En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 30 juni 2011

Det ska vi fira


På lördag har K och jag 45-årig bröllopsdag. Vi är inte så duktiga på att komma ihåg den där dagen, varken K eller jag, men i dag visade det sig att vi både hade tänkt på den. Och tvärt bestämde vi att vi skulle ut och slå runt för att fira ordentligt. Och vilket blev då vårt val? Jo...PALTZERIAN I ÖJEBYN!

Som ni ser på den lånade bilden här ovan är det inte något gentilt ställe.  Det är lätt att missa den om man inte varit där förut, och ni kanske tror att detta är ironiskt skrivet eller att vi båda fått värmeslag, men så är icke fallet för godare palt än vad som serveras finns inte. Och vilket utbud, se bara på deras meny:


Palt

1. Kokt pitepalt med smör och lingon
2. Kokt flatpalt med stekt fläsk
3. Stekt palt med lingon och smör
4. Gräddstuvad palt med lingon
5. Blodpalt med tranbärssylt och rårivna morötter
6. Stekta kroppkakor- fläsk, lök, kryddpeppar och lingon
7. Paltstång med korv, Wokade grönsaker och aromsmör
8. Kokt morotspalt med stekt fläsk och keso
9. Kokt rödbetspalt med stekt fläsk och keso
10. Vegetarisk paltsymfoni med groddar och keso
11. Friterad potatispalt med lingonsylt
12. Laxpalt med vitvinssås och curryfrästa räkor
13. Renfärsfylld potatispalt med lingonsylt
14. Leverpalt med lingon
15. Kanelrullad risgrynspalt på spegel av hjortonsås
16. Harpalt med lingon
17. Vegetarisk palt med råkost
18. Paltscwiimen - Palttallrik för extra hungriga






15 kommentarer:

  1. Många man skulle vilja testa där. Nr 16 kanske eller 18. Troligen behagligt mätt i flera dagar. Grattis till de 45 åren.

    SvaraRadera
  2. Hejsan

    Nr: 13 skulle nog kanske eventuellt vara något för mig..hehe....ja jag får också gratulera till de 45 åren.

    SvaraRadera
  3. Hipp, hipp! Fyrtiofem år, det var sannerligen inte illa och tarvar verkligen en riktig paltfrossa :oD GRATTIS!!!

    Sanningen att säga har jag aldrig någonsin smakat palt. Det närmaste jag kommit denna kulinariska höjdare (?) är kockprogrammen på tv. Men matsedeln lät ju faktiskt riktigt smaklig :o)

    SvaraRadera
  4. Respekt ... fyrtiofem år är en lång tid ! Grattis till åren som gått, njut av alla kommande år ... och av alla "paltar" när ni firar !!

    SvaraRadera
  5. Det är bara att gratulera! Och se på den menyn... skulle gärna ta en tur och njuta av en god middag eller två :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  6. Hurra för er! Och vilken underbar resturang! Stekta kroppkakor, sååå gott.

    SvaraRadera
  7. Grattis Cici.
    Min morfar var norrlänning, han var väldigt förtjust i paltbröd. Mamma lagade det till honom när inte mormor fans längre. Jag har ätit det med fläsk, det var gott.
    Jag köpte med mig jättegoda paltbröd hem när vi var uppe på höga kusten för några år sedan.
    Ha nu trevlig dag
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Att fara på Palzerian och fira är inte att förakta!
    Stort Grattis till de 45-åren och ha en underbar Bröllopsdag!

    SvaraRadera
  9. Oj oj oj, eja vore man där. Leverpalt och blodpalt är mina klara favoriter. Flatpalten m stekt fläsk är inte heller att förakta. Kall palt med smör på, paltsmörgås alltså, det var min kusins favorit. Som av en händelse blev det palt även här idag. Barnbarnen är måttligt förtjusta men som stammande på mödernet från paltdistriktet är det bara att tugga i sig. Själv håller jag palt som nummer två bland rätter. Etta kommer surströmming och trea pölsan. Grattis till de 45 åren!

    SvaraRadera
  10. Tack alla för leverop och gratulationer. Tänk vilken fest det skulle bli om vi alla träffades på Palzerian i morgon! Jag ska tänka på er då jag avnjuter festmåltiden.

    SvaraRadera
  11. Grattis på bröllopsdagen! Vi har bara några år kvar till guldbröllopet, får se vad vi hittar på då. Jag tror jag provar den med renkött. Låter gott!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  12. Och du ska veta, Cici, att från början var det runt 40 palträtter på menyn.

    SvaraRadera
  13. där har man ju ätit ett par gånger S gick på lantbrukaskolan där palt är ju gott Grattis till er också

    SvaraRadera
  14. Anonym, det räcker bra med de 18 som finns kvar. Man kan ju inte äta sig mer än mätt. Och det gjorde vi.

    SvaraRadera
  15. stickmamman, tack för gratulationen.

    SvaraRadera