En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 2 juli 2011

Folkträngsel i Öjebyn

Så bar det då av till Öjebyn i dag mitt på dan. Jag såg fram emot en lugn och stillsam lunch på Paltzerian tillsammans med K. Det var perfekt väder för att ha hundarna med sig, gråmulet med risk för lite regn. Dom skulle inte bli överhettade i bilen under tiden vi var inne i restaurangen och frossade på palt. Lite chockartat blev det då vi kom in i Öjebyn och kunde konstatera att det dels pågick en jättestor fotbollskupp för ungdomar, dels var det kyrkmarknad. Gissa om det var folk och bilar överallt!
Efter lite rundåkning och letande hittade vi till slut en parkeringsplats och kunde gå in i Paltzerian, en aning bävande för att det skulle vara smällfullt med folk, men det var precis lagom och efter en kvart satt vi där med varsin palträtt framför oss. K hade valt en egen kombination bestående av en leverpalt och en blodpalt, jag hade valt Black and White, alltså en kroppkaka, en blodpalt, riven Västerbottensost, smör och lingonsylt. Dryck, råkost och kaffe ingick i priset 75 kronor vilket måste anses vara billigt. I alla fall med tanke på hur mätt man blir och hur länge man är mätt.


Efter maten tog vi hundarna med oss och gick en sväng på marknaden. Jag köpte ett fästmöknippe bestående av fyra köksredskap i trä och K köpte några böcker, det fick räcka.


Sedan vi satt in hundarna i bilen igen gick vi till  bibliotekets konsthall där konstgruppen Nalta Art för andra året i rad visade blandade tekniker. Denna gång var temat "Uti vår hage".
Gruppen består av fem damer i mogen ålder som gått utbildning tillsammans och sen fortsatt att träffas en gång i veckan. Där fanns tavlor i akryl, akvarell,  blandteknik, träskulptur, fågelholkar, textil och collage. Ja, damernas fantasi var det verkligen inget fel på. 




På grund av platsbrist blev det inget inköp för vår del. Förutom konsverken bjöd dom på två sorters hemkokt saft, rabarber och rabarber/björkblad. Ska jag vara ärlig var den rena rabarbersaften i särklass godast.

På tal om konst, så vill jag påminna Norrlångträskborna att anmäla sig till teaterföreställningen i Logen den 21 juli. Det är förköp som gäller, så att det inte kommer fler än vad som ryms. Så slå mig en signal om ni vill boka biljetter!


Man kan också påstå att det är en konst som ett flugsnapparpar av den grå modellen utfört då dom byggt sitt bo på på grannens dörrkrans, lagt fem ägg däri och nu föder upp två duktiga ungar. Trots att dörren dagligen används och ofta står vidöppen långa stunder och att människor kommer och går och ofta sitter i trädgårdsmöblerna alldeles bredvid.



16 kommentarer:

  1. Djur och natur är fantastiskt. De trotsar alla lagar. Tänk att bygga bo så där. Det här med palt och jag är inte vänner. kroppkakor med lingonsylt och smör = Mums. Leverpalt, bjuder du på dt som blir jag en oartig gäst. har ätit det sen barndomen då var det bara stt äta om farmor hade gjort dom. Nu sover farmor gott så nu avstår jag palten
    Fin dag verkade ni ha
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig utflykt, palt skulle jag så gärna vilja testa, jag älskar ju kroppkakor. Festligt att det var så mycket folk när ni inte hade räknat med det men lite mysigt med marknaden!

    SvaraRadera
  3. Vi borde kanske förtydliga här och påpeka att kroppkakor bara är en variant av palt. Det finns förmodligen hundratals varianter.
    Och, jo du, Öjebyn är inte att leka med när det är kyrkmarknad och Pite Summer Games.
    Det finns de som hävdar att karnevalen i Rio har sitt ursprung i Öjebyn.

