En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 6 juni 2011

6 juni och ännu mera festande

Flaggan i topp förstås, det är ju Svenska Flaggans Dag, eller som det nu heter Sveriges Nationaldag. Att det dessutom var ett strålande väder gjorde ju inte saken sämre. Visserligen ganska kyligt i luften på morgonen men det blev stadigt varmare framåt dagen. 
 Vid tvåtiden hade det samlats en massa fordon och ännu mera folk vid Logen. Det var dags för ett av årets större begivenheter, "Fenkan". (Stavningen av namnet på denna rätt går att diskutera, det är alltid knepigt med dialekter.)
Arrangör är Bagarstugeföreningen och folk kommer från när och fjärran för att få sig en smakbit.
Det var fullsatt både inne i Logen,

och utanför.

Folk köade framför både kassörskan och serveringsbordet. Folk som kanske inte setts på länge träffades och blev stående utanför livligt diskuterande  om vad som sig tilldragit sen de senast sågs.
Då man passerat nålsögat, det vill säga Sonja i kassan, tog man sig en tallrik och lät sig serveras. Det är en gammal tradition att det är enbart män som serverar och dom gör det med den äran.

Och vad var det nu som serverades? Jo, i en papptallrik som häftats fast på en brädbit fick man först hembakat hårt bröd brutet i bitar och ordentligt uppblött i buljong. Ovanpå det en hög hårdstekt saltat fläsk som simmar i flott. Det låter inget vidare,va? Men det är just vad det är, jättegott! En del lägger smörklickar på, många äter ostsmörgår till, ljusugnsbröd förstås. Till det dricks mjölk, saft eller vatten. Man får ta om så många gånger man vill.

Underhållning fick vi också av den eminente musikgruppen Senadraget och dessutom hade veteranmotorentusiasterna dragit igång kulmotorn, vars ljud tydligen låter som musik i vissa personers öron. Själv kommer jag att tänka på räkbåtarna i Gravarne då vi var sommarboende där någon gång på 60-talet.     Som om det inte var nog med det fanns det dessutom en tipspromenad i två varianter; en för vuxna, en för barn. Jag borde nog ha tagit den som var för barn!
Efter en paus serverades kaffe och bakelse och där kunde man nog också ta om ifall man kände för det.
Senadraget

Kulmotorn med skötare.

Här kommer lite film om ni är intresserade av att höra hur det lät. Lyssna gärna.
video


video






18 kommentarer:

  1. Festligt värre hos dig!!! Den där maträtten som serverades verkar vara väldigt likt den Norrbottniska "blötan". Gjord på tunnbröd doppat i kokande mjölk och så korv eller fläsk till. Min man ska ha ketchup på detta. Jag avstår gärna både ketchup och blöta....

    SvaraRadera
  2. Här var det livat!
    Eftersom jag är lite av en soptunna och räds vare sig det ena eller det andra så hade jag säkert testat maten också :-) Man kan ju missa något gott om man inte testar

    SvaraRadera
  3. Beppan, blöta, eler blaita, finns här också men då oftast i kall mjölk eller varm buljong. Gärna ett par kalla falukorvsskivor till. Men till Fenkan används skarpkakun (skarpkaka) ett tjockare, mycket hårdare bröd.
    Många äter dagligen blöta, men ketchup varianten har jag inte hört talas om. Jag äter den så gott som aldrig.

    SvaraRadera
  4. I min värld, jag var nog väldigt tveksam första gången för det är inte riktigt den typen av mat som brukar tilltala mig. Men det är spännande att prova på nya saker och ibland blir det bingo.

    SvaraRadera
  5. Åter igen det jag ofta känner när jag läser din blogg: sämjan. Att träffas under enkla förhållanden och bara vara tillsammans. Underbart. Det påminner så mycket om hur det såg ut i Sverige när jag var liten. Just din rätt fanns inte med i boken jag läst om rätter som kommer från olika landskap. Om du inte bläddrat i den kan jag rekommendera den. Finns säkert på biblioteket. nu hoppas vi att fin vädret håller i sig så att vi kan fortsätta leva uteliv
    Kram

    SvaraRadera
  6. Oj, där kan man prata om firande, er by verkar så levande, så mysig, ni måste vara en skön samling människor som bor där!

