En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 17 juni 2011

Så gick en dag till

Dottern är opererad och det gick bra, även om det var lite mer koplicerat än vad man först trodde. Hon sövdes och operationen tog 1½ timme. Tummen var helt av vid nedre leden och ett par småben hade gett sig av på egna äventyr, så det tog lite tid att leta reda på dom och sätta dom på plats. Läkaren tyckte det var konstigt att hon inte hade haft mera ont än hon hade före operationen. Två skruvar och gips som ska sitta ett par veckor. Sen blir det plastskena när stygnen är tagna.

I går kom jag mig äntligen iväg till Oves Plantor för att köpa lite att sätta i mina krukor. Jag hade kollat lite på hans hemsida innan jag for och sett ut ett par rosor som jag vill prova att stoppa ner i rabatterna. Krukorna fick jag klara innan kvällen men rosorna har jag ännu inte stoppat ner i jorden. Jag måste förbereda lite och flytta några växter först. Ett par väggamplar som det var 40% rabatt på slank också med, men det behövdes för jag hade lyckats ha sönder den ena av de som satt där och jag tycker att det ska vara två likadana när dom sitter så nära varandra.
I ett par av krukorna har jag planterat kryddväxter och sallad, allt utom gräslöken köpta på Ica, såna där som man köper hem för att använda till matlagningen. Det får bli allt jag odlar i sommar förutom bär av olika slag.
I dag har jag klippt gräsmattan innanför staketet, det som är min del att klippa. För en vecka sen var den full med maskrosor, nu är det smörblommorna som härjar. Ogräs har jag gott om, men så blir det när man gör gräsmatta och rabatter av gammal betesmark.

Före middagen tog jag en minisemester och slog mig ner i hammocken med en bok, ett glas campari/fruktsodaglas och frukt. Jag hann inte läsa så länge innan K ringde från Motala där sonen var ute och provcyklade. Sen skulle dom väl äta och sova en stund innan han skulle starta klockan 00.50. Så är ni i trakterna och ser nummer 10098 så heja på honom då. Han har drygt 10 000 som startar före honom och mer än 13000 kommer efter. Huvva vilken trafik!

Efter det samtalet blev jag så sömnig så jag la omkull mig en stund och somnade så sött där i hammocken. Tur att inte knotten är så förtjusta i sol.

Andra har det betydligt stressigare, som flugsnapparen som flyger ut och in med mat till honan som jag antar ligger och ruvar, för det hörs inga pip ännu från den gamla holken.




10 kommentarer:

  1. Det var värst så tokigt det hade gått med dotras hand! Jag instämmer med hennes läkare och förvånas över att hon inte hade så hemskanest ont före de slapp till att operera och korrigera. Men det är klart, vi har ju alla olika höjd på våra smärttrösklar, så någon annan hade kanske lidit mycket mer. Skönt att det gått bra i alla fall, för en sövning är alltid en sövning.

    Gillar dina nya väggamplar! Jag vet förresten inte vad det är för nys att man inte skulle kunna köpa sina plantor till kryddlandet från grönsaksavdelningen i livsmedelsbutikerna, som jag hört att vissa påstår. I år har jag försett mig med både basilika, rosmarin och citronmeliss och allt lever och frodas. Precis som tidigare år.

    När jag ser dina blommande pellisar på förstubron känner jag tydligt av suuget. Men i år har jag infört köpstopp! Jag måste klara mig med de jag har, även om de ännu är korta i rocken och långt från blomning. Men sugen blir jag ...

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att dotras operation blev lyckad och att alla ben som varit på avvägar kom tillrätta igen :-)
    Du är flitig som en myra med alla dina växter o planteringar så det är dig väl unnat att ta en liten lur i hammocken.

    SvaraRadera
  3. Mycket att läsa ikapp och se här på Byrackan... KUL!

    Hos dig Cici händer det då alltid mycket och flitig som en myra har du då varit och är då sannerligen, som vanligt!
    Tänk att du kan överföra lite av all din kreativitet & positivitet till mig! Tack raring!

    Varm kram!

    SvaraRadera
  4. Ortopeder är värda vår aktning - tänk att sätta ihop det plockepinn som uppstår vid brott och så fixar de så att vi blir bra igen.
    Vi som bor här nere ombeds hela tiden att hålla oss borta från trakterna av Vättern om vi inte vill sitta i trafikkaos förstås.(I år tycks det funka bra, inga larm om olyckor). Askersund är också överbefolkat just nu av Tradjazzen. Men jag åker åt andra hållet och köper lite kryddväxter. Citronmeliss och citrontimjan doftar på min altan. Vilka praktfulla pelargoner du har på din fina veranda.

    SvaraRadera
  5. Du vet jag som inte har gröna fingrar hörde på ett morgonprogram förra veckan. Där pratade dom om att odla kryddväxter. Han sa att man inte skulle köpa på Ica utan istället hos en blomsterhandlare. Det var olika sorter. Den som finns på tex. är inte framodlad för att driva vidare men det är dom som kommer från special affärer. Vet inte om han har rätt. Gräslök har jag köpt på Ica och grävt ner och det har fungerat. Såg lite smålyx ut med godrink och bok. Det gjorde du rätt i medans du väntade på cykelrapporter.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Stjärnkraft/Nina, pelargonerna är från i fjol då jag blev tvungen köpa nya eftersom jag hade lyckats ta död på alla mina gamla genom att låta dom stå för kallt över vintern. Dom hade jag haft i tio år.
    Jag får väl se det som ett experiment vad gäller kryddorna, men dom är alla kravodlade från traktens odlare.

    SvaraRadera
  7. I min värld, känner ofta att jag borde vara betydligt flitigare, men nu för tiden jobbar jag mest på lust. Och det är avkopplande att gunga i hammocken.

    SvaraRadera
  8. Gökboet, det glädjer mig om du får lite energi av det jag förmedlar, och du ska veta att du ger mycket tillbaka.

    SvaraRadera
  9. epsilon, hur skulle det se ut om vi inte hade våra duktiga kirurger! Eller andra yrkesmän heller för den delen. Har ju en sonahustru som är kirurg under vidareutbildning och jag har lite svårt att fatta hur dom vågar skära upp, skära bort och lägga tillrätta inuti människors kroppar. Tur att det finns dom som vågar.

    SvaraRadera
  10. Lisbeth, går det så går det vad kryddorna beträffar. Har emellertid hört på något radioprogram att det ska fungera utmärkt. Jag får väl göra en summering till hösten.
    Drinken satt fint och det var en skön kväll.

    SvaraRadera