En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 18 juli 2011

Skära, skära...

I dag har jag gort något jag aldrig gjort förut. Jag har skurit passepartouter till korten som ska ställas ut. Snälla Rolf öppnade sin verkstad för mig och visade mig hur jag skulle göra. Det var ingen lätt match, kartongen var tjock och jag fick lägga all tyngd jag kunde på bladhållaren. Arton stycken blev det, det är till dom liggande korten. Sju återstår till de stående,men det får jag ta en annan dag. Det var riktigt roligt att få jobba alldeles själv i lugn och ro, men svettigt.

Annars avlöser planeringsmötena varandra inför Veteranmotorfestivalen. Jag har lyckats  hamna i både parkerings- och matgruppen, förutom fotoutställningen. Med lite tur finns det nog med p-vakter så jag kan vara på ensdast ett ställe, men eftersom det är maken som håller i parkeringen kan det bli lite känsligt om jag överger den gruppen. Att jag sen är så "märkvärdig" att jag vågar ställa ut mina bilder oroar honom en del.


Dessutom håller jag i biljettbokningen till torsdagens teaterföreställning "Storbrodren" med skådespelaren vid Västerbottensteatern Greger Ottosson, och ju närmare vi kommer torsdagen desto fler är det som ringer och bokar. Föreställningen handlar om en man som kom härifrån Norrlångträsk så det är klart att det intresserar många häromkring.

 På onsdag blir det städning av logen där föreställningen ska äga rum, det stora partytältet ska resas, bänkar och stolar placeras ut. I pausen kommer vi att bjuda på kaffe och kaka. Vi räknar med att rymma ca 100 personer och just i denna minut är drygt 70 biljetter bokade. Det här kommer nog att bli en trevlig upplevelse!

I kväll ska jag försöka hinna skriva en presentation av mig själv och berätta lite om mitt fotograferande. I all anspråkslöshet. Vad jag vill visa är egentligen att vem som helst som har en kompaktkamera kan gå ut i sin omgivning och dokumentera den. Man behöver inte ha en dunderkamera med allehanda utrustning för att kunna åstadkomma skapliga bilder. Det är förstås inga proffsbilder på något vis, men det tycker jag inte det behöver vara.




16 kommentarer:

  1. Va jag är imponerad av dig Cici! Så engagerad, duktig, kärleksfull och glädjespridande i all din enkelhet.... Världen behöver sådana som du!

    LYCKA TILL med din foto-utställning!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att jag hittade din blogg. När är det du skall ställa ut dina bilder? Hade varit kul att se.

    SvaraRadera
  3. Heja, heja, flicka lilla! Hade det varit liite kortare avstånd mellan Mariehamn och Norrlångträsk hade du absolut kunnat räkna in mig som besökare! Men hur i hela världen har du kunnat hamna i två arbetsgrupper på samma gång..? Nog för att du ger intryck av att vara en dam med imponerande kapacitet, men ännu har du väl inte gått så långt att du klonat dig själv??? Haha!

    Värsta fullträffssparken där bak inför din fotovernissage ... *poff!* Det är precis som du säger: det är inte den avancerade tekniska utrustningen som gör de bästa bilderna (något jag tycker många enkelt funtade föräldrar av idag borde hålla i minnet före de störtar iväg och "lyckliggör" sina nyblivna tonåringar med överavancerade och kostsamma systemkameror).

    PS. Glöm nu i herrans namn inte bort att plåta själva utställningen också!

    SvaraRadera
  4. Gökboet, äsch då, jag är nog som folk är mest här i byn, det låter bara lite märkvärdigt när man skriver ner det så här.

    Men ett lyckatill tackar jag inte nej till, sånt behöver man alltid. Tack!