    SvaraRadera
  4. Såsom varande fullständig palt- och kroppkakeanalfabet dristar jag mig till följande uttalande: det må vara gott som bara den när man väl har det i munnen, men när det kommer till det rent estetiska intrycket ... njä. Men jag säger inte "Usch!" före jag har smakat ;o9

    Sickna tossiga fåglar! Kunde de inte hitta en plats med lite mindre trafik? Ungarna deras lär väl i alla fall bli synnerligen orädda för människor, skulle man kunna tänka sig.

    SvaraRadera
  5. Hej Cici
    En fråga: Kroppkaka och pitepalt är väl inte riktigt samma rätt?
    Nisse

    SvaraRadera
  6. Lisbeth, alla kan inte gilla allting och jag vet att leversmak kan vara känsligt för vissa. Om du kommer hit som gäst lovar jag att du ska få smaka något helt annat.

    SvaraRadera
  7. Malin, det brukar finnas recept på ölandskroppkakor och dom tycker jag kan vara ganska lika vanlig palt här.
    Nog var det folk alltid i Öjebyn, festligt värre!

    SvaraRadera
  8. Anonym, det var väl det jag kände när jag beblandade mig med allt folket på gatorna, jag blev alldeles yr i bollen. Hade det funnits lite sambatoner hade jag blivit helt övertygad.

    SvaraRadera
  9. Stjärnkraft/Nina, jag glömmer aldrig den gången jag serverade palt till sonens dåvarande ryska fästmö. Hennes min då hon glodde på sin palttallrik var nästan obetalbar! Som en gråsten låg palten där och måste ha tett sig helt obegripligför henne.
    Nu är jag ingen paltälskare egentligen, men det är en himmelsvid skillnad på köpes och hemkokt. Dessvärre har jag varit en dålig husmor i den frågan, men jag tror jag ska bättra mig framöver och göra eget.
    Vad som förvånar mig mest när det gäller fågelboet på dörren är att det fått vara ifred för skatorna när det är så där öppet. Vi får väl se om dom överlever till vuxen ålder.

    SvaraRadera
  10. Pensionär Nisse, nej kroppkakor består av kokt potatis och vetemjöl. Ölandskroppkakor består av hälften kokt, hälften råriven potatis. Sen kan man ha olika sorters mjöl, lever eller blod i smeten, likaså olika fyllningar. Vad gäller pitepalten tror jag att det är två tredjedelar råriven potatis och en tredjedel kokt, blandat med vetemjöl/kornmjöl, men letar man bland recepten på nätet finns det flera olika blandningar.

    SvaraRadera
  11. Det sjuder verkligen av kreativitet och ideellt arbete i varenda buske i detta land - idrott, konst, auktioner. Nåt att titta på för jämnan om man vill. Och sen all den lokala maten det är ju toppen.

    SvaraRadera
  12. epsilon, om man bara lyckas slita sig hemifrån så finns det verkligen hur mycket som helst. Det mesta sommartid och då är det som mest jobb hemmavid också. Sommaren är kort och intensiv!

    SvaraRadera
  13. Haha! Jag är nog dessvärre redo att instämma med ryska fästmön genom att lägga upp en obetalbar min, för det är just precis den däringa grådaskiga kulören som är rent ut sagt avtändande. Tänker däremot inte gå in på någon mer ingående förklaring till VAD jag associerar till - man vill ju ogärna sabba matlusten för andra ;o)

    SvaraRadera
  14. De grå flugsnapparna har inga hämningar när det gäller valet av boplatser. Konstigt att några överlever ändå!Härnere äts det kroppkakor och alla stirrar förvånat på mig som med nöd och näppe kan få i mig två på raken.Kroppkakorna är ju ganska paltlika.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  15. Sv. Tyvärr inte, dom valde att inte obducera efter avlivningen men veterinärerna trodde på borrelia eller hjärnhinneinflammation. Dom ska köpa en ny valp nu i varje fall, om nu Alice är dräktig.

    SvaraRadera
  16. SVAR: Gulle dig Cici att jag får vara kvar hos dig och att du orkar med mig i mina svackor. Jag tycker väldigt mycket om dig och din härligt inspirerande vardags- djur- och naturblogg, det hoppas jag att du vet vid det här laget!

    KRAM!

    SvaraRadera