En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 2 augusti 2011

Och vinnare är...


När man har veteranmotorfestivaler måste man naturligtvis låta publiken rösta fram vilket fordon dom tycker är vackrast eller speciellt på något annat vis, och så skedde även i Norrlångträsk.

På lördagen blev det faktiskt två vinnare. Dels denna Citroen ägd av Åke Lundmark, Storbränna,

och denna Ford ägd av Staffan Bergmark, Byske. Nu råkar denne Staffan vara pappa till dotterns sambo, vilket vi naturligtvis tyckte var extra roligt.


Här intervjuvar Lorents den stolte ägaren till Citroenen, Åke Lundmark. Fordens ägare hade tyvärr hunnit fara hem och finns därför inte med på bild. Som pris delades en liten miniatyr av ett långströmsur ut.

Så blev det dags för söndagens vinnare att koras.
Ett tag såg det ut att bli jämt lopp mellan tre bilar men till slut fick denna skönhet ett par röster mer.
Naturligtvis måste ägaren till den, Leif Håkansson, Kåge (till vänster) också intervjuvas. Även en av festival-Bossarna, Bosse S (i mitten) fick berätta om ångbåten och dess historia.

I dag, tisdag, har vi hjälpt en som ville hyra tältet att packa ihop det, och med det är 2011 års Veteranmotorfestivalen ett avslutat kapitel.

I kväll har dottern och jag varit över till grannen, som också är kusin till dottern, och tittat på "Svinalängorna". Nu var det ett tag sen jag läste boken, men jag upplever att filmen är mycket dystrare än boken, förutom dessa hopp i tid, som inte alls finns i boken. Alltså, jag ger boken ett mycket bättre betyg än filmen. Bäste skådespelare utser jag den finske pappan till. Han var så övertygande att man nästan kunde tro att han var en alkis i verkligheten.


I nästa blogginlägg hade jag tänkt visa en del av fotona från utställningen. Det blir lite mastigt att visa alla 25 på en gång, så jag delar upp dom, eller så väljer jag ut mina absoluta favoriter, vi får väl se.



6 kommentarer:

  1. Vilka häftiga bilar, vilken passion det där måste vara, att vårda dom och i många fall säkert renovera dom en massa.
    Det verkar hända en hel del upp hos er, härligt!

    SvaraRadera
  2. Hej

    Citroën bilen på första bilden figurerade ofta i gamla gangsterfilmer. Så här i Skåne kallade man dess "gangstercittra". Men dom är väldigt fina och tuffa.

    SvaraRadera
  3. Jag hade röstat på Citroenen! (Hittar inte det där e:et) Klart snyggast!

    SvaraRadera
  4. Malin, jag antar att det är en hobby i stil med det här att ha hundar. Själv är jag inte nämnvärt intresserad av sånt som har hjul i sstället för ben, men man kan ju beundra andras arbete för det.
    Nu kommer nog lugnet att lägga sig här i byn för ett tag. Det kan vi behöva.

    SvaraRadera
  5. Skånegrabben, till och med jag kan känna igen de där svarta bilarna som tjocka maskingevärsburna gangstrar hoppade ut ur.

    SvaraRadera
  6. Irene, hade du varit här kunde du ha fått rösta båda dagarna. Det var lite olika bilar lördag och söndag.

    SvaraRadera