En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 23 juli 2011

Vansinnesdåd i Norge

När sommaren står i fullaste blom, när vi njuter som mest av sommaren och roar oss med bad, teater och allehanda spektakel, nås vi via tv och tidningar av de hemska som hänt i vårt grannland Norge. Just nu skriker löpsedlarna ut 80 döda på Utöya, mest ungdomar om jag förstått det rätt, och flera döda efter det fruktansvärda bombdådet mitt inne i Oslo.

Genast börjar spekulationerna om vilken av de extrema muslimska terrororganisationerna  som ligger bakom vansinnesdådet.

Jag kan i dag läsa att man gripit en norsk man med anknytning till högerextremismen.

Obegripligt är det i vilket fall som helst och jag känner för alla norska, och även svenska, familjer som förlorat en eller flera nära anhöriga.


22 kommentarer:

  1. Instämmer till fullo, hemskt är det!

    SvaraRadera
  2. Efter dådet på ön förstod jag att det var en norsk... tragiskt!

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  3. Egentligen är jag inte ett dugg förvånad. För oss som har kunnat följa den norska nationalismens utveckling efter kriget har det väl närmast varit en tidsfråga innan något sådant här skulle inträffa.
    När ett folk på allvar börjar tro att de "er best i verden" kommer det alltid att poppa upp såna här galningar. Historien är full av sådana exempel.
    Det är mycket illa att man försöker införa en liknande kultur även i Sverige.
    Det är nog dags att de politiska ledarna i Norge tar sig en ordentlig funderare på om man ska fortsätta elda på nationalismen som man har gjort hittills.
    Anser man på fullt allvar att man är bäst i världen anser man ju därmed också att alla andra är av ett något sämre slag. Kanske rent av "undermänniskor" som man gott kan ta bort. Sånt har ju inträffat förr.
    Kjell Olsson

    SvaraRadera
  4. Hejsan

    Såg en bild på mannen i tidningen....ja inte såg han så värst sympatisk ut i heller. Allt det som skedde i Norge är ju verk av en vansinnig varelse.

    SvaraRadera
  5. Tack for Din kommentar hos mig. Vi tankte idag pa samma sak. Forfarligt. Anonym vet jag inte vad han menar - inte anser norrmannen att de ar bast i varlden, jag tror snarare att det ar en politisk handling. Norrmannen ar ju lierade med NATO, har haft stridande grupper i Afganistan. Mannen pa bilden ser ju ut som en typisk norsk man. Men han har tydligen lierat sig med extrema hogergrupper.
    Nu har jag avreagerat mig for idag. Kom nyss hem fran min stavgang ner till Norrviken. Varmt, ca 30 grader, men det var dis och jag gick inte fort.
    Nu ska pigga upp mig med att lyssna pa Babben i Sommarprogrammet.
    Ha en fortsatt skon helg med bad o annat spektakel.
    Varm kram

    SvaraRadera
  6. Bara så ofattbart sorgligt!!

    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  7. Nej du, kajsastina, försök inte lägga skulden för det här dådet på islamisterna genom anspelningen på att Norge har stridande förband i Afghanistan. Det är en norsk nationalist som har gått bärsärkagång. Precis den sortens individ som skapas genom extremt nationaldagsfirande och andra spektakel vars syfte är att skapa en vi och dom känsla. Något man i och för sig strävar efter att åstadkomma i de flesta länder, men som man har lyckats särskilt bra med i Norge.
    Du kanske minns bråket om sälslakten för många år sedan. Den filmare som avslöjade hela eländet fick hela det norska folket, inklusive den norska regeringen, på sig och blev tvungen att fly landet. Han ansågs ha svärtat ner Norges anseende i omvärlden, och hela landet enades i uppfattningen att det var han som var skurken. Inte de säljägare som ägnade sig åt den vidriga slakten.
    Det norska folket fungerar idag som en fotbollspublik som alltid hejar på hemmalaget hur illa än lagmedlemmarna beter sig.
    Och norska myndigheter erkänner ju dessutom själva idag, att "uppsikten över högerextremisterna har inte stått högst på dagordningen".
    Jag menar att det nog är dags att ta itu med den frågan nu.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker verkligen inte att det ar sa enkelt : jag har inte lagt ngn skuld pa ngn, framfor allt inte pa islamisterna. Men det har ju visat sig att han har anknytning till dert framlingsfientliga Framskrittspartiet. Jag har absolut inte nagot mandat att veta nagonting om vad som ligger bakom, det far val visa sig. Jag forsokte bara tanka hogt i Cicis kommentar.
    Skulle inte ha gatt tillbaks hit, men Cici kommenterade hos mig. Jag antydde i mitt svar att jag tyckte det var en ensidig och marklig kommentar: "att norrmannen tror sig vara bast i varlden" ar val en skrona.

    SvaraRadera
  9. Ännu en oerhört tragisk händelserna för mänskligheten...

