt tjusiga fåglar.

    Vad mysigt med Elsa och hundarna. Barn behöver djur.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det blir vår o sommar över hela landet ser jag. :-)
    Fast här är det ömsom vin o ömsom vatten fast mest vatten just nu

    // I min värld som inte lyckas logga in hur jag än gör .......*mutter*

    SvaraRadera
  4. Fräken ... usch! Värre otyg finns inte i trädgården. Sen hjälper det inte att jag försöker intala mig att de är fantastiska, som funnits med (i stadigt krympande format) ända sedan dinosauriernas tid. Ärligt talat tror jag de var trevligare då, i trädstorlek, än vad de är idag :o/ Jag har inte mycket kirskål att svära över, men har istället fått min beskärda del av åkerfräken i rabatter och på grusgångar.

    Vet du vad, det är inte mycket jag kan säga att jag saknar här på Åland, men rinnande vattenflöden är en. Även om vi har vatten överallt runtom oss så spritter, porlar, fnittrar och hoppar det ju inte. Då räknar jag inte in hur havet beter sig vid oväder, för det är en heelt annan sak ;o)

    Här hos mig är det omväxlande väderlek så det räcker. I några dagar nu har det varit mulet, kallt och regnigt på förmiddagarna, för att till eftermiddagen övergå i strålande sol och försommarkänsla. Mycket kan man väl ha att påstå om den saken, men enahanda blir det i alla fall inte :o)

    SvaraRadera
  5. Det är väl så att det som finns runt omkring en för jämnan ser man inte till slut.
    Barnbarn ger ny livslust och energi, bara man får ta igen sig mellan varven.

    SvaraRadera
  6. Imse, då det gäller att försvara bo och ungar kan även de minsta bli hjältar.
    Jag tror också att barn behöver djur för att lära sig respektera alla levande varelser. Till exempel så räddade jag och barnbarnen en liten spindel som hamnat på vårt köksbord. Ingen av tjejerna var rädd för den.

    SvaraRadera
  7. I min värld, det har varit mycket vatten här också de senaste dagarna. Nu kan det räcka för ett tag.
    Hoppas att du snart kan kommentera som vanligt igen.

    SvaraRadera
  8. Mycket ogräs av alla möjliga sorter har jag i vår trädgård, eller jag kanske ska säga på vår tomt, men just fräken håller sig i skogen.

    Nu har du ju gjort dig ett egen porlande vatten och det blir säkert jättemysigt att sitta och koppla av vid.

    SvaraRadera
  9. Trana vs Tofsvipa. Vilken tuffing tofsvipan verkar vara. Ler vid anblicken av de lydiga hundarna. Dom är verkligen primitiva de små fyrfotingarna. Gör vad som helst för en godisbit. Här drillar barnbarnen Hurry så fort dom kommer hit och Hurry låter sig drillas. För en godisbit förstås.

    SvaraRadera
  10. En sån där bäck skulle jag vilja ha över tomten.

    SvaraRadera
  11. Svårt med kommentarerna fortfarande. En liten porlande bäck över tomten skulle inte vara fel men jag får nöja mig med min damm och det lilla vattenfallet.
    Kram
    Kerstin (Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  12. Ingabritt, det är nog fler än hundar som låter sig dresseras med en gobit.

    SvaraRadera
  13. epsilon, jag med. Den här finns i skogen någon kilometer härifrån.

    SvaraRadera
  14. Ölandsvindar/Kerstin, jag har inte ens en damm, men funderar på en sån där liten porlande sak som Nina har skaffat sig.
    Det är konstigt att blogger inte har fått ordning på sakerna ännu.

    SvaraRadera