En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 26 maj 2011

Vilt och tamt om vartannat



På väg hem från stan i måndags, precis när jag kom fram till "Drängsmarksrakan", alltså där vägen är spikrak i 6 kilometer, stod det plötsligt något grått mitt på vägen. Det blev till att bromsa in och jag kunde konstatera att det även i år blivit åtminstone en ren kvar efter vårflytten. När dom är så här ensamma blir dom i regel väldigt skygga och den här dök först ner i högra diket men snodde sen tvärt och for tvärs över vägen och försvann in i skogen till vänster. 
De här vackra blommorna, nej det är inte vitsippor, är också vilda. Det är harsyran som blommar så fint ute i skogen just nu. Även blåbären har börjat blomma och det är bara att hoppas att det är nog med insekter framme som kan pollinera blommorna, så att vi får bär till sensommaren. Det här är också ett tecken på att det börjar vara dags att ge sig ut på jakt efter Nornan. Men en pålitlig källa, en som bor med Nornan intill tomten, säger att det inte riktigt är dags ännu.


Kabblekan växer i grannens dike, men den är planterad så jag vet inte om den ska räknas som vild eller tam.
 "Kabbleka är giftig men förr lade man trots det in kabblekans knoppar som kapris, Nyman (1867) tillägger dock att de är något skarpa (!)."






Riktigt tam vet jag inte om den här förrymda penséen räknas som. Men vacker är hon där hon tittar ut mellan kantlistens ribbor.
Rabarbern är däremot tam och foglig. Det är nu hög tid att gå ut och plocka några stjälkar för ståndet börjar vara riktigt högt, och blommorna är på gång. Mitt i sommaren brukar jag slakta den, ta bort varaenda stjälk och låta den växa upp på nytt med fräschare stjälkar och blad.

Två morsdagsrosor från i fjol har överlevt och börjar ha riktigt fina blad. Får se om dom hinner komma i blom också medan det fortfarande är sommar.

Jag tror det här är en tovsippa, men en trädgårdsväxt är det, som jag en gång fått av en vårdtagare. Den trivs tyvärr inte i den rabatten jag planterat den i utan rymmer därifrån och ut mellan plattorna. I år ska jag fånga in dom och placera dom på ett nytt ställe där dom kanske trivs bättre.                                                                                                                           

Fjällvallmon är också en sort som det är svårt att hålla inhängnad, den sprider sig hej vilt, men är vacker och ganska oförarglig så den får göra lite som den vill. En mycket tacksam växt som blommar från tidig sommar tills den nästan snöar över.


Jag kom mig äntligen för att köpa en ordentlig dusch då jag var till stan i måndags och var så duktig att jag monterade stång och allt redan på tisdagen. Görman det inte direkt har det en viss förmåga att bli liggande länge ogjort. jag har gjort försök att byta bara själva duschmunstycket genom att köpa något skräp på Jula. Det var dumt gjort och ska inte göras om. Den gamla duschen satte vi in i vår första dusch för trettio år sen och den har med tiden blivit tätare och tätare, trots rengöring, och till slut också spruckit.


Jag har ingen aning om vad som pågår här, men det blir nog fint när gräset har fått växa upp.







 Citatet ovan är hemtad från den utmärkta sidan Den virtuella floran.

19 kommentarer:

  1. Å, den rabarbern var fin :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  2. Kablekan är en blomma som verkligen lyser upp som en sol så gul.Penseerna är bra på att trivas var som helst dom har ju lätt för att fröså sig själva dom är fina.Här vid havet trivs inte valmon den vill nog ha mera torrt.

    SvaraRadera
  3. Jag lär mig lite av varje genom att läsa din blogg.
    Jag kände inte till vad en norna var för sorts växt.
    Googlade och såg att det är en underbart vacker
    blomma. Tyvärr verkar det inte som om den förekommer i Bohuslän.
    Däremot har jag glatt mig åt att kunna lyssna på göken idag !

    SvaraRadera
  4. Pennelina, trots ringa eller ingen skötsel växer den så det knakar.

    SvaraRadera
  5. stickmamman, fjällvallmon har funnits här på gården sen mina svärföräldrars tid och jag antar att dom har fått dom av någon granne eller självsådd.

    SvaraRadera
  6. stradskatan, och inte vilken blomma som helst utan en orkidé. Dom växer någon mil bort från vår by och där finns flera andra orkidéer som t ex guckusko, men dom kommer senare.

