En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 16 augusti 2011

Apparater

Efter sol kommer regn och det är väl kanske tur, det är fortfarande väldigt torrt i markerna. Så dagen har varit grå från början till slut. Nederbörd har det varit men i mycket måttlig skala. Det har mera varit som ett regndis som hängt i luften.

För övrigt har det väl inte hänt så mycket i dag. Det enda var väl att Leo och jag tog en tur till Ica i Byske för att fylla på förråden. Jag glömde alldeles bort att  han var målad som en katt i ansiktet, eller om det kanske var en tiger, men ingen i affären verkade reagera på det, i alla fall fick vi igen kommentar.
De populäraste leksakerna i vår leksakslåda verkar vara de gamla avlagda kamerorna och telefonerna. Dom används flitigt både av Leo och hans kusiner Elsa och Lisa. Så när Leo och jag i måndags gick till Hundtjärn för att bada var den lille herrn upptagen under en stor del av promenaden med att prata i mobilen. Det var mamma, pappa, mormor, morfar och farfar som ringde och han diskuterade vitt och brett med dom. Ibland ville dom prata med mig också och då gällde det att koppla på fantasin.

Leos mamma N hade idag köpt en blodtrycksmätare på väg hem från jobbet. K har klagat över att han känner sig yr emellanåt och trodde att han kanske hade högt blodtryck. Så det blev till att mäta. Dessvärre hade han ett alldeles utmärkt tryck både över och under och dessutom en prima puls. Apparaten vandrade sedan runt bland oss övriga och vi kunde konstatera att vi alla hade mycket bra värden. Så jag skojade med N och sa att hon kunde lämna igen mätaren på apoteket för vi behövde den inte. Nåja, den blir nog kvar här i huset för K satt och mätte flera gånger under kvällen för att se om det ändå inte visade lite för lågt eller för högt någon gång. Men icke.

(Lånad bild från nätet)
 Men inte ska det väl vara så svårt att lyckas få mätaren att visa lite högre siffror. Det är bara att börja diskutera varför renhållningen i Skellefteå kommun vill ha betalt för sophämtning och två sopkärl i Holgers. För det första har vi aldrig några sopor där, det är ju egentligen bara ett kontor och förråd, och för det andra har renhållningen aldrig ställt dit några sopkärl! Men betalt vill dom ha, så ni kan ju förstå att om jag tar upp det till diskussion kommer K:s blodtryck att stiga med raketfart.




16 kommentarer:

  1. Kommunal byråkrati kan verkligen vara obegriplig, kan verkligen få trycket att stiga. Har också en sån där som alltid visar läger än den hos sjukvården. Kanske vitarockssyndromet.

    SvaraRadera
  2. Ja, det ska nog få fart på blodtrycket ;-) Ha ha.

    Hur som haver så är det inte så dumt att ha en mätare den dagen den verkligen behövs :_D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  3. En sån sötnos som fick följa med på ICA, brukar ju inte få ta in pälsdjur på sånna ställen ;-)

    Skönt att det inte var nåt fel på trycket, men du kan väl koppla på den där när telefonsamtal till kommunen ska avverkas? Då borde det väl visa sig om den funkar överhuvudtaget! ;-D

    SvaraRadera
  4. Verkar som om du o Leo har det mysigt. Jag småskrattar för mig själv när jag ser er promenad.
    Farligt det här med att mäta tryck kan nog bli beroende av det. Kanske bättre om han söker upp en vårdcentral Vet aldrig vad som rör sigi kroppen. Såg att det skulle bli rejält med regn över era trakter. Här kommer det små små skurar annars är det fullt bad väder
    Kram på dig

    SvaraRadera
  5. Kanske bäst att spara den där blodtrycksmätaren ett tag till då? I fall det blir riktigt livliga diskussioner framöver... Men grattis till ett bra tryck på er allihopa :)

    SvaraRadera
  6. Kommunal byråkrati i sitt esse! Jag förstår att blodtrycket stiger.
    Ungar är roliga de har så mycket fantasi, alldeles för mycket ibland :-)

    SvaraRadera
  7. Ack, ack, om man ändå som vuxen fick behålla åtminstone en smula av den underbara fantasivärld man kunde skapa åt sig som barn! Jag tycker det är högst underhållande att lyssna på två ungar som leker med varandra, när de regisserar varandra som de gör. Ja, du vet: "Och då sa du ..." replikerat med "Och sen gjorde du så här ..."

    De där blodtrycksmätarna för hemmabruk vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. För ett par år sedan hade jag, som jag själv tolkade det, problem med ett tryck som sjönk som en sten - radikalt - så fort jag reste mig från sittande eller liggande, vilket bekräftades medelst en lånad mätare. Men vid kontroll på läkarmottagning kunde de inte konstatera samma svängningar.

    Sophämtning och fakturering av denna vill jag helst inte diskutera. Det är åt helskotta även här i Mariehamn, och har en högst menlig inverkan på trycket.

    SvaraRadera
  8. För att få bukt med blodtrycket i sophämtningsfrågan:
    Gör en skrivelse - till den instans som hanterar frågan (tekniska förv. kanske) - och begär att få bli befriad från sophämtningen om ingen bor där i Holgers. Får du nej - överklaga!

    Om det där med signatur: Jag gör min i Photoshop eller Elements på enklaste vis. Lägger dit ett textlager!

    SvaraRadera
  9. epsilon, jag har hört flera berätta att dom har haft mycket högre tryck när det kollats inom vården och det är inte så svårt att förstå. Man är väl alltid lite spänd närman är där.

    SvaraRadera
  10. Pennelina, det bästa är väl att kunna se att man inte behöver göra något åt sitt tryck, bara fortsätta som vanligt. Men om man som K äter en hel del medicin kan det kanske vara på sin plats att kolla trycket då och då.

    SvaraRadera
  11. hugan, jag ska säga åt K att ta fram mätaren nästa gång han ringer renhållningen och diskuterar med dom.

    SvaraRadera
  12. Lisbeth, nog har vi fått regn så att vi klarar oss ett tag. När man bor ute på landsbygden brukar man inte behöva vara rädd för översvämningar i alla fall.

    Maken K står under ständig kontroll på lassa så det är bara mellan dom besöken han, eller rättare sagt sonahustrun kirurgen, vill kolla trycket.

    SvaraRadera
  13. Gökboet, tack för det. Appareten bir nog kvar här, fast det egentligen är sonahustrun N:s.

    SvaraRadera
  14. I min värld, det kan vara som att köra huvudet i väggen när man diskuterar med kommunala instanser. Eller så blir man skickad vidare hela tiden.

    SvaraRadera
  15. Stjärnkraft/Nina, lite fantasi smittar barnbarnet av sig eftersom han inte har sina kompisar här utan det är vi vuxna som får ställa upp.

    Trycket är nog alltid högre när det mäts på vårdcentraler och sjukhus, det kan faktiskt vara mera rättvisande när man får ta det hemma i lugn och ro.

    SvaraRadera
  16. Beppan, jag tror maken har gått igenom de flesta instanser vid det här laget. Suck! Man kan ju undra hur dom får det till att vi lämnar sopor på från en fastighet där det inte finns några sopkärl!

    Så fort det lugnar ner sig lite här i stugan och jag får möjlighet att sitta vid datorn i lugn och ro ska jag kolla det där på Fhotoshop.

    SvaraRadera