En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 6 juli 2011

Teater och Veteranmotorfestival

Det är mycket på gång nu i vår lilla by Norrlångträsk. Juli månad kommer att försvinna som i ett nafs, har jag känslan av. Bara det att jag härom förmiddagen skulle avsluta min omgjorda plantering genom att så gräs på den ytan som inte längre ingår i planteringen. Jag visste att det skulle finnas en påse med gräsfrö i förrådet och jag visste på ett ungefär var någonstans. Det var bara det att den inte gick att hitta igen på grund av alla andra prylar och påsar som fanns där. Bland annat hade fårrådet av innerkrukor vuxit till ett mindre berg. Ni vet såna där svarta eller bruna plastkrukor som är behändiga att ha i ytterkrukor. Frågan är bara varför jag ska ha hundratals av dom. I alla de storlekar.


Så i stället för att så blev det förrådsstädning, något som skulle ha varit gjort för länge, länge sen, men nu var det alltså dags. Krukorna sorterades och ställdes åt sidan. Dom tänker jag sätta en stor lapp på med ordet "GRATIS" och placera någonstans på loppisområdet då vi har veteranmotorfestivalen de sista dagarna denna månad.

Städningen tog hela förmiddagen, men nu är det ordning och reda, sopat och sorterat där inne. Gräsfröpåsen kom tillrätta och jordytan är sådd. Jag är lite osäker på hur groddbarheten på dessa ålderstigna frön är, det visar sig väl så småningom. Pilfinkarna blev glada i alla fall, så lite näring finns det väl kvar i dom.

Det är inte bara mitt förråd som städats den senaste tiden. Två av husen i byn, hus som har fungerat som fritidsbostäder de senaste åren, har fått nya ägare, och de som flyttat ut har haft en hel del att göra inför försäljningen. Det lustiga är att det är hästägare som flyttar in i båda gårdarna, lustigt därför att vi flera gånger just sagt att det är konstigt att det inte finns någon häst i byn.
Jag hoppas att de nya byborna kommer att trivas och känna sig hemma här, även om de kommer utifrån och inte har tidigare anknytning till byn. De är vad jag förstår inga barnfamiljer utan lite äldre personer. Däremot går det rykten på byn om att en ny baby är på gång,  så procentuellt blir det en ganska stor ökning av invånarantalet i Norrlångträsk.

Om ett par veckor får vi besök av Västerbottensteatern i form av skådespelare Greger Ottosson, som ensam framför "Storbrodren", ett spel som berättar om en man från just vår by som satte sig upp mot kyrkan. Detta hände i början på 1800-talet och var på den tiden en allvarlig händelse. Logen får bli teater för en kväll och vi räknar med att hundra personer får plats där. Vi slår upp byns stora partytält bredvid logen och den får bli serveringslokal i pausen. Kaffe och kaka ingår i biljettpriset. Det blir en hel del planering och stök ikring den händelsen och vi i styrelsen får nog räkna med att ta hand om det.

Ett par dagar senare blir det bröllop i byn, ett göteborgspar där brudgummen har anknytning till byn. Det blir väldigt trevligt får jag hoppas, men det är inget som vi bybor egentligen är engagerade i.


Veckan därpå emellertid, då kommer hela halva byn ha mycket att stå i för då har vi Veteranmotorfestival i dagarna två. Förutom besökande bilar av äldre modell kommer vi att ha hamburger- och korvservering. Ja kaffe och kaka finns förstås också. Klockutställning och försäljning av nygjorda klockor efter modell av Långströmsur, som också har sitt ursprung här. Visning av båtfabriken och försäljning med 1964 kronors rabatt på vissa varor. 1964 grundades nämligen Utterbåtar AB av bröderna Arne och Rolf Sandström, den ursprungliga båtfabriken i byn, numera Sandström Innovation.
Det kommer att vara loppis, hoppborg, demonstration av kultändarmotorn, trädgårdsföredrag av Maria Sandström, visning av kampsporten Iaido (sonen)mm, mm. Dessutom har jag erbjudit mig att göra en liten fotoutställning (jante, jante).

Så det är mycket att stå i just nu.
När tid och tillfälle ges tränar jag mig på den nya kameran, och det är inte helt lätt att byta från en kompaktkamera, som jag trivts mycket bra med, till en systemdito, men jag gör mitt bästa.