    SvaraRadera
  5. Susanne, äntligen fårjag se hur du ser ut. Jag har alltså varit inne på din blogg och kikat. Kanske fårjag se dig live till veckan. Kan gissa att ni har det lite pirrigt just nu inför bröllopet.
    Utställningen är en liten del i spektaklet vi ska ha i Norrlångträsk sista helgen denna månad. Ett spektakel vi kallar Veteranmotorfestival och som äger rum på båtfabrikens område och i deras lokaler.

    Lycka till på lördag, jag håller tummarna för att det blir bra väder.

    SvaraRadera
  6. Jag är så imponerad över allt du engagerar dig i ! Din utställning kommer att göra succé ... så många vackra bilder som du brukar visa upp här på bloggen kan det inte bli annat... Lycka till !

    SvaraRadera
  7. Stjärnkraft/Nina, vi är inte fler i vår by än att alla som kan får ställa upp så mycket det går och planeringsarbete kan man ju alltid delta i. Ett arbetspass vid parkeringen får kanske avlösas mot ett pass vid serveringen.
    Jag får väl be dotra ta lite bilder, om hon fortfarande är här då.

    SvaraRadera
  8. Du ÄR en duktig och driftig kvinna Cici. Och verkar ha energi så det räcker till fler. Men det är väl så att det man tycker om att göra blir roligt och inte till belastning. Själv ser jag nu fram emot fyra veckors semester. Tova viskade i mitt öra att det gör hon med.

    Lycka till med utställningen! Jag är säker på att den imponerar på alla som får möjlighet att se den.

    SvaraRadera
  9. strandskatan, det är ganska stor skillnad på hur en bild ter sig på ett fotopapper i A4-format jämfört med när det ligger på bloggen, så mycket har blivit ratat vid närmare granskning.

    Jag blir så glad över alla lyckönskningar, tack snälla!

    SvaraRadera
  10. Birgitta, tack. Jag hoppas att ni alla får riktigt sköna dagar ute vid er fina stuga vid havet. Extra nospuss till Tova.

    SvaraRadera
  11. Jag instämmer med övriga och önskar dig lycka till med din utställning. Några bilder får vi väl ta del av.
    För en inbiten stadsbo låter det så härligt med så mycket engagemang som det blir på en liten ort. Men det gäller att det finns eldsjälar som du för att allt ska funka.
    Det finns en liten ort som heter Möklinta och som ligger några mil från oss. Jag ha sett i tidningen att de anordnar något liknande som uppe hos er. Nu har jag bestämt oss att vi ska åka dit - tyvärr är det för många mil till din ort.
    Lycka till med allt.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  12. Cici, vilken tur att det finns såna som "gör sig märkvärdiga". All beundran och respekt för dina åtaganden och ett stort lycka till. Värsta träningspasset fick du ju i samband med förberedelserna.

    SvaraRadera
  13. Polargrevinnan/Viola, tackar, tackar. Jag lovar att det kommer att läggas ut bilder från utställningen.
    Jo, det är lite väl långt mellan oss för att jag ska tro att ni besöker vår festival, men Möklinta är säkert lika trevligt och arrangörerna där blir nog tacksamma för varje besökare de får. Du får fota och berätta.

    SvaraRadera
  14. Ingabritt, min fördel är ju att jag inte är uppvuxen här i byn och behöver tänka och ta ansvar inför de fyra-fem tidigare släktleden. K fick en gång en T-shirt av barnen i födesedagspresent, på vilken det fanns ett tryck i stil med "Världens bästa pappa". Maken provade den snabbt, konstaterade att den passade och la den sen i en låda för att aldrig använda den. Märkvärdig får man inte vara, om än det bara gäller en tröja. Nu måste påpekas att hans far, min svärfar, föddes på 1880-talet och jag tror det har präglat K mycket att ha en så pass gammal pappa. En pappa som var helt övertygad om att det fanns småknytt och att jorden var platt!

    SvaraRadera
  15. Lycka till på utställningen =)

    SvaraRadera
  16. Viktkamp, tack och lycka till själv i din kamp mot/med vågen.

    SvaraRadera