En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 11 juni 2011

Hetta och ljusa nätter

Redan tidigt på förmiddagen är termometern på bron uppe i 32 grader. Det kommer att bli en lång het dag.

Det blir inga långpromenader för hundarna, till det är det för varmt,men på eftermiddagen går vi i alla fall en sväng ner till Sörträsket. På bryggan där nere sitter gräsandsparet, men dom tar sig ner i vattnet när hundarna kommer. Cilla vill gärna få sig en pratstund med dom men dom verkar inte särskilt intresserade och till slut vänder Cilla. Hon är egentligen inte så mycket för att simma utan vill helst plaska omkring i strandkanten med vatten upp till magen.

Jag måste bara visa grannens fantastiska prydnadsapel. Den blommar lika fantastiskt varje sommar.

Hemma igen efter promenaden hittar jag resultatet av en liten spindels dagsverke då jag ska ta slangen och spola hundarna med kallvatten innan dom får värmeslag. Spindeln själv sitter klockan fyra ungefär. Det borde inte vara alltför svårt att få sig några knott i nätet.

Nu är det ju inte bara grannen som har en prydnadsapel i blom utan även på vår gård står purpurapeln med fler blommor än jag någonsin sett förut. Det är egentligen inte för blommornas skull jag har detta träd utan för det vackra bladverket.

Men blommorna är vackra om man går lite närmare och tittar på dom. Det kommer att bli fullt med små äpplen till hösten och jag borde ta reda på vad man kan göra av dom. Fram till nu har dom fått sitta kvar som fågelmat. Trastar och sidensvansar uppskatttar dom.

Äntligen börjar det vara lite svalare utomhus. Morse har just fångat mördaren och jag tar med mig hundarna på en sista sväng. Klockan är halv tolv på natten, men den här årstiden har man dålig uppfattning om att det är natt. Även om solen just har gått ner över horisonten så är det fullt dagsljus ute.

Halvmånen lyser blek på den ljusa natthimlen, trastarna snattrar på och flyger kors och tvärs i jakt på mat. Ungarna torde vara flygfärdiga snart men kräver fortfarande matning. Det hinner nog bli en kull till i sommar, fast man som människa kan tycka att dom är många nog som dom är.

På Holgersgården blommar den gamla syrenen för fullt samtidigt som hägg och rönn är i blom. Nattluften är tung av dofter och pollen. Kanske går det att sova snart om man tar en svalkande dusch först. Godnatt!




18 kommentarer:

  1. Varmt o skönt har ni det precis som här. Det jag avundas dig är ljuset, myggen och knotten kan du behålla :-)
    Eftersom jag är av typen som de (myggen o knotten) älskar har jag vissa svårigheter på era breddgrader då jag får megastora utslag som jag håller på att klia ihjäl mig på...

    SvaraRadera
  2. Åh så vackert med alla träd i blom, och ljuset. men nog är det nåt konstigt med vädret. Denna värme, åskan och de häftiga skyfallen. Här är det nu beskedliga 15 grader,känns lite kyligt nu efter åskvärmen.

    SvaraRadera
  3. Jadu, är det så här som vädret ska vara nu och i framtiden..? Evighetslånga, svinkalla vintrar och brännande heta somrar, som börjar redan i juni. Aldrig förr har jag sett en varning för värmebölja när jag varit in på finska motsvarigheten till SMHI:s sidor på nätet, men så är fallet just nu! Att det är varning för skogsbrand råder det inte något som helst tvivel om :o/

    Även om våra sommarnätter inte är fullt så dagsljusa som era får jag alltid problem den här tiden på året. Sover dåligt gör jag ändå, men det blir liksom snäppet värre när natten aldrig kommer. Jag får nog försöka vänja mig med att ta en tupplur på eftermiddagen det här året, annars kommer det att gå alldeles åt pipsvängen.

    Smäll inte av i värmen!