14 kommentarer:

  1. Åsså säger många att det inte händer mycket där uppe i "lapp-he..etet?! Dom skulle bara veta!
    Tack för att du delar med dig! Och du, jag tycker att du klarar dig alldeles utmärkt med din nya kamera! Övning ger färdighet..

    Kram min vän!

    SvaraRadera
  2. Oj vad flitiga ni är där uppe i norr! Händer ju saker hela tiden. Här jobbas det mest o längtas efter semester....nästa vecka är sista jobbveckan *tackolov*
    Denna helgen har vi Powermeet i stan så det gäller att huka sig :-D eller knata ut på stan o kolla in alla fina raggarbilar. Vi får väl se vad som sker...

    SvaraRadera
  3. Men ni är ju fantastiska. Läste om er i SvD på nätet. Man blir full av beundran, det verkar sjuda av energi i varenda buske. Härligt!

    SvaraRadera
  4. Gökboet, VEM säger det?! Måste vara någon som aldrig satt sin fot norr om Uppsala.:D
    Kameran får hänga med överallt och det övas flitigt.

    SvaraRadera
  5. I min värld, det låter som det händer en del hos er också. Det är nog lika bra att gå ner och kolla in vrålåken. Bara ett par dagar kvar att kämpa, så får du ta igen dig sen, härligt.

    SvaraRadera
  6. epsilon, vad bra att du berättade om annonsen SEB har på SvD:s nätupplaga. Nu är den sparad hos mig.

    SvaraRadera
  7. Hej Cici, så aktiva ni är där uppe, det händer en hel del i din by.
    När man bor i stor stad som jag har man ingen aning om vad som händer runt knuten. Ibland tycker jag att det var bättre förr, då grannar umgicks lite grand.
    Grattis till nya kameran, det får ta sin tid att lära sig alla funtioner.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  8. Monkan, sommaren är kort men intensiv. Vi får ta igen oss när höstmörkret lägger sig över våra trakter.
    Kameran är lite besvärligare att kånka med sig på hundpromenaderna, men man vänjer sig väl. Och det är nog ingen idé att försöka läsa sig till hur man bäst utnyttjar alla knappar och inställningar, utan ta det efter hand.

    SvaraRadera
  9. Ja här i byn blir det inga barn gjorda, utom kanske av dem som bebor husbilar och husvagnar men de åker ju hem och föder dem.Ingen ökning av folkmängden här alltså! Jag tror att mitt förråd är väldigt likt ditt före städningen.Men jag får en dos motion varje gång jag ska klättra över allt för att nå just den krukan längst in i hörnet.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  10. Ölandsvindar, visst är det tråkigt när inte de unga familjerna vill, eller har möjlighet att bosätta sig i byarna en bit utanför städerna.

    Det kanske bara är på tv och inredningstidningar som förråden är så där organiserade och prydliga.

    SvaraRadera
  11. Härlig läsning om allt som händer i din by! Och ditt besök på paltzerian i Öjebyn . där har jag varit många gånger och testat olika varianter. Har nyligen provat Öländska kroppkakor på plats. Gjorda på färskpotatis - vilket tydligen ska vara speciellt. Förerar dem gjorda på fjolårspotatis, där stärkelsemängden avtagit...

    Kul att du fått din nya kamera! Vad blev det för objektiv?? Ska bli kul att följa dina experiment framöver :-)

    SvaraRadera
  12. Här händer det spännande grejer!
    Vad roligt med en ny kamera! Och fotoutställning! Spännande!

    SvaraRadera
  13. Bepppan, misstänkte just att du varit på en utflykt. Öland just nu måste vara härligt. Jag följer ju bloggen Ölandsvindar där hon lägger n många underbara bilder, mycket fåglar.

    Jag är överhuvudtaget inte särskilt förtjust i färskpotatis utan föredrar vintervarianten, men visst kan det vara kul att pröva olika sorter av palt.

    Så mycket experimenterande har det väl inte hunnit bli ännu, jag försöker bara lära känna kameran. Objektivet maken valde, det är han som köpt den, är EFS 18-55, men jag skulle förstås vilja komplettera med ett Zoom-macro så småningom, men det är mycket pengar, så ett tag framöver får det här duga. Jag är nog i stort behov av att gå en fotokurs och ska spana efter något lämpligt till hösten.

    SvaraRadera
  14. Cina, det kanske låter lite märkvärdigare än vad det är, men för mig är det spännande nog.

    SvaraRadera