    SvaraRadera
  7. Ja inte är väl Finkan-Fenkan den mest lättstavade maträtten. Det ska ju uttalas med diftonger och Finkan och Blötan har ju precis som Palten familjära drag. Finkan ska ju göras på skarpkakun och blötan på ljusugns-, tunn- eller bråttombröd. Allt enligt mormor Hulda. Oj, så hungrig jag blir. Min absoluta favorit var och är, rimsaltade fläskben, nästan sönderkokta och så ljusugnsbröd i doppet, snabbt som attan, och så ett smörhusk. Mat för en sjuk.

    SvaraRadera
  8. Lisbeth, jag bor ju i en liten men levande by, dvs det är inte bara äldre som bor här utan byn fylls på med nyfödda lite då och då. Det, tillsammans med att vi har flera företag och företagare i byn gör att det inte blir stiltje.
    Jag ska kolla upp den där boken, men Blöta (Blaita) borde finnas med för det har ju varit en av livrätterna här.

    SvaraRadera
  9. Malin, en skön samling är vi nog, precis som alla andra, men alla känner varandra mer eller mindre, många är ju släkt. Och så kommer det då och då in lite nytt blod från övriga Sverige, och där är jag ett exempel. Men det finns folk från Skåne, Lindesberg, Umeå, Södertälje, Iran för att nämna orter som ligger lite mera avsides härifrån.

    SvaraRadera
  10. Ingabritt, ja nog visste mormor Hulda hur det skulle vara. Det finns dom som fortfarande äter Blöta dagligen till lunch, dock inte jag. Hoppas att du blir serverad din favorit då du är här uppåt trakterna på besök.
    Förresten, varifrån kom mormor Hulda?

    SvaraRadera
  11. Det där med kamera är ju en smak- och vanesak... Se ex Fotosidans recensioner via länkarna nedan.
    Jag har en Canon EOS 550D
    http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20292
    som jag är helnöjd med. Använder mycket mitt Sigma objektiv 28 - 300 mm:
    http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10850
    Önskar att det hade lite mer vidvinkel ibland, annars OK.

    Har köpt ett macroobjektiv också:
    http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=417
    Så kul att fota med!!

    Kamerahuset är rätt hyfsat i pris nu. Du kan få hus plus ett 18 - 55 mm objektiv för ca 6000 kr. Kamerahus plus 18 - 135 mm objektiv för 7800 kr hos Rajala:
    http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=133820B016550d18200
    Bara några exempel....
    Köpte macroobjektivet begagnat via Blocket. Där finns en hel del liksom på Tradera - både nytt och begagnat om man inte vill satsa hur mycket som helst från början men ändå få en bra utrustning.

    Hoppas du får ut något av detta!!

    SvaraRadera
  12. Beppan, tack snälla du för den upplysningen. Har en Canon-tidning där det står en hel del matnyttigt, men det är bra att höra vad "vanligt" folk tycker om grejerna också. I morgon ska jag gå in på sidorna du hänvisat till.

    SvaraRadera
  13. Hej
    Här äter vi kroppkakor vid alla festligheter. Och lufsa som nästan är en potatisgratinform av kroppkaka kan man säga.Jag har en Canon 450D och flera olika objektiv till den. Val av objektiv beror ju lite på vad man helst vill fota. Jag är nöjd men när man hållit på ett tag vill man ju alltid ha mer. Kanske en kamera till så jag inte behöver byta objektiv hela tiden.
    Kram
    Kerstin(Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  14. Kerstin/Ölandsvindar, den där lufsan är jag väldigt nyfiken på. Jag får leta i kokböckerna så kanske det finns recept där.
    Problemet med systemkamera är väl just att den tar större plats och att man kanske måste ha flera objektiv. Jag släpar ju med mig kameran nästan vart jag går, om det så bara är kvällsrundan med hundarna.

    SvaraRadera
  15. Vilket härligt festande.

    SvaraRadera
  16. epsilon, men nu tar vi paus. Ett tag i alla fall.

    SvaraRadera
  17. Mormor Hulda var bördig från Finnforsfallet, det du!

    SvaraRadera
  18. Ingabritt, oj! Där har jag faktiskt varit och skådat vattnet på Fallets Dag. Det är ju en grannby till oss kan man nästan säga.

    SvaraRadera