En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 4 juni 2011

Kalasdag

Ännu en dag full av aktiviteter. Yngresonen fyllde 40 och skulle firas.
Vi startade hemifrån straxt efter tio, K, jag, äldresonen och sonsonen. Träffade 40-årssonen med familj vid Byske Värdshus för att låtsas att det var dit vi skulle. Nu är det ju inte helt lätt för små barn mellan tre och fem att hålla inne med hemligheter, så det avslöjades ganska snart att vi skulle vidare till Piteå Havsbad. När vi kom dit bar det av raka spåret till gokart-banan.
I första omgången var det födelsedagsbarnet, äldresonen och jag som skulle köra. På grund av att det saknades en tidtagarapparat så fick vi köra några minuter extra för samma pris som för tiominuterspasset. Ingen av oss hade suttit i en gokart förut, men trots det var det ingen av oss som hamnade i skogen eller blands skyddsdäcken. Att sen grabbarna körde om mig ett par gånger tog jag med en klackspark, särskilt som barnbarnen plockats upp och fick åka med sina fäder. Dom tjöt av lycka när dom passerade mig. Ett tag var jag nära att gå in i depån före körtidens slut. Jag blev närapå åksjuk av allt kurvtagande. Men skam den som ger sig, jag uthärdade hela åktiden.


När sen N kom från Umeå och nattjobbet där, blev det en ny åkomgång för henne och sönerna, mina alltså. Ungefär i samma stund blev det svart på himlen och regnet vräkte ner. Kul tyckte grabbarna, för då blev det lite slirigt på banan.
 Efter det var vi hungriga och tog oss till Skeppet där vi förutom lunch också serverades en barnföreställning med Piraten Hasse och Prinsessan Tessan. Det blev mycket uppskattat av både barn och vuxna. Hela skeppet är som ett stort lekland.

Nu hade vi inte planerat för att bli där så länge att barnen hann gå in i själva leklandsområdet, även om dom smet in där ett par gånger ändå, utan vi skulle vidare till Äventyrsbadet som fanns i en byggnad bredvid. Mannen som sitter på bassängkanten med en badring i händerna är själva födelsedagsbarnet.

K och jag valde att avstå från badet och tog ut hundarna på en promenad bland campingstugor och husvagnar. Till slut slog vi oss ner på en altankant, där ingen bodde för tillfället, och där den alltmer tilltagande vinden inte nådde oss. Där satt vi och beundrade utsikten och följde några ungdomar som försökte spela beach-volley, men som fick ge upp efter ett tag på grund av sanden som blåste omkring.

Vid halvfem kom badsällskapet ut till bilarna och vi fortsatte in till Piteå och sportbaren Challenge, där vi hade bokat bord. Vi avnjöt en god middag serverad av trevlig personal, i en trevlig miljö där barnen faktiskt kunde röra lite på sig mellan varven.  Där uppvaktades sonen med sång, presenter och lite annat.







Lisa 3 år valde kall jordgubbssoppa med chokladsås till efterrätt.




Storasyster Elsa 5 år ansåg att marängswiss var bäst.

Och Leo 4 år skulle absolut ha kolapaj med vispgrädde och jordgubbar.
Alla barnen hade varit på bra humör hela långa dagen men nu kunde man faktiskt se på dom att dom började bli ordentligt trötta. Men inget gnäll att tala om trots det. Så när efterrätten var uppäten började vi packa ihop våra pinaler och startade så resan hemåt. M med familj till sitt i Skellefteå, vi övriga till Norrlångträsk.

 Och hemma hade det minsann gått livligt till under de tio timmar vi hade varit borta. Hammocken låg, och ligger fortfarande, omkullvräkt i ett virrvarr av stålstänger, och med ett trädgårdsbord platt under sig.
Före detta hönshuset i stora blomrabatten hade tippat omkull. Mäktiga vindar har dragit förbi under dagen, tromber har tagit med sig både tak och skog på flera ställen. Vi har inte kollat vår skog ännu, det är bara att hoppas att den står pall.
Elavbrott har det också varit, det kunde jag se på klockradion.
Nej i morgon är det nog bäst att stanna hemma och bevaka sina saker. Förresten ska vi visst bära plank i morgon, lärkvirke som har legat på tork i en mindre brädgård här i närheten. Tjing för att vara barnvakt!





18 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag ni har haft! Kan tro att det var lite överraskande att komma hem och se allt vara uppåner, vilken tur att det inte var värre än så.
    //I min värld som inte kan logga in .....igen *suck*

    SvaraRadera
  2. Hejsan


    Oh, det finns nästan inget mer kul än att köra gokart....haha...nice

    SvaraRadera
  3. Hua mig, gocart har jag aldrig provat och tror inte jag skulle vilja heller. Men eftersom du nu gjort det och överlevet får jag väl ta chansen om den yppar sig. En kan ju inte värre sämre!

