En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 14 juli 2011

Inte bara änglar

Byagården har lidit brist på städning detta år. Orsaken till det är att vi i styrelsen glömde lämna en städlista vid årsmötet i vintras. Har ingen sagt till dig att du ska städa vid ett visst tillfälle så ska det mycket till för att du frivilligt ska gå dit och göra det, så fungerar vi människor, också jag.

 Häromdagen blev det dock lite för mycket för mig när jag gjorde ett besök i byagården, så i går eftermiddag satte jag igång. Ut med hallmattan och skaka den, sen en genomgång av vad som behövdes göras med tanke på att det kanske ska övernatta besökare där om drygt en vecka. Det var en hel del visade det sig, varav avfrostning av kylskåpet på övervåningen var kanske det besvärligaste. Frysfacket var totalt igenisat ooch skåpet jobbade för fullt. Vem sjutton sätter på ett kylskåp som ingen använder? Hur mycket ström har det stått och dragit och hur länge?
Lånad bild
Vid ett tillfälle öppnade jag ett av köksskåpen och hittade ett luffaschacksbräde, sisådär 50*50, och spelpjäserna i rött och svart, säkert 5 cm höga. Det brukar stå på ett av borden så att den som vill kan spela med det, så varför var det undanstoppat i ett underskåp? Jo, det visade sig att någon/några hade suttit med ett brinnande stearinljus och droppat stearin i hålen för pjäserna och försökt ljuta fast de svarta pjäserna. En del av dom var dränkta i stearin.

Jag blev så arg, ja rent förbannad blev jag! För det första, hur kommer man på en sån idé? För det andra, gör man så med saker som tillhör någon annan? För det tredje, man sitter inte i byagården och leker med elden! Jag har svårt att tänka mig att det är en eller flera vuxna som utfört detta illdåd, så misstankarna faller dessvärre på de yngre i byn. Det behöver ju inte vara någon som bor här, det kan vara någon på besök, men skit samma, man gör bara inte sådär!

Den tänkta städtiden förlängdes en hel del genom avfrostningen och den tid det tog att skrapa loss stearin från spelet. Nu överväger jag att ta hem vårt spel eftersom det är ett fint träspel som barnbarnen kan använda. Bättre det än att någon ska roa sig genom att förstöra det.

Man ska inte tro att det bara finns änglar här i vår lilla by. Det finns i alla fall tillfällen då vingarna och glorian halkar på sned.

Bild lånad på nätet




24 kommentarer:

  1. Tror tyvärr att det är ganska vanligt att folk, ofta ungdomar, som har svårt att skilja på mitt och ditt, det är otroligt tråkigt och jag förstår det inte! Här har vi haft ett gäng som sabbat på kyrkogården, jag menar, HUR är man funtat då?? Dom förstår badplatsen som dom sen, nyktra vill nyttja själva, jag förstår som sagt inte.

    SvaraRadera
  2. Tror att glorian halkar på sned rätt ofta hos vissa :-/
    Vad man kan fundera på är vad är det för roligt med att sabba för andra ....
    Vi har ett gäng som sabbar badplatsen halva sommaren .....eldar, slänger ölburkar, krossar glas och inte vågar man gå barfota där längre.....suck

    SvaraRadera
  3. Trist med skadegörelse men finns tyvärr överallt. Här lämnar folk både engångsgrillar och soppåsar i vår vackra och ömtåliga natur. Du, jag tycker din okända växt ser ut som Lunddocka. Kolla på nätet om det inte kan stämma.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Trist, ett nyp i örat vore ju det mildaste att ge dem. Här har soptunnor och taket till jordgubbsförsäljarens stånd brunnit samt förstås mopedkörningen i stationshuset. Visst undrar man hur det står till bakom pannbenet.

    SvaraRadera
  5. Ja, herreminje, denna värld vi lever i ... *skakar bekymrad på huvudet* För tillfället håller jag på och river och röjer i den värsta formen av nättrakasseri som Lilla A blivit måltavla för. Jag blir kallsvettig av att läsa vad oförståndiga tonåringar häver ur sig via Facebook, msn och på egna och andras bloggar! Och ARG! Har för fan (förlåt att jag svär) dagens föräldrar ingen som helst koll på vad deras glin sysslar med på sina datorer???

    Ta hem spelet du. Det skulle jag göra. Det är tyvärr det som blir resultatet av en allt större brist på respekt för andras saker.

    SvaraRadera
  6. Malin, handlar det om ålderna 6-10 kan man kanske förstå att mycket göra av oförstånd och experimentlusta, men bör ändå korrigeras av vuxna. Är det äldre barn är det mera obegripligt. Men det är ofta så att några få förstör för många, tyvärr.

    SvaraRadera
  7. I min värld, kanske det skulle vara idé att införa obligatorisk samhällstjänst någon vecka varje sommar i högstadiet, då ungdomarna fick sköta om badplatser och andra gemensammautrymmen som ofta är utsatta för den åldersgruppens överskottsenergi.

    SvaraRadera
  8. epsilon, man kan ju önska att dom fick chansen att göra ett ärligt arbete några veckor under sommarlovet i stället för att försöka avreagera sig på allmän och privat egendom. För det måste väl bero på att dom har tråkigt när dom tar till sabotage för att roa sig.

