En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 14 augusti 2011

Flyg fula fluga!

Lördag eftermiddag for vi in till yngresonen och hans familj inne i Skelleftetå. Det var länge sedan jag var där och nu var jag nyfiken på hur långt dom hade hunnit med sina husreparationer. Suterängvåningen börjar vara klar och nu höll sonen på med det som ska bli Elsas rum. En säng ska monteras ovanpå skåp och lådor som nyinskaffats, och har man sett! Jag måste ju säga att jag gissade ganska bra då jag valde färger till det som ska bli ett sängöverkast.

Det lustiga var att Elsas föräldrar inte hade haft en tanke på överkastet då dom valde skåp, lådor och hurts.

Ett härligt väder har vi haft under helgen och blåbärsskörden har ökats på, men jag har nog tänkt att det ska bli kanske dubbelt så mycket innan jag ger upp. Men jag går hellre ut flera men kortare stunder, så jag hoppas att vädret håller i sig. Det är precis lagom varmt för att jag ska trivas. En och annan mygga håller sig bland träden så det är långärmat som gäller och då kan det bli nog så svettigt efter ett tag.


Lite fönsterputsning blev det idag. Det pågår sedan ett par veckor en invasion av småflugor som kan driva en till vansinne. Förutom att det blir prickigt på fönsterna så har man dom på sig överallt. Snabba är dom, och svåra att smälla. Inte för det att dom bits, men det är oerhört irriterande att ha dom krypande bak på rygg och nacke när man sitter vid datorn till exempel. Slugsmällorna ligger utlagda för att vara lättåtkomliga, men så fort man tar en smälla i handen är det som om flugorna anar oråd och håller sig borta.
Annat som flyger omkring i dessa dagar är frön från rallarrosorna. Jag kan inte minnas att jag sett något liknande förut, det är sådana mängder att man ibland tror att det snöar då man tittar ut, och när jag och hundarna gick mot skogen för att plocka blåbär hade frön fastnat i daggen så att det på vissa ställen såg ut som om det var frost där. 

På hundfronten skulle man kunna tro att det är Cilla som är den som är parad och inte Helen. Hon har anlagt en min som säger tyck synd om mig, hon har börjat lägga sig i min klädskrubb, där hon i fjol hade sina valpar och är överhuvudtaget stillsammare. Helen, som sedan fyra veckor tillbaka är parad, verkar glatt obekymrad. Däremot har båda damerna, efter en period av mycket god aprit, plötsligt börjat matstrejka. Jag tycker att hela proceduren verkar bekant från förra året. Det känns rätt skönt att vi inte har en valpning att se fram emot i höst. Ja Helens förstås, men det blir ju Petras bekymmer, inte mina. Förutom att jag hoppas att allt ska gå bra med tik och valpar, och att Petra får en underbart vacker dotter efter Helen.

Pelargonerna står i full blom ännu och de mörkrosa som stått i nne i köket i vinter och var så klena och eländiga då jag satte ut dom, har tagit sig duktigt. Dom står under tak, vilket är en fördel då pelargonerna annars blir klibbiga och fula om det regnar på dom. Dom som hänger på broräcket är inte lika skyddade men förutom regnet förra veckan har ju sommaren varit väldigt torr. Nu blir nätterna längre och svalare, i veckan hade vi bara 2,5 grader en morgon, så utesäsongen är kanske snart över för dom. Det gäller att ha ett öga på termometern framöver.





18 kommentarer:

  1. Vackra färger, så snyggt det kommer att bli ihop.
    Långt mellan de små torra blåbären här men det ser ut att bli bra med lingon. Annars så väntar vi på på det regn som dränkte Göteborg i går. Det hänger i luften.

    SvaraRadera
  2. Asså, snacka om flyt när du komponerade virkeriet! Så urläckert färgkoordinerat det kommer att bli i Elsas rum :oD

    T.v. har jag inte varit ut på blåbärsplock en endaste gång; tiden räcker inte till för allt jag vill göra. Men nu har bästa väninnan P återvänt från en månads semestrande i östra Finland, och med denna hängivna svamp- och bärplockare återbördad till övärlden kan det mycket väl hända att det blir några skogsturer under veckorna som kommer.

    Men idag är det inomhussysslor som måste göras. Passar rätt bra, för det är lite mulet och blåsigt där ute. Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  3. Men hallå, det har jag missat!! Ska Helen ha valpar igen SÅ kul!! Då kan vi ju följa varandras valpar även denna gång! Får se Cilla sen då, hon kanske blir avundsjuk och producerar mjölk, det har jag haft en tik som gjorde. Tog tom över två kullar och födde upp dom själv.

    SvaraRadera
  4. Hej Cici, vilken tur med färgvalet på överkastet.
    Blåbär får vi köpa om vi ska få något i frysen. Här nere finns det inga sådana att plocka. Men vi planerar en tur till Småland, då hoppas jag på svamp och lingon.
    Här hos oss visar sig inte solen, bara regn, regn, allt är blött och trist.
    Många av mina pelagoner har fått ordentligt med stryk, så jag har förpassat dem till komposten.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Jaja ni tikar, och till råga på allt, dräktiga tikar! Då händer det konstant underliga saker! Ibland undrar man vem av sötnosörna i flocken som egentligen blev parad... Hormonerna tyckts flöda på varje jycke ;-D
    Jag gillar såklart alla tikar, no matter what!