    SvaraRadera
  4. Vi hade Apel på våran tomt.Jag frågade vänner o bekanta om man kunde använda frukterna. Fick svaret att hon gjort marmelad på dom. Jag testade aldrig så mitt tips får du ta med en nypa salt
    När jag såg bilden där hunden simmade tänkte jag tillbaks till Djupsundet utanför Holmsund. min mamma o Pappa hade stuga där. Deras Golden älskade att hoppa i och simma. När hon kom upp letade hon rätt på det smutsigaste stället hon kunde hitta och rullade sig.
    Hoppas det blev en god natts sömn trots värmen

    SvaraRadera
  5. I min värld, jag ser att du kan gå in under ditt bloggmärke nu. Jo, varmt har vi men inte skönt, enligt mig och hundarna. I morgon utlovas svalare väder och det ser jag fram emot. Då kanske jag orkar ta mig för något av allt som borde göras.
    Min man, uppvuxen i denna by, får också stora blaffor av myggen och gårmed heltäckande när det är mygg- och knottider. Min mamma fick jättestora utslag av myggen i Grekland då hon var där. Jag är inte lika känslig, inte just nu i alla fall.

    SvaraRadera
  6. epsilon, är det något man verkligen inte kan lita på så är det väl vädret. Men det är klart att kommer ryssvärmen in över norra Sverige och kyligare regnväder från England söker sig norrut, då blir det turbulens där de båda möts.

    SvaraRadera
  7. Stjärnkraft/Nina, det bästa vore om man inte behövde sova på sommaren då det är ljust dygnet runt men ta igen det till vintern då mörkret lagt sig över allt och alla.

    Risken för åskväder efter en sån här värmebölja då det är snustorrt i markerna är stor och kan få väldiga konsekvenser. Jag önskar mig ett stilla regn först och sen kan det få ta i lite mer efter något dygn.

    SvaraRadera
  8. Lisbeth, jamen det är klart att man måste rulla sig i jord eller sand om man är hund och har tagit sig ett dopp!

    Jag ska gå ut på nätet och googla på apelfrukter och vad som finns där.

    SvaraRadera
  9. Så varmt det verkar vara, speciellt i norr. Skulle kommentera din orchidéresa men hann inte. Vill bara säga att jag är avundsjuk, rejält. Nornor och Guckusko live. Det är inte alla förunnat. Lyckliga du.
    Hundarna far illa i värmen. Maken har tagit fram trimmern och kapat ner pälsen på Hurry, ganska rejält. Sedan har vi ju också den välsignade vattenslangen. Fortsätter detta blir det hundbadet som gäller.

    SvaraRadera
  10. Underbara träd och buskar =)

    SvaraRadera
  11. Cici, glömde en sak. Har du min kvar mailadress. Din försvann när datorn var sjuk. Vill gärna komma i kontakt.

    SvaraRadera
  12. Ingabritt, jag har mailat dig!

    När det gäller hundarna har jag tagit fram barnpoolen i dag och tvingar ner dom i den lite då och då. Våt päls skyddar mot knott också. Förutom besöken vid våra sjöar.
    Hur är det med Hurry nu för tiden?

    SvaraRadera
  13. Viktkamp, naturen är härlig. För det mesta, även om jag inte älskar knotten just i dessa dagar.
    Roligt med en ny besökare. Ska kolla din blogg också.

    SvaraRadera
  14. Myggen har jag inget problem med. Jag stryker bara av dom från armarna och kramar ihop dom till en boll när dom blir för många.
    Men knotten...!!!

    SvaraRadera
  15. Anonym, för att inte tala om "schwiarn"!!!!!

    SvaraRadera
  16. Usch ja, dom ser man ju inte ens. Känner dom inte heller förrän det är för sent.

    SvaraRadera
  17. Man borde inte sova dessa underbara, ljusa sommarnätter!!
    Lite svalare nu än det varit senaste veckan. Känns lite bättre att dra iväg till jobbet då...

    SvaraRadera
  18. Beppan, nej, det är faktiskt svårt att komma sig i sägn i vettig tid. Trots att det blev MYCKET svalare i dag så har både folk och fä varit väldigt trötta, som en eftersläpning av de varma dagarna. Men vi kan egentligen sova hur länge vi vill på mornarna och även ta en tupplur mitt på dagen om så är, så oss är det inte sund om.

    SvaraRadera