    Sonen fick synbarligen en fin födelsedag med en mängd aktiviteter, så nu kan han stärkt av all denna uppvaktning glatt gneta på mot 50! Tiden går ju dessutom så fort när man har roligt ;o)

    Undrar om vi fick en släng av era märkliga vindar. Här har det varit konstiga kastbyar och tromblika vindsnurr, om än icke av sådan dignitet att utemöblerna flugit omkring.

    SvaraRadera
  4. Det blev en ordentligt firad 40-åring ser jag. Både presenter, upplevelser och god mat i sällskap av nära och kära. Precis så tycker jag om att bli firad. Ja, numera avstår jag gärna presenter försåvitt det inte är teckningar, halsband av indianpärlor eller garntofs med tråd som passar såååå bra som bokmärke.

    SvaraRadera
  5. Sicken dag Det kallar jag födelsedag. Vi har varit till Piteå havs en sommar med grabbarna när dom 12 o 13 år. Hyrde en campingstugan och njöt av anläggningen.Dit åker man gärna tillbaks. Är nog farligt att försöka rädda sakerna med den blåst ni verkar ha haft. Se upp för tromben spring allt vad tyget håller om den kommer tillbaks dit upp.
    Karm på dig

    SvaraRadera
  6. Min värld, några träd på vårt skogsskifte har också farit, annars klarade vi oss nog bra här i byn. Sommartid drar vi alltid ur alla kontakter om vi far hemifrån och det känns ju bra såna här gånger.

    SvaraRadera
  7. kånegrabben, kan tänka mig det om man är fascinerad av fart och motorer.

    SvaraRadera
  8. Stjärnkraft/Nina, det är klart att du måste prova om du får chansen. Det svåraste var nog att komma sig upp ur bilen efter körningen!
    Det blåste nog på många platser i går. Det kanske startade nere hos er och följde kusten upp, vem vet. Nu är både hammocken och hönshuset på benen igen, så det enda som återstår att ta reda på är några omkullblåsta träd i skogen.

    SvaraRadera
  9. Ingabritt, som 40-åring har man fortfarande mycket man vill göra och köpa så då passar det bra med presenter. Men när man är en äldre stadgad dam passar teckningar och egengjorda halsband bra.

    SvaraRadera
  10. Lisbeth, så långt mellan tromberna som det är här kan vi nog stå där vi står ett bra tag nu. Ingen större skada skedd i vår by, vad jag vet. Alla tak verkar ligga på plats.

    SvaraRadera
  11. Angående mitt utseende. Jag bara ljuger. Det är klart att det är jag på bilden, men jag vill vara lite anonym så säg det inte till någon. Är väldigt nöjd med min hatt. Tyvärr kom inte min stadiga handväska med på bilden.

    SvaraRadera
  12. vilken härlig födelsedag sonen fick! Full av aktiviteter. Och nog ser de små barna trötta ut vid efterrätten, det blev en lång dag för dem, men rolig. Gokart hade jag nog gärna provat på, gillar köra fort, hihi...
    Ja, jag tänkte på dig när jag såg var tromben dragit fram. Hoppas det inte blev några större skador och att skogen klara sig.
    Ha det gott!
    Apel

    SvaraRadera
  13. Tant Grön, jag drar verkligen en suck av lättnad och lovar att hålla tyst. Ett bistert yttre, gärna med handväska, men ett hjärta av guld, så ska det vara.

    SvaraRadera
  14. Vilken härlig kalaslördag! Ja, förutom vindarna som kastat omkull grejer. Det är jobbigt med blåst tycker jag.

    SvaraRadera
  15. Apel, de små var såå duktiga och redan morgonen därpå var dom här och i toppform. 40-årssonen likaså.
    Vår skog verkar ha klarat sig relativt bra med bara några enstaka trädfall. Någon mil härifrån sägs träden däremot ha rasat i massor, inte kul för den skogsägaren.

    SvaraRadera
  16. Cina, den värsta blåsten slapp vi vara med om för då satt vi nog och njöt av en god lunch med underhållning-inomhus. Men jag lider med de skogsägare som förlorat en massa skog. För att inte tala om mannen som blev allvarligt skadad.

    SvaraRadera
  17. Vilket festande! Dina bilder gör att jag gärna skulle ha velat vara med. Fast avstått från blött brödet och fläsket och flottet. Bakelserna ser goda ut.
    Här firades ingenting igår, men idag har vi haft köravslutning och firat. Har just kommit hem.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  18. kajsastina, nog hade vi haft plats för en till och frågan är om du ändå inte hade provsmakat fenkan innan du högg in på bakelsen.

    SvaraRadera