En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 21 juni 2011

Vatten

Natten till i går, måndag, började det äntligen att regna. Det var mycket välkommet och jag tror till och med att vår bonde hann slå in den sista bollen här i byn innan det blev regn. Marken har varit så torr att jag har fått tvätta näsan efter jag krupit runt i rabatterna och rensat ogräs, tvättat den inuti alltså och ändå har jag snutit jordblandat efteråt.
I Sörträsket växer det så in i vassen, bokstavligen. Men i andra halvan av juli får vi hyra en vassklippare av kommunen och ska försöka rensa bort det värsta. Två år i rad ska man klippa det för att det ska hålla sig borta ett tag. Senast dom klippte, och det var många år sen nu, råkade svågern få in foten i maskinen och blev av med en stortå!

Vid badplatsen i Hundtjärn har badandet kommit igång, men vintern, och kanske tromben för ett par veckor sen, har gått hårt åt bryggan vid badstenen, och rubbat den ur läge. Dessutom har det troligen läckt in vatten i ena av plastbehållarna som tjänar som flytkroppar så reparation är nog nödvändigt.
Grodreproduktionen är dock i full gång och det kryllar av grodyngel utmed badstenen. Jag fångade en i handen och studerade den en stund, och det är nästan svårt att tänka sig att det ska bli en groda av den så småningom. Någon prins tror jag inte det fanns med i det här sällskapet.

Det fortsätter att regna och ska visst fortsätta ett tag till, men vad bryr sig tornseglarna om det där dom svävar ömsom högt , ömsom så lågt att dom slickar vattenytan. Jag har aldrig sett tornseglaren här förut och tyckte först att svalorna såg konstiga ut innan jag förstod vad det var jag såg. Undrar just var dom häckar någonstans? Glad blir man i alla fall vid en sån här upptäckt.

Lagom glad blev maken då han väcktes i sin middagssömn och påmindes om att han borde vara på ett planeringsmöte. Han kom hem i går kväll sen han lämnat av cyklisten/sonen i Lycksele, och jag gissar att han har en hel del i sömnväg att ta igen.



19 kommentarer:

  1. Jag har sett på väderkartorna att det varit mycket solsken uppe hos er. Lagom är bäst av allting så det var väl dags för lite regn.
    Har ni redan börjat att bada i sjön, det måste vara kallt. Bryggan ser lite sned ut. Är det en byaangelägenhet att se till badplatsen eller har ni så lyxigt med egen badstrand.
    Tornseglare vet jag inte att jag sett, jag får titta i min fågelbok. Vi har köpt en fågelbok med inspelade läten. På landet där jag har min Polar är det så måga olika fåglar och när vi åker dit skall jag försöka känna igen lätena.
    Jag är en riktig nattuggla men i kväll hägrar en spännande bok som heter Tusenskönor skriven av Khristina Ohlsson. Det är hennes andra bok.
    På kvällen vill jag ha något lättläst - "djupingarna" måste läsas på dagen och helst i min sköna stol på balkongen.
    Önskar dig en glad midsommar.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Vilken naturupplevelsen det är här inne hos dig Cici! Såå levande och fin! Gulle dig som delar med dig av allt det vackra du har runt omkring dig....

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Regn är härligt -i lagoma doser-
    Hur tyckte cyklisten att det var med Vätternrundan? Gick det bra?
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Såg du reprisen av första delen av BBC:s fantastiska "Life" häromsistens? Eller du såg den kanske när den sändes första gången?

    Hur som, i det programmet visas en hona av släktet pilgiftsgroda och hennes otroliga omsorger om sina yngel. Lilla mamman kånkar ett yngel i taget på sin rygg, låångt upp till toppen av ett träd, där det inne i en ananasväxt (där det alltid finns vatten) får bo medan det utvecklas till en färdig groda. Stup i kvarten måste hon upp och lägga ett obefruktat ägg som mat åt sitt yngel - och alla yngel är inte ens i samma pöl. Nej bevars, de har varsitt träd, de små liven! Snacka om att offra mycket för sin avkomma.

    SvaraRadera
  5. Under mitt tak (i utrymmet mellan tegelväggen och taket) häckar varje år cirka tio par tornseglare.
    Fantastiska flygare som från det de lämnar boet håller sig uppe i luften ända tills de häckar för första gången 2-3 år senare.
    Vid oväder, och därmed dålig tillgång på insekter, kan de flyga hundratals mil för att sedan återkomma när vädret har blivit bättre.
    Ungarna ligger under tiden i dvala och klarar sig utan mat.
    Nu när det har regnat några dagar kan alltså "mina" tornseglare mycket väl ha varit en sväng nedåt Tyskland till.
    Större delen av året (9-10 månader) tillbringar de i Afrika söder om ekvatorn.

