En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 30 maj 2011

Planering inför veckan

Det är mycket att stå i just nu. Förutom det där som alltid ska göras som mat, städ, tvätt, klippa gräs och gå ut med hundarna. Mellan varven hinner jag virka en och annan lapp till överkastet. Jag har hunnit med ungeför en tredjedel av rutorna.


I dag ha jag till exempel varit på vårdcentralen i Byske och visat upp ett antal prickar, eller fläckar, som (miss)pryder min kropp. Det bestämdes att ett par av dom skulle opereras bort vid lämpligt tillfälle. Det vill säga, när det finns en lämplig läkare där. Jag skulle nog kunna be sonahustrun i Lycksele att göra det men hon jobbar så mycket ändå så jag vill inte ta av henne den lilla ledighet hon har.

Vi fick ett oväntat besök i dag. Efter att ha hälsat på besökaren bars han ut på den kudde han slagit sig ner på.


Jag har i dag också utgjort motvikt när gubben skulle palla upp lekstugan som sjunkit ner, på Holgerstomten. Vi har funderingar på att flytta den till vår tomt så att barnbarnen inte behöver gå över vägen då dom vill leka i den. Stugan behöver en del reparationer och målningar också i sommar.

Blommande odon som jag träffade på uppe vid Hundtjärn i dag.

Sen hade jag en så himla tur att jag fick komma till min frissa och klippa mig direkt då jag ringde henne i dag, Så perfekt.

I morgon ska K till lassa på sin rutinundersökning och så ska han hämta hem sin jättekopiator som varit inne på rep. Då blir det till att hjälpa till att bära in eländet.

På onsdag ska jag och Helen stuva in oss och diverse tillbehör i Saaben och styra kosan söderut. Först ska vi till Sikeå och träffa de två av Cillas valpar som var här i våras och klippte sig. Nu behöver dom friseras lite inför utställningen dom ska på den 12:e juni i Vännäs. På kvällen åker vi vidare till Umeå där jag ska till Kirurgen och leta reda på N så att jag kan få nyckeln till hennes övernattningslägenhet. Hon ska jobba natt och behöver inte sova där den natten.

Morgonen därpå fortsätter Helen och jag vår resa till Nordmaling, söder om Umeå, där Helen ska ställas ut.
Utställningar brukar vara dryga och dessutom ska vi umgås med andra Russkaya Tsvetnaya Bolonka-ägare, så det är frågan om jag hinner hem till bastukvällsavslutningen, den som fruarna får vara med på. Nåja, går det så går det.

På lördagen den 4 juni fyller yngresonen 40 år och ska firas.

Och den 6 juni är det, förutom Sveriges nationaldag, finkafest i logen.

Klockan är snart halv elva och solen kastar sina sneda strålar över lägdan och skogen. Det har varit lita blandad kompott på vädret i dag, men jag hann torka en omgång tvätt och klippa gräsmattan i alla fall.



14 kommentarer:

  1. Hej Cici, vilket arbetsschema du har framför dig, jag blir matt bara att läsa det.
    Jag vill tala om för dig att vi har haft ett fasligt krångel med Blogger, därför har jag inte kunnat kommentera er mina käraste bloggvänner.
    Men nu ser det ut att funka.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  2. Å, så fint överkastet kommer att bli!

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  3. Jämrans, vad du har varit flitig med virknålen! En tredjedel klar, redan! *applåderar* Det kommer att bli såå fint och jag utgår helt kallt från att du lyckliggör oss med bildbevis när den dagen är kommen :o)

    Måste nog hålla med Monkan om att du verkar ha rätt mycket om dig och kring dig. Var det inte så att frun skulle vara pensionär, liksom..? Du, likväl som många andra av dina jämngamla, verkar ju springa runt som skållade troll mest hela tiden. Och jag som inbillat mig att jag kan se fram mot en tid när jag äntligen får ta det piano ... Dream on, vad det verkar :o/

    Sedan undrar en obildad skärgårdsbo vad i hela helskotta en "finkafest" är för något. En finka är här på Åland arresten hos polisen. Vad är det hos er?

