En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 19 juli 2011

Vad gjorde man utan barnen

Tistel med många besökare
 De senaste veckorna har det krånglat en hel del när jag har skrivit, lagt in bilder och framför allt när jag skulle redigera t ex en felstavning. Att lägga patiens har varit omöjligt för korten har kommit lite hipp som happ. När jag har gått igenom mina bilder har det också krånglat men jag kom underfund med att jag kunde klicka fram bilderna genom tangentbordet och då började jag misstänka att det var musen som krånglade.

 Jag har rådfrågat älste sonen men han kunde inte hitta felet, men så kom dottern hit idag och hon kom underfund med hur man skulle öppna musen. Och tänk, där inne fanns det både det ena och det andra. Framför allt fanns det hundhår och damm. Efter rengöring och hopskruvning funkade allt som vanligt igen. Vem sa något om flickor och teknik?

Rallarros även kallad mjölkört
Jag håller på att gå igenom alla mina bilder och många kort är det som hamnar i papperskorgen.Barnen har sagt åt mig flera gånger att jag måste rensa bland bilderna men jag har skjutit på det. Med nya kameran är jag flitigare att radera redan i kameran, men även mera kritisk till vad jag sparar.
Prickklocka
När jag gått igenom alla bilderna, och dom är många, ska jag kopiera över dom på discetter. Några är redan kopierade men allt sen april -09 är ogjorda.
Vilken tur att det finns saker att göra så att man slipper sitta och slappa i hammocken!





18 kommentarer:

  1. Klart att dottern fixade det, i vår familj har det alltid varit vår dotter som är den tekniska. Så jag är inte förvånad!
    Irene

    SvaraRadera
  2. Gökboet, ja jag har aldrig tvivlat på det. Fast ska man vara ärlig så är det mera en fråga om individ än om kön.

    SvaraRadera
  3. Irene, en ny bloggbekannt, så roligt, välkommen.
    Jag har själv fått klara av mycket av hemmets tekniska arbete eftersom maken varit mycket bortrest i jobbet. Mina barn har nog ingen förutfattad mening om vem som ska göra vad, av den anledningen.

    Tack för en trevlig lässtund på din hemsida. Jag kunde däremot inte lägga till dig till min blogglista, kanske för att din blogg ligger på din hemsida.

    SvaraRadera
  4. Aha! Du har alltså en sån där mus med rullande styrkula? Det kan ställa till det, det vet jag av erfarenhet. Med två långhåriga damer i hushållet - och tidigare även hund - hörde det ungefär till veckostädningen att rensa musen. (Det där läte inte bra :o/) Om du är på spenderhumör någon dag rekommenderar jag att du införskaffar en s.k. optisk mus. Då slipper du rensa rören i framtiden :o)

    När det gäller fotograferandet tror jag inte att jag ljuger om jag säger att jag lägger minst lika mycket tid på att gallra bland bilderna som jag spenderar på att ta dem. Man vill ju vara säker på att man inte slänger något som man i eftertankens kranka blekhet ångrar djupt! Vilken dag som helst (eh ... "vilket år som helst"..?) ska jag göra som du och flytta bort från datorn :o)

    SvaraRadera
  5. Stjärnkraft/Nina, jag har faktiskt en optisk mus men jag har haft den ganska länge och har dessutom ärvt den efter en av sönerna, så jag räknar med att den nog har gjort sitt. Genom scrollern kommer det in både det ena och det andra. Man får väl lyda syfrökens råd att alltid tvätta händerna innan man tar itu med något. Dottern, som i dag följt med sin pappa och sambo på en rundtur på Rönnskärsverket, fick en slant med sig för att köpa mig en ny mus.

    SvaraRadera
  6. Det där med datorer... men de är bra att ha när de fungerar :-D

    Vackra bilder!

    Kramar <3<3<3<3

    SvaraRadera
  7. Ja vad gjorde man utan barnen? Grattis till storstädningen i fotogallerierna. Tänk den som kunde företa sig något liknande.

    SvaraRadera
  8. Pennelina, datorer, symaskiner och bilar kan få en till nervsammanbrottets gräns då dom krånglar. Som tur är fungerar dm för det mesta.

    SvaraRadera
  9. Ingabritt, jag önskar att jag vore klar, men tyvärr återstår det mycket, och just nu är det så mycket annat som pockar på uppmärksamhet, så det får bli korta stunder då och då som jag kan ägna mig åt rensningen.

    SvaraRadera
  10. JA, jag har flyttat över en hel del till skivor och gallrar flitigt bland bilderna, men ändå...jag har massor!!! Öland är faktiskt väldigt platt som du påpekar i din kommentar. Högsta höjd över havet 54 m. Men just här på stenkusten kan det stupa 20 m rakt ner i havet och det räcker för att jag ska få rysningar.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  11. Min dotter brukar också hjälpa mig med datorfix. Har inte kollat musen men ska det. Såg på ett tidigare inlägg att blomman heter taklök det visste inte jag, bra att veta. Skriver inte så mycket nu under sommaren. Men vi har införskaffat en peugeot, hoppades på mindre krångel men det hoppet försvann vid en tvätt på den. Motorlampan lyser fukt på dragkroken, man kan bli galen för mindre, jag trodde att man kunde tvätta bilen utan krångel. att äga den var mer jobb med än volvon.

    SvaraRadera
  12. Hej

    Ursäkta kommentaren men det är väl bara tjejer som vet hur en mus fungerar va? Så inte konstigt då att hon redde ut det..hahahaha.....

    SvaraRadera
  13. Ölandsvindar, jag förstår att det kan kännas läskigt att färdas på en väg nära stup. Själv blev jag botad från sånt då vi bodde i Saudi och till helgerna körde bil nerför en track till Röda havet. Vi bodde på 2100 möh och det var som en platå innan det tvärstupade ner och vägen var ingen väg utan en track, alltså hjulspår. Lite här och var låg det bil- och busskelett, regnade det stängdes tracken av. Att köra uppför den i dimma var något speciellt.
    Då var det liksom bara att ge upp, man orkar inte vara rädd längre.

    SvaraRadera
  14. Selma, någon nytta ska man väl ha av det yngre släktet, visst?
    Trist när nya bilar krånglar. Bilar ska överhuvud taget aldrig krångla.

    SvaraRadera
  15. Skanegrabben, nu var du väldigt lustig!

    SvaraRadera
  16. Varför sitter du inte i hammocken och grejar? Går jättebra om man använder styrplattan (eller vad det nu heter.

    SvaraRadera
  17. epsilon, om du syftar på att greja med datorn så beror det på att jag har en fast dator och ingen laptop. Annars var det ju en god idé.

    SvaraRadera