En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 2 maj 2011

Nu brinner det!



Men lugn, det är bara i baken på mig!

Väskan är packad men trots det bara halvfull. Kan vara bra att ha lite marginal ifall jag springer på något i Stockholm jag avbsolut inte kan vara utan. Eller ha plats till sånt som dottern vill få uppfraktat till Norrlångträsk, typ vinterkläder.

Det har varit en del huvudbry hur jag skulle kunna frakta ner kartongen till dotterns tv-apparat som står på en vind där den inte kan vara kvar längre. Tv-kartonger är förskräckande stora och liggvagnskupeerna förvånansvärt trånga, så hur lösa den ekvationen? Till slut klippte jag upp bottentejpen, plattade till kartongen och vek den på mitten. Några rejäla snören håller den på plats och blir också ett handtag, vilket kan vara bra när man ska frakta den i rulltrappor och tunnelbana då jag kommer fram. Alla bylsiga frigolitklossar som ska sitta runt tv:n har jag stoppat i en Ikea-kasse.

Så nu tar jag bilen till Jörns station om några timmar. Sen kan man ju alltid hoppas att tåget från Luleå inte är försenat, men det brukar vara mera regel än undantag att den kommer efter den utsatta tiden. På nervägen har jag liggvagn och för att sysselsätta mig har jag tagit med både virknål och garn. När jag väl är i Stockholm hoppas jag på att vara så sysselsatt att jag inte hinner med så mycket virkande.

På hemvägen har jag en plats i en tvåbädds sovvagnskupé utifall det råkar bli så att dottern vill skicka med mig grejor. Då finns det lite mera plats än i liggvagnskupén.

Så se upp Stockholm, nu kommer jag! (Som om någon i den stan skulle lägga märke till en lantis från övre Norrland, haha!)


 

9 kommentarer:

  1. Du är ute på vift ser jag, så min kommentar når dig inte kanske. Hoppas du får det trevligt i Stockholm! De böcker som jag bedömer noggrant är bara de jag följer i Bokresan Jorden Runt. Jag tycker det är kul att få tips på utländska böcker, då lär jag mig mer om andra länder också. Är så trött på svenska deckare, en del är bra, men Camilla Läckberg läser jag inte längre. Här haglade det och kom snöblandat regn kl 2. Var det kanske de norrländska vindarna du förde med dig. *gniss*
    kram

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att åka till Stockholm. Nu när det har börjat grönska är det ju som vackrast. Säg inte att någon kommer att se dig. Du verkar ju ha lite speciell packning så se upp när du passerar grindarna. Ha en bra resa

    SvaraRadera
  3. Du smälter nog in lätt överallt! Även bland 08-orna... Ha det gött!

    SvaraRadera
  4. Glöm inte att ta några steg framåt när du har åkt upp för en rulltrappa. Lantisar stannar alltid precis när de klivit av och tittar sig omkring så det blir kaos bakom dem i trappan.Det lärde jag mig under mina år i Stockholm. Ha det jättetrevligt i vackra Stockholm!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  5. Oj oj oj, är du i denna landsändan? Nästa gång får du höra av dig i god tid så kanske vi kan ordna en liten fikaträff tillsammans med Åsa.

    Packningen. Ja du Cici, bättre brödlös än rådlös måste väl detta kallas. Tummen upp på bägge händer. Hoppas du får en fin vistelse i Sta´n med ett a.

    SvaraRadera
  6. Ser fram mot hur du sedan får hem TV:n :D
    Eller gör du om den till en "platt-TV"...

    SvaraRadera
  7. Jestabåda, människa ... Släpa på stor tv-kartong och frigolitstoppningen till staan! Du är makalös :o) Men jag undrar som Gubben här ovan: inte ska du väl släpa med dig hela apparaten hem på tåget..?

    Du lär kanske inte kolla din blogg medan du är borta, men för den skull säger jag: ha så trevligt!

    SvaraRadera
  8. ... instämmer med de båda ovanståendes undran: ska TV:n med tillbaka till Norrlångträsk? En fin resa med tåg som går och kommer i tid önskar jag.

    SvaraRadera
  9. Hoppas du har/haft en fin vistelse i stora staden. Vill passa på att tacka för dina finroliga kommentarer hos mig. Du får mitt hjärta att bli en aning varmare och mer leende.

    SvaraRadera