    SvaraRadera
  9. Ölandsvindar/Kerstin, tack för tipset om lunddocka, det verkar stämma bra. I fjol knyckte jag frökapslar från en planta som stor på en sommarstugetomt alldeles intill vägen. Då lyckades jag inte med plantorna, kanske för att vi reste bort och det kom ett par frostnätter under den tiden, men i år var det en granne som gav mig tre plantor som hon hade dragit upp.

    SvaraRadera
  10. Stjärnkraft/Nina, vad trist för din dotter! Jag har ju inga barn som är i den åldersgruppen, barbarnen är lite för små än, men det kanske är svårt för föräldrar att ha koll på alla konmmunikationsvägar som finns nu för tiden. Hoppas att ni får ordning på det hela.

    Ska fundera över spelet ett tag till och se om det blir någon lokal reaktion på inlägget.

    SvaraRadera
  11. Så trist med skadegörelse. Och väldigt trist att behöva städa upp efter andra.

    SvaraRadera
  12. Tant Grön, så sant, så sant.

    SvaraRadera
  13. Ja, jag håller med Tant Grön. Jag vet inte varför det görs så mycket skadegörelse.
    Vi har vänner som haft inbrott i sin sommarstuga. Att de stal en del saker är väl att de behöver pengar - fel i för sig - men skadegörelsen. De hade sprutat ketchup överallt.
    I vedbon hade de hittat en yxa och slagit sönder altangolvet. Varför ????.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  14. Polargrevinnan/Viola, det är just det, varför denna meningslösa skadegörelse. För det är ju i regel inte riktad mot ägaren utan bara för att förstöra i största allmänhet.

    SvaraRadera
  15. Halkade in här av en händelse och det jag läser är skrämmande. Tänk om bygget tagit eld?
    Säger som Polargrevinnan, det är en lust att förstöra saker som får någon att agera så här.
    Tror sådana människor har någon slags märklig gen alltså...
    Hoppas du fick ordning på spelet.
    Hälsningar Synnöve från nabolandet :)

    SvaraRadera
  16. Halka på du, Synnöve, det är bara trevligt!
    Jag har stött på din signatur på bloggar jag följer så du är inte helt främmande för mig.

    Spelet är ganska ok, stearin gör i regel inte så stor skada på målade ytor, men som du skriver är det skrämmande att någon/några sitter där och leker med elden. Sen blir man förbaskad, milt uttryckt, över extraarbetet det innebär att sitta och peta bort stsearinet.

    SvaraRadera
  17. Jag har lärt mig att det inte finns idioter - bara sådana som har otur när de tänker. Här har det visst varit några som haft rejäl otur! Förstår att du blev elak! Så meningslöst att sabotera! Basic-kunskaper om vad som är rätt och fel borde alla få i sig med modersmjölken....

    Visst Cici - besöket på Ottenby var en höjdare! Synd bara att det inte var högsäsong. Gav verkligen mersmak.

    SvaraRadera
  18. Beppan, så kan man också uttrycka det, och det är klart att alla kan vi väl ha otur någon gång, men då är det kanske bra om det finns människor i ens omgivning som kan ge oss ett och annat gott råd.

    SvaraRadera
  19. Kikar in trots att prickarna saknas. Du fick extra arbete sa har pa sommaren! Jag forstar att du blev arg over skadegorelsen. Speciellt som alla ska anvanda en san lokal for att ha trevligt. Men som sagt, jag har ju flyttat till Sollentuna i Stockholm och haromdagen kom jag till en krossad busskur for vilken gang i ordningen! Det ar mer skadegorelse har. Det blir sa nar de tror de ar anonyma.
    Ville bara titta in, svart att skriva mycket. B or i dotters hus, men sticker hem i morgon for att vattna och fixa rakningar och hamta klader. Ha det gott!
    kram

    SvaraRadera
  20. kajsastina, jag är inte så noga med om det är prickar eller inte, men det blev lite roligt att du skulle hem för att fixa rakningar!

    Vi är nog lite bortskämda i vår by med att det inte brukar vara någon skadegörelse att tala om, men så plötsligt kan det hända. Det är bara att hoppas att inte något liknande händer igen. Nu är vi kanske lite mer observanta ett tag.

    SvaraRadera
  21. Förstår så väl din ilska och frustration. Den meningslösa förstörelsen och ansvarslösheten. Är vi den sista generationen som "bryr sig"?

    SvaraRadera
  22. ingabritt, nej det tror jag inte. Mina barn skulle nog bli lika upprörda som jag om det var dom som fann sitt spel i det skicket. Jag tror mig nu veta vem den skyldige kan vara och vet att den personen har haft det tufft. Det är bara att hoppas att det reder sig då den personen växer upp.

    SvaraRadera
  23. Vad får barnen lära sig om rätt å fel idag ibland undrar man?

    SvaraRadera
  24. stickmamman, jag hoppas och tror att föräldrarna i dag är lika noga som gårdagens föräldrar. Däremot kanske det finns så mycket mer som frestar i dag mot för då vi var små.
    Sedan kan det finnas en massa andra underliggande orsaker till att barn avreagerar sig genom att förstöra för andra. Tyvärr.

    SvaraRadera