    SvaraRadera
  10. Det råder en herrefolksmentalitet i stora delar av det norska samfundet idag. Ta bara deras skidåkare som åker baklänges över mållinjen för att visa hur oerhört överlägsna de är. En fjuttig bagatell som naturligtvis går att skratta åt men som på ett bra sätt visar hur de fungerar mentalt. Vi er best i verden, typ.
    När de dessutom lägger stora resurser på att registrera och spana på fredsaktivister och ungdomar som släpper ut minkar medan de ger vapenlicens till kända högerextremister inser man lätt att något inte står riktigt bra till där borta.
    Jag anser att de styrande i Norge, och inte minst statsministern själv, får ta på sig en stor del av skulden för att ha skapat den situation som lett fram till den här massakern.
    Även massmedierna i Norge får ta på sig en stor del av skulden. Bara ett par timmar efter bomben i regeringkvarteren framträdde en expert i televisionen och tilläts fritt spekulera om vilken muslimsk organisation som kunde tänkas ligga bakom. Snacka om att försöka skapa främlingsfientlighet.
    Även idag har man i norsk television förundrats över att "en av våra egna" (ordagrant citat) har kunnat utföra ett sånt här dåd. Underförstått att hade det varit någon från ett annat land hade man lättare kunnat förstå det.

    SvaraRadera
  11. Det kommer att dröja, men så småningom kommer vi att få höra gärningsmannens "förklaring" till denna massaker. Det är inte så stor idé att spekulera hit och dit innan dess. Vi är ju alla överens om vilken oerhörd tragedi det skedda är, för de enskilt drabbade, och för landet Norge. Det är bara att hoppas att han ensam utförde dåden, så att det inte går flera vettvillingar lösa, beredda att utföra flera attentat.

    SvaraRadera
  12. Håller med dig Cici ingen ide att spekulera. Viktigt att man är varsam med orden i en situation som denna och inte börja peka ut syndabockar oavsett vilket extremt hörn de hör hemma i.

    SvaraRadera
  13. Som ett knytnävsslag i ansiktet... Så otroligt förskräckligt! Har svårt att ta in att en person kan göra något så oerhört vansinnigt!!! Lider med alla drabbade familjer.

    SvaraRadera
  14. Men det går ju fler vettvillingar lösa, Cici. Det vet vi ju. Och alla vet vi ju dessutom vilka det är. Alla större terrordåd i Norge de senaste decennierna har ju utförts av kristna högerextremister. Varför är det ett sånt förbannat motstånd mot att ge sig på dom när det går så lätt att ge sig på muslimerna? Och nu pratar jag inte om de högerextrema muslimerna. De är naturligtvis lika vrickade och farliga som de kristna dito.
    Ett samhälle där vi håller koll på allt vad våra högerextremister håller på med vill vi inte ha, heter det. Men ett samhället där vi håller samma koll på muslimerna vill vi tydligen ha.
    Nej, starta en klappjakt på allt vad kristen höger heter. Det är trots allt dom vi har närmast oss och som vi har mest att frukta av.

    SvaraRadera
  15. Jag har inte för avsikt att ge mig in i någon polemik i ämnet. Det enda jag vill säga är att upprepa en allmängiltig sanning: religion är roten till allt ont. Särskilt om utövandet bedrivs in absurdum, som det tydligen varit fråga om även i det här fallet.

    Oavsett bakomliggande skäl till detta vansinnesdåd är det skedda någonting alldeles fruktansvärt för alla som förlorat någon på det här dramatiska sättet. Mitt hjärta gråter för deras skull.

    SvaraRadera
  16. Diskussioner om religion och politik tycker jag vi lämnar till en dag då våra sinnen är mera i balans. Vi känner nog alla en stor sorg och vredeöver det skedda, och sorg och vrede är alltid svårt att kommentera.
    Oavsett hur stora katastrofer som sker i världen så måste de som finns kvar leva vidare och försöka se framåt. Kanske har vi med detta ohyggliga pris lärt oss något, kanske fortsätter vi som vanligt om några dagar eller veckor. Till nästa katastrof.

    SvaraRadera
  17. Det är bara så frustrerande att tänka på att vi med enkla medel kan förhindra, eller åtminstone avsevärt försvåra, genomförandet av såna här vansinnesdåd, men att vi medvetet väljer att ingenting göra.

    SvaraRadera
  18. Anonym, vi är nog flera som förstår hur du menar.

    SvaraRadera
  19. Men nog är det synd att inte göra nåt nu när chansen finns. Om några veckor är det här glömt. Då har vi fått viktigare nyheter att oja oss över. Nån prinsessa som är på smällen eller så.
    Jag vill i alla fall passa på och föreslå en konkret åtgärd. Nämligen ett förbud för privatpersoner att inneha skjutvapen vars enda användningsområde är snabbt och professionellt avlivande av medmänniskor. Vapen för jakt eller prickskytte är OK, men vapen avsedda att avliva folk med borde vara förbehållna dom som har att ombesörja detta i sin yrkesutövning.
    Som det är nu räcker det med att man kan visa att man är ostraffad och att man inte hyser vänstersympatier för att man ska få licens på ex vis en Glock 17. Jag tycker detta är helt horribelt.

    SvaraRadera
  20. Anonym, i detta håller jag med dig till 100 procent och det gör nog de flesta andra också.

    SvaraRadera
  21. Jag är så berörd att jag är oförmögen att klä mina känslor i ord. Kan i alla fall ge uttryck för att jag håller med Anonym helt och fullt. Naturligtvis ska privatpersoner inte kunna inneha vapen för annat än fritids- och jaktändamål. Vi går vidare, helt visst. För de flesta av oss med ett obehagligt minne och känsla av olust och overklighet, men för de drabbades familjer, nära och kära, ogonvittnen och de som undkom.....Hur går deras liv vidare?

    SvaraRadera
  22. ingabritt, det kommer att bli oerhört svårt för de anhörig, särskilt som det i de flesta fall handlar om barn och ungdomar.

    SvaraRadera