En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 24 augusti 2011

Arbetsdag

Man kan tycka att vi har fått vatten nu så att det räcker, men trots det så hann jag precis bara klippa klart gräsmattan i går innan det kom en ordentlig skur. På grund av det regniga vädret var det ett tag sen jag fick tillfälle att klippa gräset och därför var det tungklippt i går. Särskilt som det är något fel på maskinen så det bara är ena framhjulet som driver.

Annars hade jag en sån där i går när jag kände att jag gjorde skäl för brödfödan. På förmiddagaen körde jag en maskin tvätt och sen städade jag undervåningen riktigt ordentligt. Efter lunchen tog jag hinken, plockarn och hundarna med mig till blåbärsskogen och plockade ihop ytterligare ett par kilo bär. När jag pustat ut lite efter det var det dags för gräsklippningen.

Det finns en hel del att göra i trädgården nu. Jag har klipp ner en av humleplantorna, en jättestor planta som behöver flyttas för den växer in i grannen syrenen som dom nu står. Varken den ena eller den andra var så stora då jag planterade dom och jag tyckte då att jag tog ut avståndet ordentligt. Båda har emellertid vuxit riktigt ordentligt och en stor syren är liksom inte aktuellt att flytta på, så det får bli humlen. Frågan är bara var jag ska stoppa ner den. Eller ska jag kassera den? Vi får se hur det blir.

Till kvällen kom dimman smygande. Det är fuktigt både i marken och i luften. Tvärmörkt har det också blivit. Det kan ju bero på att det har varit så molningt en längre tid och det gör mycket för kvällsljuset. Man får vara glad i alla fall att gatubelysningen tänds när mörkret faller, vi var helt utan till helt nyligen. Dom är så sparsamma på Kraftverket när det gäller landsbygden och gatubelysning.

Som kvällssysselsättning blev det till att snoppa krusbär och rensa blåbär för att portionera dom i påsar och stoppa i frysen. Det är tur att jag inte ska på någon finare tillställning med dom här fingrarna! Remol hjälper lite grann men efter en stund är det som om blåfärgen kommer tillbaka.

I dag har vädret varit strålande. Jag hade en rejäl hög med stryktvätt som har legat och väntat på att tas om hand, så jag lyfte ut allt på terassen och stod där ute och strök i solskenet.

Efter dagens lunch tog jag och grannen S en riktigt ordentlig skogspromenad med hundarna, men i lugn takt så att tjockisen hängde med. Ja, då syftar jag inte på vare sig S eller mig, utan på Helen som börjar bli ganska så rund om magen.





18 kommentarer:

  1. Vilken flit du presenterar. Jag blev nästan lite trött bara av att läsa. Nej, skämt åsido det lät som trevliga sysselsättningar. Strykning gör sig bäst utomhus tycker också jag. Tvätten blir lättstruken och utsikten blir skön. Bärfingrar är inget att visa upp, sannerligen inte, men än värre tycker jag svamptassarna är. Lika bra att släppa representationen under den här tiden, för bär och svamp, det byter jag inte bort!

    SvaraRadera
  2. Låter härligt! Vilka underbara bilder... :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  3. Det stilla och lugna pensionärslivet....
    Vad jag blir sugen på att ta mig ut i bär- och svampskogen! Det får bli helgens projekt.

    Härliga bilder - gillar särskilt dimbilden!

    SvaraRadera
  4. Denna däringa humlen, den kan du skicka hit :)

    SvaraRadera
  5. Oj, vad du jobbar hårt, det gäller att passa på när energin finns där ;-)
    Sv. Men är inte Helen din nu efter kullen förra året? Jag trodde det var din kull som hon väntade nu.

    SvaraRadera
  6. Ingabritt, jag kan meddela att i dag, torsdag, är det inte läge att stå ute på terassen och stryka. Det är alldeles för dimmigt och rått.
    I alla fall än så länge. Vem vet vad som döljer sig ovanför dimman, det kanske vi får se senare i dag.

    SvaraRadera
  7. Pennelina, sämre dagar finns.

    SvaraRadera
  8. Marianne, visst, hur många kvadratmeter vill du ha?

    SvaraRadera
  9. Bepppan, den väderrapport jag såg i går verkade inte så lovande för bärplockning. Lite väl blött, om jag så säger.

    SvaraRadera
  10. Malin, fodervärdsavtalet innebär att uppfödaren har rätt till två kullar, med minst en levande valp, före tiken fyller fem år. I oktober blir Helen fem. Jag har hela tiden varit införstådd med detta. Efter det har Helen haft fyra kullar och då tycker jag att hon har gjort sitt, så jag planerar inte att ta någon kull på henne.

    SvaraRadera
  11. Hjälpas vad duktig du varit! Kanske får man mer energi när man blir pensionär?! ;-)

    Fin bild på den fyllda vattentunnan!
    Det där med humlen, den är ju så fin, men den skräpar nåt enormt, vi har humle runt bron, men som det ser ut! fast jag gillar den, växer fort och det blir lite mer ombonat ;)

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga dagar när man får så mycket uträttat.och dina hundar - vad söta de är!

    SvaraRadera
  13. Det var full tunna en fin spegling.Humlen växer nog var du än gräver ner den.Samma här jag hann just klippa gräset innan regnet kom.Nu regnar det igen man börjar bli så trött på det.Kanske det blir fint till Älgjakten i ställe.

    SvaraRadera
  14. hugan, det verkar ju logiskt att man får både tid och ork till de privata göromålen då man inte längre lägger energin på lönearbete.

    Humlen har en förmåga att ta sig in genom springor i lador och vedbodar och klipper man inte ner den innan den vissnar blir det hemskt skräpigt där dom dragit fram. Men på våren växer den nästan så att man kan se det.

    SvaraRadera
  15. epsilon, man känner sig lite nyttigare när man fått lite gjort. Nog är dom söta de små monstren.

    SvaraRadera
  16. stickmamman, älgjägarna vill nog att det ska vara vackert men svalare, annars kommer dom nog att skjuta fram jakten nån vecka. Har du fått nån ordning på din kamera?

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig dag och vilken arbetslust du beskriver. Men det är väl så att när man kommer igång så fortsätter man av bara farten. Trevligt med bär och jag tycker om att se dina foton på den vackra naturen. 'Bilden med dimman är jättefin.

    SvaraRadera
  18. kajsastina, det är väl så att det man skjuter på morgondagen en dag måste göras. Trots det var det en skön dag. Det är roligt att du gillar mina foton, tack för det.

    SvaraRadera