    SvaraRadera
  4. Vilken vecka du har. Du har väl en almanacka så du är på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
    Länge sen jag såg Odon blommor. Det är ju inte något man träffar på här i trakterna.
    Som svar på din fråga så är det så att över hela kroppen har vi människor talgkörtlar som smörjer huden. Vissa har en benägenhet att få stopp i dom.
    Talget fylls på men töms inte ut. Det blir då så att det växer knölar som blir större och större eller går ner av sig själv.
    Jag hade fyra knölar. idag skar dom bort två och skickade på analys. När svaret kommer ska dom andra 2 tas bort. Troligtvis helt ofarligt.
    Ska krypa ner och vila en stund nu. Lägger ut en bild i bloggen på bandagering under eftermiddagen
    Ha en bra roadtripp
    Kram

    SvaraRadera
  5. Monkan, man kan ju knappast säga att det är en tröst att blogger krånglar för de flesta sen ett par veckor.
    Veckoschemat blev näst intill fulltecknat denna vecka men egentligen bara av roliga saker. Det gäller bara att hålla ordning på tankarna så att man får rätt saker med sig till rätt ställe.

    SvaraRadera
  6. Pennelina, jag hoppas att det kommer att bli till femåringens belåtenhet. Hon gillar i alla fall färgvalet och kollar hur långt jag hunnit varje gång hon är här.
    Nu börjar lillasyster också bli medveten om vad som är på gång så kanske måste det bli något till henne också så småningom.

    SvaraRadera
  7. Stjärnkraft/Nina, nog ska jag lägga ut en bild på öerkastet när det är klart, absolut.

    Jag trodde också att man skulle ligga mest på latsidan när man blev pensionär, men liksom mins pensionärskompisar här i byn undrar jag hur i hela friden man hann att jobba förut. Det är väl så att tempot har sjunkit och man tar dagen lite som den kommer. Men är man gift med en man som anser att man lever för att jobba, då är det inte lätt att alltid ligga på latsidan och göra bara det som är roligt. I dag misstänker jag att vi ska dra upp potatisfårorna så att han kan sätta potatisen. Han drar och jag skjuter på. Säkert en lustiger syn.
    Finka (fänka)är ljusugnsbröd som fått sjuda i buljong och serveras med stekt fläsk i mycket fett. De flesta lägger en stor klick smör ovanpå det hela. Jättegott!
    Det är bagarstugeföreningen som håller i detta evenemang som nu för tiden går av stapeln den 6 juni. Serveringspersonalen består av bara män, lite ovanligt för denna bygd. Vi håller till i byns gemensamma loge och det brukar vara proppfullt med folk.
    Jag ska inte glömma att ta med mig kameran och föreviga det hela. I fjol var vi till Göteborg den här tiden så då missade vi festen.

    SvaraRadera
  8. Lisbeth, en almanacka är av nöden annars skulle det mesta här sluta i kaos.

    Jag hoppas att du fick duktig bedövning så att du slapp känna skalpellerna jobba. Ska kolla på din blog sen och se hur dylika bandage ser ut. Det verkar annars lite krångligt att lägga bandage i hårbotten.

    SvaraRadera
  9. Men tänk hur det kan va. Åka SÖDERUT för att komma till Sikeå!

    SvaraRadera
  10. Gubben, om jag styr kosan NORRUT riskerar jag att hamna på Ikea i Haparanda, och en sån risk kan jag ju inte ta.

    SvaraRadera
  11. Ja minsann, du är då lika aktiv och flitig som vanligt. Tack för trevlig läsning och fina bilder!

    Kraaaam!

    SvaraRadera
  12. Gökboet, för just nu ett stilla inneliv för regnet VRÄKER ner. Det går säkert inte så bra med affärerna för glassbilen som i denna stund plingar sig genom byn.

    SvaraRadera
  13. Du är så välkommen till Sikeå! Skall bli roligt att träffa dig igen, fast det innebär ju jobb för dig förstås. Men kör försiktigt och ta det lugnt.

    SvaraRadera
  14. Birgitta, jag tycker också att det ska bli skoj att träffa er. Jag hoppas dock på bättre väder inför morgondagen än detta skyfall och åskväder som passerar i kväll. Men jag kör försiktigt i vilket fall som. Vi ses!

    SvaraRadera