    SvaraRadera
  6. PS. Precis när jag hade skickat kommentaren ovan återvände hela flocken efter att ha varit borta sedan i söndags.

    SvaraRadera
  7. När jag ser vassen längtar jag till gäddfisket som vi roade oss med i Djupsundet. När jag var riktigt liten trodde jag att storgäddan fanns. Min syster och jag blev lurade att vi inte skulle bada med nagellack för då kunde den hugga. Färgen på naglarna skulle kunna tas som ett blänke.
    Så många kvällar man satt i båten och rodd draget. Minst en gång om dagen fastnade man i vassen
    Ha en fin kväll
    Kram

    SvaraRadera
  8. Polargrevinnan/Viola, badstranden vid Hundtjärn har byn tillsammans med sommarstugeägarna, det finns fyra stugor där, fixat och har ansvar för. Det är en liten skogstjärn som värms upp fort. Det är länge sen ungarna började bada där.

    Bra med lite lästips inför sommaren. Fast jag läser nog mer på vintern, sommaren har så mycket annat att sysselsätta mig med.

    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  9. Gökboet, som hundägare är man ju ute och går ganska mycket i naturen, som du vet, och har man dessutom kameran med sig blir man lite extra uppmärksam. Jag bjuder så gärna på vad som finns i det västerbottniska skogsområdet, och blir glad om någon uppskattar det jag lagt in.

    SvaraRadera
  10. Tant Björn, det var ett tag sen!

    Jag har fått den uppfattningen att det gick lättare att cykla den där rundan än vad han hade tänkt sig, cyklisten/sonen. På frågan om han blev sömnig någon gång sa han att det hände så mycket hela tiden att det inte var aktuellt. Det är klart, att med så många cyklister i farten gäller det nog att se sig för. Det verkar inte som om han fick särskilt mycket träningsvärk heller.

    Ser att ni motionerar genom totalrenovering av huset. Det ser så ut på bilderna i alla fall.

    SvaraRadera
  11. Stjärnkraft/Nina, jag har nog missat just det progrmmet, men har kanske sett det förut. Nog har dom det dom gör, mammorna ute i naturen. Man behöver ju bara titta på fågelföräldrarna som ska fylla på i de där jättegapen deras ungar har. Inga tv-kvällar där inte.

    SvaraRadera
  12. Anonym, det var nog det gänget som var här, för i dag syns dom inte till. Vilken tur du har som fått så trevliga och spännande grannar. Eller skiter dom lika mycket som svalorna gör?

    SvaraRadera
  13. Lisbeth, jag har känslan av att det gick många rövarhistorier om gäddor då jag och du var små. Man skulle inte släpa handen i vattnet då man färdades i en båt till exempel. Det där med nagellacket var roligt.

    SvaraRadera
  14. Mina tornseglare är renliga av sig, Cici. Inte ett spår lämnar de efter sig.
    Och angående Lisbeths kommentar om gäddor och nagellack. Jag blev faktiskt rejält biten av en gädda i Sjaunjaätno en gång när jag tvättade händerna vid strandkanten.
    Och många har väl sett det där gamla nyhetsinslaget på TV från Stockholms Ström där en sportfiskare står med vatten upp till midjan och blir biten i hum hum av en gädda.

    SvaraRadera
  15. Vi har också fått regn, välbehövligt. Gräsmattorna är gula och torra. Faktiskt har vi ett par dagar haft blandad väderlek, sol, moln och regn. Tänk så trist, jag har inte heller kvar tron på grodorna längre.

    SvaraRadera
  16. Anonym, jaså minsann, jag trodde det mest var skrämsepropagande för att barnen inte skulle ge sig ut på för djupt vatten eller drutta i från båten.
    Jag tittar tydligen för sällan på tv eller också tittar jag på fel kanaler, för jag har missat det gäddnappet, tyvärr.
    Hälsa tornseglarna att dom alltid är välkomna till Norrlångträsk.

    SvaraRadera
  17. Ingabritt, i dag på eftermiddagen när regnet höll upp kändes det ganska behagligt att gräva i jorden. Lite lagom mjuk och fuktig.

    Det är inte mycket man tror på längre vid vår ålder. Om man inte är religiös förstås.

    SvaraRadera
  18. Nu har det regnat ordentligt. Visst behövs det, men nu vill jag ha sol. Men jag blir inte hysterisk om det regnar på midaommar, vi kan sitta inne och äta. Ja, det går nog och leka lite också inne.Bara inte för våldsamma lekar, hihi...
    Ha det gott i midsommar!
    Apel

    SvaraRadera