    Voff på dig Helen!
    Oscar... eller Pälsklingen som min matte ofta kallar mig när hon bloggar!

    SvaraRadera
  6. Det är skillnad i vårt avlånga land, både på temperaturer och annat.Här är det ingen frostrisk på minst en månad. Värsta flugtiden verkar ha gått över och många fastnade på de små remsor vi köpte och satt längst ner i hörnen på fönsterrutorna. Här har vi bara en sexårig valp som vi får rätta till mattorna efter varje gång hon febrilt springer runt på jakt efter sin freesbe när vi ska gå ut.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  7. epsilon, lingon ser det ut att bli gott om även här. I dag blev det inga fler blåbär, det har varit fullt upp med barnbarnet Leo.

    SvaraRadera
  8. Stjärnkraft/Nina, det är bara att hoppas att damen blir nöjd. Sen måste jag sätta lite fart med virkningen, jag ligger efter i tidsschemat, förvånansvärt nog.

    När jag och Leo gick hem från badet i Hundtjärn i dag hittade jag EN kantarell, en jttefin, men vad gör man med en svamp?

    SvaraRadera
  9. Malin, nu kommer ju inte Helen att ha sina valpar här hos mig utan hos Petra. Det här är Helens fjärde och sista kull, efter den är hon inte fodervärdshund längre. Inte för att det gör någon större skillnad, hon har alltid kännt som min.

    SvaraRadera
  10. Monkan, jag har hört på nyheterna i dag att det har varit ett rysligt väder söderut. Det är lite svårt att tänka sig när solen här skiner från en molnfri himmel och man går i shorts och linne hela dagen, och både lunch och middag serverats utomhus.

    SvaraRadera
  11. (Från två sötnosar)
    Oscar Pälsklingen, vi blir så smickrade. För det var väl menat så? Matte muttrar också en del om hormoner, men vad bryr vi oss om det. Synd att du ska bo så långt bort, annars kunde vi ha gjort en trevlig skogstur tillsammans. Här finns både harar och rävar att springa efter, för att inte tala om fåglar av alla storlekar.

    Matte hälsar!

    SvaraRadera
  12. Ölandsvindar, är det några specialremsor ni fäster på fönsterhörnorna? Det låter intressant.
    Det är klart att har man havet runt om sig då blir det inte frost i första taget. Med lite tur dröjer den här också, men det kan svänga fort med temperaturen på höstkanten.

    I dag har vi återigen haft en riktig skön sommardag, och barnbanet Leo har plaskat i vår badsjö en hel timme på eftermiddagen.

    Mattor och hundar hör liksom inte ihop. Jag tror att jag rättar till mattorna varenda gång jag passerar dom, i alla fall trasmattorna.

    SvaraRadera
  13. Här snöade det ochså rallarrosfrön såg ut som riktigt snöfall.Fick plocka det från garnet jag satt å sticka med där det fastnade.Annars så har det varit sommar nu några dar igen med lagom värme.

    SvaraRadera
  14. Å vad fint Elsa ska få det! Idag är det åter höst, inatt låter som att man ska dränkas! Ovädret kommer uppåt :-(

    Söt Cilla i trappan. På tal om trappa, så jobbar jag inte inom vården, utan inom det som Cilla ligger på ;-D
    Och Vindelälven rinner genom Vindelgransele ;-)

    SvaraRadera
  15. stickmamman, men i dag har här varit ett duggregn hela dagen, ett välbehövligt sådant. Nu får vi se om det utlovade skyfallet kommer i natt.

    SvaraRadera
  16. hugan, aha, men jobbar ni skiftgång där? Trappan Cilla ligger i (på) har grannen gjort på beställning när vi byggde om stugan för tolv år sen.

    Älven gissade jag rätt på i alla fall.

    SvaraRadera
  17. Jag har haft en trevlig stund här hos dig. Jag har datorstrejkat en tid men nu känns det roligt att vara tillbaks i bloggvärlden.
    Vilka fina foton du hade på foto-utställningen.
    Visst finns det motiv runt om oss, det gäller bara att se dem.
    Något bär-plockande har det inte blivit i år. På torsdag åker vi till landet och hoppas på att få
    korgen full av kantareller.
    Jag blev intresserad av boken av Nicole Krauss. Fint att få tips. Det kommer ut så mycket böcker varje år så ofta är det slumpen eller tips som avgår vad jag läser.
    Det var en bra gissning på färger till sängöverkastet. Det blir säker fint och många rutor lär det bli.
    Tänk vad tiden går fort. Jag tycker inte det var så länge sedan du hade en massa valpar runt dig. Vad söt Cilla är.
    Du skriver om flugor och det är ett hiskligt irritationsmoment. Vi har jättesmå flugor i köket.
    Vi kan inte ha frukt eller bär framme. Inte vet jag var de kommer ifrån, vips så är det flugor på fönster och lampor.
    Det är snart midnatt och vi har 16 grader så här
    lär det dröja, hoppas jag, innan frosten hälsar på.
    Önskar dig en fortsatt bra vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  18. Jaha, visst har det regnat inatt men inte alls som de hotade om! Men jag klagar inte :-)

    Skiftgång har det varit i alla tider. En räddning för mej senaste åren. Så mycket mindre timmar per vecka, ändå räknas det som en heltidsvecka :) Men jag trivs inte riktigt, och ryggen börjar protestera och milen i bilen blir många i höst och vintermörker.

    SvaraRadera