En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 18 maj 2011

Stenrik

Några jag stötte på vid en skogspromenad häromdan:

Sten Tuff

Sten Säkert

Sten Dum

Dessbättre saknades Sten Död.
Desto mer levande är mossan just nu med sin underbara gröna nyanser.

Sen finns det dom som passar på att ta sig ett dopp när tillfälle ges. Det är i alla fall varmare i den här pölen än i Sörträsket och Hundtjärn men dom duger dom också så länge man inte behöver simma. Tänker Cilla. Tror jag.
Och långt där nere ser man Norrlångträsk, centralorten i våra hjärtan, en riktig skogsby, som har en båtfabrik. Vem sa att saker och ting måste vara logiska?


.

 I trädgården börjar poppeln att slå ut, och den doftar underbart.
Purpurapeln doftar inte så mycket precis men har desto vackrare färg. Lite av indian över den.
I går var vi iväg på den sista vattengympan för terminen och i vanlig ordning bjöd badpersonalen gympagruppen på kaffe och macka efter avslutat pass. Nu dröjer det till den 30 augusti innan gympan startar om.

Vädret är av skurkaraktär och det är lite småkyligt när det regnar och blir varmt när solen tittar fram. Så om man är välklädd med kofta och regnajacka blir det till att knäppa upp, plocka av och sen kanske på med allt igen under promenaden.

Nu håller vi tummarna för att vädret är skapligt på lördag när vi har den årliga byastädningen. 



24 kommentarer:

  1. Klart att vi ska ha fint väder till helgen :-D

    Härligt med vår... även om det är mycket jobb!

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  2. Men vilka underbart vackra & underligt mönstrade stenar!! Hur går det till måntro?

    Håller tummar och klor för bra "by-städväder"!

    SvaraRadera
  3. Det är fantastiskt vilka färger,former och mönster som finns runt oss. Vad som krävs är väl att stanna upp, öppna sina ögon och sinnen ...verkligen se sig omkring.
    Du har förmågan att fånga det vackra på dina bilder !
    Naturen är den bästa konstnären.

    SvaraRadera
  4. ser ut att ha varit en skön skogspromenad - med dopp för vissa... Ett projekt jag ska ta itu med så småningom (de samlas på hög just nu) är att lära mig mer om bergarter.

    Din sista bild är så ljuvlig i förstorat format! Den där skira försommargrönskan är verkligen något speciellt!!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar Stentuff stenen bäst. Den är liksom jag den.
    När du säger mossa så tänker jag på alla gånger man gått i skogen och känt gunget. Det där speciella som man bara känner när man sätter fötterna på den gröna mossan
    Ha en bra kväll

    SvaraRadera
  6. Väldigt vackra stenar det är ju att titta efter där man går å se sånt där,det är du bra på.

    SvaraRadera
  7. Vad fint - centralorten i ditt hjärta. Härliga bilder.

    SvaraRadera
  8. Pennelina, vi är glada för växlande molnighet med mest uppehåll. Det har hänt flera gånger att det snöat under städdagen. Men det ska mycket till för att hindra oss.

    SvaraRadera
  9. Gökboet, stenar kan mönstras av allt möjligt, men de här har nog lavar satt färg på, utom den rödfärgade för det är järnrost.
    Va bra att du håller tummarna för vårt städväder. Det är alltid roligt om lunchen, hamburgarna, kan ätas utomhus och att det är varmt nog att sitta i logen och äta surströmming på kvällen.

    SvaraRadera
  10. strandskatan, jag håller med dig om att naturen är bäst när det gäller konst. Mest fascinerad är jag kanske över färgerna, dom skär sig aldrig mot varandra.

    SvaraRadera
  11. Beppan, nu är det skirt överallt och det är så vackert.
    Jag kan egentligen ingenting om bergarter men hittar jag något spännande försöker jag förståss googla för att lista ut vad det kan vara. För övrigt bor jag ju i Guldriket och vi har en guldgruva bara någon kilometer från byn. En gruva som numera är vilande. Det är skönt att den ligger inne i skogen så att man slipper se det sår som skapats.

    SvaraRadera
  12. stickmamman, om man som jag är ute i naturen ett par gånger om dagen, hundarna ska ju röra på sig, och då mest går och glor ner i backen, så hittar man ett och annat.

    SvaraRadera
  13. Lisbeth, jag kan också känna det där gunget och kanske tänka att det skulle vara skönt att lägga sig i det där mjuka, men det brukar vara fuktigt där mossan växer mjuk så det blir nog blött om man slår sig ner där.

    SvaraRadera
  14. Minsann finns det inte mycket att se på i Träsket och våren har slagit sig ned ser jag. Härligt!
    Hundpromenader i ur och skur ger mycket att fröjdas åt.

    SvaraRadera
  15. Ingabritt, det vet ju du. Att man kan vara med om mycket under en hundpromenad, alltså.

    SvaraRadera
  16. Har sagt det förr och säger det igen, himmel så vackert det är uppe hos er och jag håller med, varför måste allting vara logiskt, det är väl jättecharmigt med en båtfabrik mitt ute i "ödemarken" :-)

    SvaraRadera
  17. Du har verkligen blick för det vackra i naturen. Och vilken natur sén. Jag minns den väl. Knopparna på poppel osv fantastiska!
    Vi hoppas på fint väder väl till helgen!?
    trevlig helg!

    SvaraRadera
  18. Vackra stenar, som batik! Men du, om det är dåligt väder på lördag, kanske du slipper städa, hmm...nähä, inte...
    Indiabladen var häftiga!
    Apel

    SvaraRadera
  19. Malin, framför allt ger det jobb till många personer och dessutom gör dom bra båtar. Dom fick nyss ett pris i Norge föe en av dom.

    SvaraRadera
  20. kajsastina, tyvärr är inte väderrapporten allt för lysande, men vi får väl se när vi drar upp persiennerna i morgon. Det ger sig.

    SvaraRadera
  21. Apel, kanske du får rätt i att städningen skjuts upp en vecka om väderrapporten stämmer. tyvärr måste jag säga, för det är en av höjpunkterna här, en mycket trevlig dag där de flesta bybor ställer upp. Vi startar klockan nio men kaffe och bulla och uppdelning av arbetsuppgifterna. Vid lunchtid har grillmästaren klart med hamburgare och när vi ar klara med arbetet vid tre-fyratiden hinner vi hem och städa upp oss lite innan vi återvänder till logen för surströmmingskalas. så jag håller tummarna för en skapligt väder.

    SvaraRadera
  22. Sent om sider ska jag försöka igen med min dator. Jag uppgradera något som jag inte borde ha gjort. Dottern ordnade upp det med lite skäll. Jag erkände direkt att jag är lite glömsk och korkad, haha.Nu går det att kommentera igen och mina klåfingrade händer ska inte göra massa dumheter. Vad är det för ras på den vita hunden den är så fin tycker jag.SELMA

    SvaraRadera
  23. Selma, det är bra att ha lite yngre folk i sin närmiljö som kan rycka in när datorn inte gör som man själv har tändkt sig. Annars tycker jag att det enda sättet att lära sig hantera datorn är att prova sig fram. Och att ta sig tid att läsa anvisningarna, helst ska dom vara på svenska.

    Den ljusa hunden är Cilla, en Lagotto Romagnolo, ibland även kallad italiensk tryffelhund. Det är en hund med mycket spring i benen men ganska lugn inomhus. Om du är intresserad av att veta mer om henne så har hon en egen blogg som man kommer in på om man klickar på bilden av Cilla högt upp till höger på min blogg. Den startade jag när hon väntade valpar i somras.

    SvaraRadera