En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 9 juli 2011

Lekstuga med anor





Ytterligare en varm dag väntar, kanske med inslag av åska för det är väldigt kvavt och luftfuktigheten är hög. I går var jag tvungen att handla, men drog mig i det längsta för att sätta mig i bilen i värmen som var. Till slut var jag tvungen  att åka, och då var klockan straxt efter sju, och med tre mil att köra och en affär som stängde klockan åtta, kan man säga att det var i sista minuten.
Jag tror att jag var den sista kunden som gick ut genom dörren, men då var klockan precis åtta. När jag klev in i affärena var där ganska mycket folk, särskilt norrmän, och det var kö i kassan. Att det är mycket norrmän i Byske beror på havsbadet där. En stor del av Norges nordliga befolkning tillbringar sina semestrar utmed norrlandskusten och de fina havsbaden., vilket är förståeligt med tanke på motsvarande möjligheter i grannlandet.

Som tur är har vi hittat ett litet, med betoning på litet, renoveringsprojekt även i år, fattas bara. Den gamla lekstugan har flyttats från Holgerstomten till vår och står nu på sin femte plats. Ursprungligen var det en svåger som satte upp den i Furuögrund till sina barn, sen flyttades den till oss, därefter till en brorson i vår by, vidare till Holgerstomten, för att kunna nyttjas av både våra barnbarn och brorsdotterns. Vem vet den kanske hamnar på flera ställen innan den gjort sitt.

Den var i ganska dåligt skick nu, så den målas, spikar slås i och saknade bräder ersätts. Jag kan lugnt påstå att det inte är särskilt lustigt att kränga på sig målarkläder och plasthandskar i denna värme, men det är ju fort gjort att måla de små väggarna. Inredning från linoliummatta till bestick är renskurade, trasmatt inlagd och gardiner planerade.


                                   
Nu är alla barnbarnen ute på semesterresor och kommer inte hem på ett tag. Flickorna är med sina föräldrar på bilsemester söderut och sonsonen for härifrån i går och tar i dag med sig sina föräldrar på en tur till Kolmården via Stockholm, för att sen ta flyget till sina morföräldrar i Moskva, tillsammans med mamma.
Leo är just nu inne på att bli indian då han blir stor, så farmor fick förstås tillverka en pilbåde av en pilgren. Den gick riktigt skapligt att skjuta med, pilen var kort och trubbig, men sen var det ju det här med hur man ska spänna bågen och hålla pilen samtidig. Han var dock väldigt stolt över bågen och skulle absolut ha den med då vi två gick upp till Hundtjärn för att svalka av oss lite. Förresten det första doppet i år för min del, men faktiskt riktigt skönt, bara man har kommit sig ner i vattnet.

Mycket tid har gått åt till att förbereda den så kallade fotoutställningen jag ska ha under Veteranmotorfestivalen. Först har jag gått igenom precis varenda bild jag har tagit sen jag fick kompaktkameran, det vill säga sen julen -08. Jag har kopierat de bilder som eventuellt kunde komma ifråga och lagt i en särskild mapp, sen har jag sorterat in dom i flera undermappar, sommar, vinter, vatten, människor, djur osv. Efter mycket skärskådande skrev jag till slut ut 25 bilder på fotopapper och ska montera dom på ett någorlunda vettigt sätt utan att bli ruinerad. Jag har pratat med den i byn som kan det här med bildmontering och ska träffa honom då han kommer hem från sin semesterresa.

Var, och på vad dom sen ska sättas upp är inte klart ännu. Har köpt en rulle vanligt brunt paketpapper och funderar på om jag ska klä ett par brädor med det och sätta bilderna på. Det ger sig väl så småningom, men jag är ju helt novis inom detta område, så lite pirrigt känns det ju, men så tänker jag att det är kanske ingen som lägger märke till dom i alla fall, så märkvärdigt är det inte.

Har förresten glömt tala om att mjölkmysteriet är löst. Det var som jag trodde en bekant, uppvuxen i denna by och med föräldrargården kvar, som lämnat kassen här då han for hem. Han hade faktiskt skrivit en kommentar om att gråta över spilld mjölk, men det var en dag då blogger inte var på sitt bästa humör, så kommentaren kom inte in. Så nu vet ni.


Till slut kan jag meddela att de två flugsnapparungarna nu har lämnat boet. Den yngsta och sista satt hela onsdagen på bokanten, totalt orädd för barn och vuxna som stod bara någon halvmeter bort. Inte heller  brydde han sig om att dörren öppnades och stängdes.

Nej nu är det dags för lunch och sen kanske det är (sol)läge att måla andra varvet på lekstugans södergavel.

Ha en trevlig helg allihopa!



10 kommentarer:

  1. Så kul med en liten koja som så att säga går i släkten! Jag hade aldrig någon lekstuga som barn, men guu' så jag ville ha en ... Men på den tiden kom inte tomten alltid med exakt det man önskade sig, som det oftast är nuförtiden.

