En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 11 augusti 2011

Nicole Krauss: Kärlekens historia

Sommartid är inte den bästa tiden för mig att läsa böcker på, det finns alleles för mycket annat som man ska hinna med.  Nu har jag emellertid läst en helt underbar bok. Inte bara en gång utan två gånger på raken. Så fort jag hade läst sista sidan började jag om från början igen!

Boken det handlar om heter "Kärlekens historia" och är skriven av Nicole Krauss. En bok som är helt annorlunda, en bok som satte myror i huvudet på i alla fall mig, en bok med underbara huvudpersoner, personer som inte alls har något gemensamt. Eller har dom det?

Den är så finurligt skriven och det var därför jag började om från början när jag hade läst ut den första gången, och jag lovar, jag läste varenda sida, vartenda ord även andra gången.  Jag ville inte riskera att missa något.

Nicole Krauss är född 1974, född och bosatt i New York.
Kärlekens historia är utgiven 2006 på Brombergs förlag. 344 sidor.

Jag har läst pocketupplagan som jag fått mig tillsänd från Adlibris för 44 kronor. I samma sändning fick jag också N Krauss´: "Man utan minne" som jag nu genast har kastat mig över.



Recension i SvD / Gun-Britt Sundström
"Nicole Krauss är en 30-årig amerikanska som har gett ut två mycket framgångsrika romaner. Det är den andra av dem som nu kommer i svensk översättning. Denna bok har påmint mig om vad det är för mening med skönlitteratur.



Vi som är komna till mogen ålder finner det ju ofta väl så givande att läsa faktaskildringar. Allför många samtida romaner är också biografiska på sådant sätt att läsaren blir mer intresserad av bakgrunden än av vad författaren har gjort av stoffet. Men Kärlekens historia är verkligen en roman, ett konstverk, en läsnjutning av särskilt slag. Det innebär inte att språket är experimentellt eller svårt, boken är tvärtom lättläst i teknisk mening, men den är intrikat konstruerad och många avsnitt så laddade att man av det skälet kan behöva läsa sakta eller läsa om. ....."



9 kommentarer:

  1. Hej Cici, kan man läsa en bok två gånger utan uppehåll, måste den vara alldeles speciell. Det gör mig nyfiken, måste skaffa boken att ta till nu när mörkret lägrar sig. Har inte läst på länge, det är som Du säger så mycket annat som lockar på sommaren.
    Tack för tipset
    Monkan

    SvaraRadera
  2. Låter som en utomordentligt intressant och bra bok om man kan läsa den två gånger på raken!
    Dessutom sommartid som erbjuder så mycket annat..

    Läste just din "motkommentar" bla ang päls, visste inte att lagotton fällde. Har ju sett lite fjun här och var, men som du säger valppälsen må ju vara förståeligt,men sen? jaja det blir som det blir även med det med ;-D

    SvaraRadera
  3. Är det från det ena till det tredje en VGW sele vi talar om? Har kollat runt på nätet, den selen är återkommande och verkar bra!

    SvaraRadera
  4. Monkan, jag kan ju bara svara för min egen läsupplevelse, men av olika recensioner att döma är jag inte ensam om att tycka mycket om den här boken.

    SvaraRadera
  5. hugan, Det är ullen som fälls och det lär du bli varse när det sker. Vad som är bra med lagottopälsen är att dom inte fäller hela tiden utan en gång och sen är det bra.

    Jo, det är en VGW-sele jag har.

    SvaraRadera
  6. Jag läser inte heller mycket på sommaren, jag är en periodare som kan sluka 3 böcker på en vecka och sen inte läsa på några månader. Nu läser jag Paganinkontraktet av Lars Kepler och den är jättebra!

    SvaraRadera
  7. Oj, så mycket som hänt i Norrlångträsk den senaste tiden. Tänk om varje by hade sin berättare. Jag är övertygad om att devisen Sverige är fantastiskt skulle kunna åskådliggöras mycket mer. Sverige är fantastiskt!
    Boken, ja den låter för mig mer än läsvärd. Något att ta till när höstanna är över.

    SvaraRadera
  8. Malin, det är ju tur att vi får läsa i den takt som passar oss och när vi känner för det!

    SvaraRadera
  9. Ingabritt, välkommen tillbaka från utflykten! Jag håller med dig, Sverige är fantastiskt, men så kanske varje landsman säger om sitt eget land.

    SvaraRadera