En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 7 augusti 2011

Lite trädgård - stor frukt

Man kan ana hösten nu, men än finns det blommande skönheter ute i naturen.

Inne på tomten finns det ganska gott om blommande växter. Här en av de tre för året nyplanterade rosorna. Två har blommat ett bra tag, den tredje är på gång. Nästa vår får jag besked om hur dom klarar av att överleva vintern i växtzon 6.

Den nyaste planteringen ser ut att klara sig bra, trots torkan.

Stormhatten sträcker sig mot den nästan molnfria himlen.

Och tranorna spankulerar omkring på den nyslagna lägdan. För att kunna se dom måste du klicka på bilden så att den blir stor. Det är så där lagom kul när dom går här tidigt på morgonen, deras trumpetstötar kan nästan väcka döda.

Vill man plocka hallon är det dags nu och tillgången verkar ganska god. Två gånger har jag varit ute och plockat blåbär, stora och fina. men det är jobbigt så jag är ute korta stunder åt gången, jag har dom ju inpå knutarna. Däremot blev det ingen jordgubbsskörd för oss i år. Det har aldrig hänt förut och jag har ingen aning om vad det kan bero på.

Om ni trodde attni hade sett allt, tror jag att ni måste titta en gång till. Här ligger alltså en körsbärstomat, en normalstor tomat och en gigant. Jag tvivlar på att ni har sett något liknande, jag har då aldrig gjort det innan dom nästan chockartat plockades upp ur varsing kartong, Tre stycken från sonens sambos farmors trädgård.  Den största vägde 634 gram!

Nu ligger ju inte den där trädgården vare sig i Skellefterå eller Malmö, utan Leos gammelfarmor har sin datja utanför Moskva och där var Leo och hans mamma på besök i sommar. Leo trivdes så bra att han inte ville fara hem då det var dags. Kan tänka mig att han blev uppmärksammad och en aning bortskämd, lillkillen.





15 kommentarer:

  1. Jisses vilken tomat!! en räcker till hela familjen :-)
    Men visst känner man att det börjar gå mot höst framförallt här märks det på ljuset som försvinner fortfare på kvällarna ...tyvärr. Jag hade gärna haft sommar året om

    SvaraRadera
  2. Det var det grövsta! Inga kemiska preparat inblandade??

    Jo hösten kommer...det blev plötsligt väldigt höstlikt sen i fredags, men det ryktas om att det är bättre väder på gång, håller tummen för det gör jag!

    SvaraRadera
  3. Ja idag har vi ett riktigt ruskigt höstväder hoppas att det går över snabbt.
    Stormhatten tycker jag är en fin gammeldags blomma i sin lilablå färg ska försöka få tag i såna.själv har jag riddarsporre som är nästan lika blå.
    Viken bjässe till tomat vad ska du tillaga av den?

    SvaraRadera
  4. Nu försvann min kommentar. Roligt att få vandra runt i din trädgård. Det ser både vackert o mysigt ut. Tranorna såg jag också. Att hösten kommer kan ju kännas litet vemodigt, men jag gillar ju månaderna augusti till slutet av september, då vi kan ha bra väder.
    Ha det gott!
    kram

    SvaraRadera
  5. Tänk vad sommaren drar förbi snabbt. Och den är ju inte slut än även om det känns höstaktigt i vinden och björkarna börjar börjar gulna, eller det kanske beror på att det varit så torrt.
    Men vi får kanske en härlig, mild höst med ljumma vindar.

    SvaraRadera
  6. Det är vad jag kallar en tomat det!

    SvaraRadera
  7. Gudars, en enda rysstomat skulle ju räcka för att producera en hel flaska ketchup! För egen del har jag enbart körsbärstomater i Glaspalatset, men både röda och gula. De börjar så smått att mogna nu, så jag kan nypa mig en solvarm liten kula nästan varje gång jag tittar in för att vattna :oD

    Din nya rabatt ser verkligen ut att arta sig fint! Och vad kul att det kommer hallon någonstans i alla fall, för buskaget i "Rucklets" trädgård ger ingen skörd alls i år. Det har varit alldeles för torrt den här sommaren och jag har varit för snål för att öda dyrt slangvatten på hallonen.

    Det har varit så mycket både det ena och det andra den senaste veckan att jag varken hunnit med blåbärsplockning eller bloggkommentarer, men nu ska det väl lugna ner sig lite efter att Monkan och C stuckit hemåt.

    SvaraRadera
  8. I min värld, det är många som har pratat om att hösten är på gång, men början av augusti hör väl ändå till sommaren. Det kanske är för att det har varit en så varm och fin sommar och det nu är lite mera normalt svenskt sommarväder.

    SvaraRadera
  9. hugan, en riktig jordblöta blev det med regn som varade ett och ett halvt dygn, väldigt välbehövligt. Att det blåste som det gjorde var mindrae bra. Den stora björken på hogerstomten blåste ut. Inga byggnader kom dock till skada.

    SvaraRadera
  10. stickmamman, vi fick 33 mm i vår regnmätare, men så torrt som det har varit kändes det bara bra.
    En tomat har vi ätit upp, det fick gå i en sallad. Eftersom vi under veckorna är ganska många just nu, sex personer, så blev det ganska lagom.

    SvaraRadera
  11. kajsastina, jag gillar också hösten, även om den också kan kännas lite vemodig av någon anledning. Höstens klara luft, och de vackra färgerna, det är något att se fram emot. I alla fall för oss som inte är soldyrkare.

    SvaraRadera
  12. epsilon, björkarna har inte börjat gulna här ännu, trots torkan, men det smyger sig en gulbrun ton in i det gröna och även det gröna är mörkare och inte lika fräscht längre, så att sommaren närmar sig slutet är helt sant. Sensommaren är inte lika hysterisk som för- och högsommaren är. Skulle vara det där med alla bär som ska plockas i så fall.

    SvaraRadera
  13. Irene, i Ryssland kallar dom sorten för örnnäbb, helt oförklarligt. Det kanske är något med hur den ser ut i ett tidigare skede.

    SvaraRadera
  14. Stjärnkraft/Nina, när det gäller smak, vare sig det gäller hallon eller tomater, kan man väl säga att ju mindre desto mera smak. Mycket av storleken på frukt och grönsaker beror ju på hur mycket vatten det innehåller.

    SvaraRadera
  15. Visst här du rätt i det där med storlek kontra smak! I alla fall när det gäller såna där bifftomater man ibland kan handla i frukt- och gröntdisken (om man vill, men jag vill inte). Men när det kommer till årets hallonskörd här hos mig håller det inte streck ;o)

    Mina hallon är så små, så små, så de nästan inte syns, och smakar absolut i-n-g-e-n-t-i-n-g. Möjligtvis beskt. Således ett riktigt skitår för hallon i år :o/ Även för de små, haha.

    SvaraRadera