    Att ni orkar lekstugerenovera i den rådande värmen är för mig en gåta. Själv orkar jag knappt existera just nu. Ju äldre jag blir desto svårare får jag att klara alltför höga temperaturer. Fast för den skull har jag inte blivit bättre på att gå i sjön under somrarna. Nädå, snarare tvärtom.

    Så skoj att du ska få ställa ut dina bilder! Du ser väl till att ta bildbevis av bilderna sen får jag hoppas?

    Likaledes skoj att höra att kläckeriet avlöpt utan incidenter. Jag fattar fortfarande inte hur i helskotta de valt att reda sig ett bo på ett knasigt ställe.

    Nej, vet du, nu får jag nog lämna datorn och inomhusmiljön. Ute är det varmt men inne är det snäppet värre. Det är nackdelen med hus med stockstommar. Blir det en gång varmt så är det varmt :o/

    SvaraRadera
  2. Nina/Stjärnkraft, vi tar lite i taget på stugan, men det är ju skönt att få det gjort också. Nu är den snart helt färdigmålad i alla fall, det är dörren som kanske behöver en liten upplyftning.

    I värmen hann vi med ett loppisbesök i en grannby, och där införskaffades lite pynt till lekstugan. Dessutom traffade vi bekanta och fikade. Till slut höll vi på att bli uppätna själva av bromsen där i skogsgläntan, så då for vi hem.

    SvaraRadera
  3. Själv ägnade jag gårdagen åt att gräva en grop i trädgården. 1,2 x 1,7 meter och 60 centimeter djup. I dag har jag lagt vattentät sk "dammduk" i gropen och fyllt igen den med jord och lite kalk. Det har varit två svettiga dagar. Jag hade nog hellre målat lekstuga.
    Nu väntar jag på regnet så att hela anordningen fylls med vatten. Då har jag ett kärr där mängder av rara växter kommer att trivas. Sumpnycklar, ängsnycklar, brudsporrar, kärrknipprot...

    SvaraRadera
  4. Anonym, det förstår jag att det blev svettigt att gräva den gropen, men det kan nog ta tid att fylla den med vatten, kanske bäst att låna lite kranvatten. Har du dragit upp egna exemplar av de rara växterna?
    Man kanske ska ut på orkidéjakt nästa gång man blir sugen på palt.

    SvaraRadera
  5. Det brådskar inte med vatten. Jag kommer inte att plantera något förrän till hösten. Det hela ska få sätta sig ordentligt först, och så ska pH-värdet justeras till ca 7,4.
    Och, jo, jag har gjort de flesta växterna själv.
    Föräldrarna till dom har jag köpt.
    Men de är dyra. En liten planta av guckusko kostar 880 kronor hos Orchidéhuset.
    Ett ex av de där vanliga som du har vid badplatsen kostar mellan 200 och 300 kronor.
    Vill man ha några tiotal av varje art blir det snabbt många pengar.

    SvaraRadera
  6. Anonym, du får ta inträde av besökarna, för jag är övertygad om att många skulle vilja se den där planteringen sedan. Lycka till med den i alla fall!

    SvaraRadera
  7. Oj vilken härlig intensiv sommar ni har. Tog sin stund att läsa igenom dina förehavanden.
    Såg framför mig hur bilderna monterades på ett norrländskt material Bräder är väl inte fel
    Kanske lite ljus ton av grått eller vitt
    Lycka till
    Kram

    SvaraRadera
  8. Du har verkligen mycket som händer och sker i ditt liv och mitt i somarvärmen! Bara trevliga saker. Byske havsbad är det där du bor. Har varit där ofta i ett tidigare liv. Stugan var jättesönt och där kan barnbarnen ha roligt då de kommer på besök. Här är det liknande situation med barnens familjer som far på semester. Har kommit hem i kväll från en kattvaktshelg. Det är kvamligt här också och jag önskar regn. Min yngsta dotter med man och två pojkar far till Frankrike för att hälsa på mannens föräldrar. Jag ska se till hus och katt där, så själv håller jag mig här och ska förhoppningsvis ta mig en resa i augusti.
    Jag badade i Värtan i onsdags och det var inte så varmt som i polen, men jag gillar verkligen att doppa mig. Nu ska jag sätta mig och sticka en stund. God Natt! Ha en skön vecka som kommer!
    kram

    SvaraRadera
  9. lisbeth, det troliga är nog att jag inte själv kan välja underlag för monteringen. Det ska ju hängas inne i en monteringshall bland båtar och en klockutställning. Bara att avvakta vad det blir.
    Ha det så skönt i stugan!

    SvaraRadera
  10. kajsastina, man borde kanske inte klaga på sommarvärmen men det gör jag i alla fall, för jag är nog inte gjord för att fungera i denna värme som vi haft i perioder. Jag skulle aldrig kunna sticka eftersom händerna är kladdiga av svett. Tankeversamheten känns också fastklibbad inne i skallen. Men nu ska jag duscha och krypa ner mellan förhoppningsvis svala lakan. Korsdrag är det som gäller för att kunna sova och bara ett påslakan utan täcke i.

    SvaraRadera