    SvaraRadera
  7. Tänk att jag missat harsyrans blommor. Knaprar på bladen så fort jag hittar en. Vad är det för blomma som ser ut som Harsyran men har små svarta prickar på Pistillen?
    Vi har inga egna rabarber på balkongen men av någon anledning har alla våra bekanta rabarber på tomterna.Svårt att tacka nej men ibland blir det för mycket. Kan ju inte stå mot gräddmjölken till krämen
    Ha en bra dag
    Kram

    SvaraRadera
  8. Lisbeth, jag undrar om du inte tänker på hönsbär. Kolla på google om det är den du menar.

    Rabarber ska intas med måtta, den kan vara ganska jobbig för gallan. Men en paj eller kräm då och då är intae helt fel, eller så kan man göra en god saft ihop med jordgubbar.

    SvaraRadera
  9. ..och en god sylt tillsammans med jordgubbar och vanilj! Om du inte ids kan du väl frysa dom så lagar jag när jag kommer och hälsar på nästa gång.

    SvaraRadera
  10. Åsa, jag lovar att någon brist på rabarber kommer det inte att finas oavsett när du kommer. Det finns ju tre bestånd till i Holgers.

    Nu ska jag gå och ringa dig.

    SvaraRadera
  11. Stackar ren som blivit utan kompisar. Hur ska det gå? Rabarber och paj på densamme är väl vad man kan klara av att äta, är inte så sött.
    Fortf. problem med kommenteringen för mig.
    Hulda /Jisses Amanda

    SvaraRadera
  12. Hulda, kan man kalla den en "ensamvarg"?

    Dottern gjorde i fjol en vansinnigt god sylt/marmelad på rabarber och jordgubbar. Den ska hon få göra om bara hon kommer hit.

    Jag har varit inne på Design-sidan och hittat en rubrik längst ner där man kan få en del information om bloggers status just nu. Dom arbeter på problemet med inlägg och kommentarer läste jag.

    SvaraRadera
  13. På Designsidan ska man först välja Instrumentpanel höst upp och sen gå längst ner på den sidan.

    SvaraRadera
  14. Även violerna har börjat blomma i våra trakter. Mossviol, skogsviol, kärrviol...

    SvaraRadera
  15. Anonym, det händer mycket nu på kort tid. Jag hoppas att vår orkidérapportör hör av sig snart. Han som har dom inpå knutarna.

    SvaraRadera
  16. Vilka fina bilder, men den stackars renen. Kommer han att klara sig tro?

    SvaraRadera
  17. Vad mycket jag lär mig genom bloggar. Floran uppe hos dig är lite olik vår.Och att det finns orkidéer så långt norrut. Nornan måste jag googla på.
    Vi har fått det kallt 14 grader och blåst och regn här i Mälardalen. I torsdags var det det 22 grader och strålande sol.
    Du var lite fundersam angående plockning av konvaljer. Björnö är en ö med bro över och det är naturreservat. Innan bron är det små skogsdungar och där får man plocka blommor.
    Jag vet inte hur det är med renarna men älgarna här stöter bort sin kalvar vid den här tiden.
    Kalvarna är lite vilsna och springer över vägarna. Vi har älgolyckor varje dag.
    Jag har satt mig en stund vid datorn för att vila benen. Vi ska ha gäster ikväll och jag har stått och förberett maten. Jag har fått en underbar laxrätt av min svåger och nu ska försöka göra den. Melon och prosciuttoskinka som förrätt och jordgubbar - de är riktig goda och kommer från Belgien.
    Ha en skön och trevlig helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  18. epsilon, ibland kan en ensamren klara sig ganska länge, och om den gör det tills renarna kommer åter så kanske han ansluter sig till dom.
    Det kan ju också hända att renägaren skjuter djuret ifråga. Eller att det blir påkört. Det sista får vi hoppas att vi slipper vara med om.

    SvaraRadera
  19. Polargrevinnan/Viola, älgarna är sig nog lika överallt i landet och fjolårskalvarna kan ha en tuff tid. Renarna ska vara till fjälls så här års och inte strutta omkring i skogen här nere.

    Nu förstår jag att du fick plocka på det ena stället men inte på det andra.
    Middagen du antagligen redan har bjudit på bev nog en succé, det lät riktigt gott.

    SvaraRadera