En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 12 juli 2011

Lite trädgård

Efter att ha suttit och skrivit en massa om min trädgård och vad som visas på bilderna lyckades jag med konststycket att ta bort allt det skrivna. I vanliga fall sparas det man skriver automatiskt men denna gång försvann allt. Nu har jag varken tid eller lust att skriv mer denna gång så ni får nöja er med bilderna, tyvärr.




Blommande taklök


Fetknopp

Praktlysing


Praktbetonica

Malva

Stjärnflocka

Kransveronica

okänd

Skärmtry

Rabarbern som "slaktades" för en och en halv vecka sen  och nu är på stark återväxt. Jag fick ta om hand 15 kilo rabarber vid "slakten".

Nu kommer jordgubbarna, världens godaste.

Lekstugan








12 kommentarer:

  1. En sån vacker trädgård!

    SvaraRadera
  2. Lyckliga du som bor längre norrut och har blommande pioner kvar. Mina har blommat ut och jag har klippt bort de flesta.
    Irene

    SvaraRadera
  3. Hej Cici
    Mycket fina bilder!
    Här i Sundsvall har vi också haft åska.
    Nisse

    SvaraRadera
  4. Vackert har du minsann i din trädgård! Är det nya kameran som fått tjänstgöra??

    Tack för tips om insekterna hos mig. Visst måste den understa vara en Skinnbagge Heteroptera! Den övre mer osäkert.. Ngn sade Grön skinnbagge?

    Bra hemsida med småkryp - den blir välbesökt framöver....

    SvaraRadera
  5. Åh vilka vackra blommor. Hoppas bara att åskan drog snabbt förbi.

    SvaraRadera
  6. Imse. tack och välkommen hit om du har vägarna förbi.

    SvaraRadera
  7. Irene, skönhet är något som är kortvarigt, men som tur är kommer det nya om än av annan sort. Roligt med en ny besökare, tack för att du tittat in och välkommen åter.

    SvaraRadera
  8. Pensionär Nisse, vädret har slagit om nu och är betydligt svalare och ostadigare. Ändå skulle vi behöva mer regn än det vi fått. Jag är glad att åskan aldrig kom rakt över oss. Jag hörde och läste att det hade varit ett väldigt regnanade i era trakter. Hoppas att det runnit undan nu och att inte alltför många drabbades.

    SvaraRadera
  9. epsilon, det blommar lite överallt just nu och det är man ju glad över som trädgårdsägare. Åskan kom aldrig riktigt nära, men det är inte värt att vänta för länge, det har vi lärt oss att det kan bli dyrt.

    SvaraRadera
  10. Beppan, nog är det nya kameran som är framme titt som tätt, dock inte i dag. Det är spännande att prova hur man kan utnyttja de olika funktionerna.

    SvaraRadera
  11. Vilken kamera som än varit framme har du tagit jättefina bilder, bruden! Den rosa pionen skulle jag [nästan] vara beredd att mörda för ... *dreglar* Och hade jag varit så där en fyrtio år yngre hade jag nog sagt samma sak om lekstugen. Guu, vad fin den blev!!!

    SvaraRadera
  12. Stjärnkraft/Nina, om du tar dig en tur norröver så kandu få låna lekstugan. Det gäller bara att komma ihåg att ducka när man ska genom dörren. Maken slog säkert i över tio gånger då vi spände upp ett innertak. Men han som är i byggbranschen borde veta att man ska ha hjälm på sig då man är på en byggplats.
    Den rosa pionen hade ovanligt få knoppar i år, den vita desto fler. Nu har den rosa falnat, den vita ligger alltid efter och har många blommor kvar ännu.

    Det är bara i undantagsfall som kompaktkameran används nu. Däremot kommer ala utställningskort från gamla kameran.Det ska jag nog poängtera i en presentationsruta, så att folk förstår att vem som helst kunde ha tagit bilderna.

    SvaraRadera