En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 28 juli 2011

Världspremiär!

Det är säkert! I dag har det varit världspremiär i Norrlångträsk. I Sörträsket närmare bestämt. Aldrig förut i historien har en ångbåt färdats på detta vatten, men i dag skedde det.
I veckan har det målats och fejats, skruvats och jag vet inte allt. Många timmars jobb ligger bakom dagens premiärtur.
Först skulle det eldas så att trycket i pannan blev tillräckligt högt. Sen bar det av ut på Sörträskets vida vatten. Ja vida och vida. Bredden på träsket ser ni på bilden.
Två som kom lite för sent sitter på bryggan och suktar när "gubbarna" provkör en lååång stund. I alla fall tycker grabbarna att det tar tid innan båten kommer till bryggan och tar ombord nya passagerare.
Men till slut lägger dom till.

Alla rymdes inte men nog var vi sju-åtta personer ombord.

Sen fanns det dom som inte var ett dugg intresserade av ångbåtar utan ägnade tiden åt mete i stället.
Eldaren och maskinisten ser inte ut att ha det alltför bekvämt, men vad gör väl det när man får leka med en sån här maskin. Jag kollade faktiskt att det fanns åror innan jag klev ombord. Utifall att trycket skulle sjunka hastig och lustigt, eller maskinen strejka på något annat vis.
Färden gick i vida svängar fram och tillbaka och vi hade ju tur med vädret, ingen sjögång att tala om denna underbara kväll.
Men allting har en ände och så även denna, för ångmaskiner roade, församlings lekstund.

Båten har köpts in för några tusenlappar av fyra personer, varav min man är en. Fler intresserade kommer att gå in i delägarskapet så småningom, ja alla som vill får vara med.  Jag kan inte så mycket om historien bakom det hela, men båten fanns i Lycksele och behövdes rustas upp en hel del. Än så länge är hon namnlös men under veteranmotorfestivalen i helgen ska man få ge förslag till namn.
Inne i en av båtfabrikens hallar har man redan påbörjat utställningen av Långströmsur, något som också härstammar härifrån byn.
Ett flertal gamla ur ska visas upp och utöver det har gubbarna på snickarkursen gjort kopior som kan köpas under festivalen.

Klockan är nio slagen innan jag och maken återvänder hem till hundarna. I morgon klockan tio ska jag vara nere i fabriken och sätta upp mina kort. Jag har kallat utställningen för "Mitt Norrlångträsk" vilket kanske inte förvånar någon, men något ska det ju heta. Innan jag går ner dit måste jag försöka bestämma på ett ungefär hur fotona ska sitta och det känns lite vanskligt. Nu har jag i alla fall bestämt var i lokalen jag ska hålla till.

Nätterna har börjat bli mörkare, men trots den sena timmen, klockan är nu en kvart före midnatt, så sitter jag klädd i linne och short och svettas i värmen.

Så gick ännu en dag och har man tur blir det en ny i morgon. Natti, natti!


15 kommentarer:

  1. Hej Cici
    Vad trevligt! Jag gillar ångbåtar. Den vi hade här i Sundsvall går tyvärr inte längre här.
    Nisse

    SvaraRadera
  2. Tydligen är ångbåtar "inne". I en närbelägen större sjö har det sjösatts en nybyggd ångbåt, efter gamla ritningar, under stor pompa och ståt. Många enskilda har gått samman med både pengar och ideellt arbete, det är trevligt när en by samlas kring ett gemensamt projekt.

    SvaraRadera
  3. Vilken söt liten ångbåt! Vi såg en i Finland men den var betydligt större, då var den här charmigare!

    SvaraRadera
  4. Hej Cici, den var då för näpen ångbåten, den ser ut som en leksaksbåt :)
    Det verkar vara så fridfullt däruppe i eran sjö,härligt.
    Jättefina bilder har du tagit.
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Hej

    Oj vilken mysig liten båt......hehe

    SvaraRadera
  6. Så häftigt!

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  7. Pensionär Nisse, den här har visst varit bogserbåt inom det militära, så liten den än är. Vad jag saknar är en riktig ångvissla, men det kanske kommer.

    SvaraRadera
  8. Irene, det är nog det gemensamma arbetet som är den stora behållningen.

    SvaraRadera
  9. Malin, det är inte så ofta som jag kallar en bår söt, men faktiskt gör jag det med denna.

    SvaraRadera
  10. Monkan, ja, frånsett den där tromben den 4 juni så har vi haft en mycket fin sommar detta år.

    SvaraRadera
  11. Skånegrabben, du är välkommen att komma hit och provåka om du har vägarna förbi.

    SvaraRadera
  12. Penelina, lite annorlunda är det allt.

    SvaraRadera
  13. Vilken fin liten båt och så roligt att folk lägger tid och energi på att reparera och bevara.
    Hoppas att din utställning också blev lyckad.

    SvaraRadera
  14. Så mycket spännande och så mycket kultur du lever bland. Lyckos dig I min ungdom bodde jag i Östersund. Där kan stoltsera med en stor ångbåt som kör turer än idag.

    SvaraRadera
  15. epsilon och Lisbeth, här händer det saker! I alla fall ibland.

    SvaraRadera