En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 20 augusti 2011

Om det alltid vore så lätt

Svalungarna har legat i hårdträning inför den kommande flytten, men de senaste dagarnas regn verkar ha lagt sordin även på deras humör. Som små ruggugglor sitter dom på telefontråden utanför mitt sovrumsfönster när regnet öser ner.
Även hundarna tycker att det är så där lagom kul. Cilla la sig demonstrativt mitt i trappan och låtsades att hon inte fanns när vi letade efter henne. Både människor och djur blir trötta och håglösa i vädret som har rått denna vecka. I dag, lördag, har det emellertid varit uppehåll och solen har tillochmed tittat fram emellanåt.

Det är tyst i stugan. Lyckselefamiljen bilar ner till Gotland, där det tydligen är ett stort kirurgmöte till veckan, dottern har farit in till stan och K påbörjade tidigt i morse en bilresa ner mot Sundsvallstrakten för att tillsammans med en f.d. arbetskollega uppvakta en 80-åring. K påstår att han ska komma hem i natt någon gång.

Det är inte helt fel att få ha stugan för sig själv, ja och hundarna förstås, efter de intensiva dagarna då vi varit storfamilj. Man kan äta när och vad man vill, se vilka tv-program man vill och sätta sig vid datorn utan att behöva ta kölapp först. Det finns framsidor och baksidor med allt.


Om det alltid vore så lätt som att gå över vägen till Holgerstomten och på fem minuter plocka 1½ kg (orensad) svamp, i detta fall lärksopp,
då skulle man missa tjusningen med att ströva i skog och mark och upptäcka den ena sortens svamp efter den andra. Inte alla är ätliga, andra kanske ätliga men inte så där jättegoda och så finns det dom som man tar med sig hem för att göra något gott av.
Efter flera dagars ihållande regn var det skönt att kunna gå utan regnkläder. Det var inte kallt utan ett ganska idealiskt skogspromenadväder och det var bara jag och hundarna denna gång. På hyggena finns det gott om lingon nu, det är hög tid att förse sig med ett vinterförråd. Först vill jag plocka lite mera blåbär, de bär jag tycker är godast att ha i lunchfilen. Dom är dessutom lätt att ta ur fryspåsen och tina en aning innan dom hamnar i filen, dom fryser inte ihop.


Här kommer ett potpurri av olika svampar jag träffade på i skogen:







Några soppar, fingersvampen och fårtickan fick följa med hem och ligger nu och väntar på att rensas.

Ett skogstroll som försöker komma sig upp ur marken, eller om man har mindre fantasi, en stubbe som snart naturen har brytit ner till mull.
Jag älskar sensommarens och höstens milda färgprakt. Aldrig är naturen så vacker som nu och ett tag framöver. Visst är det vackert med vårens späda grönska, men den är mera enahanda, och har hårdare färgskalor. Man ska inte glömma att böja sig ner och se detaljerna.





16 kommentarer:

  1. Regnet det bara öser ner ... det är inte riktigt sant för solen lyser varannan dag !
    För svampens del är det ett idealiskt väder. Idag var det "varannandagmedsolsken" så jag tog en promenad över berget och kom hem med några liter kantareller.
    Jag är dålig på det där med svampsorter men jag känner igen blomkålssvampen som du fotograferat... den är faktiskt ganska god dessutom.
    Ha det gott !

    SvaraRadera
  2. Så sant, hösten är en vacker årstid, bara det inte regnar hela tiden!
    Så söt bild av Cilla, vet en till som luften verkar gått ur ibland. Det är så jag undrar om hon är sjuk, men det kanske beror på regnet att de kan sova nästan en hel dag?!
    Förstår att det är skönt att ha huset för sig själv.. ;-) men bara för en dag eller två!

    SvaraRadera
  3. Jomenvisst är det kul när det blir lite liv i luckan, men det är ganska skönt när dom åker hem också....
    Jajamensan, här har det också regnat en hel del och visst har både jycken och jag slappat en hel del. Ute i skogen är jag ju ofta men om sanningen ska fram så är jag nog för lat för att plocka svamp och bär ;)
    Härliga bilder tar du som vanligt!

    SvaraRadera
  4. Ingen tvivel om att hösten är här :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  5. Hejsan Här var det många vackra svampbilder!
    Själv är jag mest ute efter kantareller och trattisarna går ju även bra!
    Ja visst känns det lite lagom slappt och skönt att få tillbaka datorn och inte behöva tänka så mycket på maten i storköksmodell eller agera resturangkök hela tiden. Vovvarna ser ut att tycka det är lugnt och vilsammt i allafall
    Men det går ju inte många dagar förrän man åter börjar längta efter lite sällskap Jag längtar efter då barnen och deras familjer vänder uppoch ned på vår stuga snart igen ha ha..!
    kram från Kristina

    SvaraRadera
  6. strandskatan, roligt att höra av dig igen, det var ett tag sen.
    Efter en mycket lågvaritg torka här , bestämde sig regnet för att mer eller mindre parkera över oss. Gårdagen var i det närmaste torr, men i morse vaknade jag av att regnet dånande vräkte sig ner, ett riktigt skyfall.

    Jag är verkligen inte duktig på det där med svampar, trots att jag gått en svampkurs för några år sedan. Men sopparna är säkra, oavsett vilken sort det är. Däremot vidhåller jag nog att det är en fingersvamp på bilden och inte en blomkålsdito. Det har ingen betydels för nu är den uppäten och god var den.

    SvaraRadera
  7. hugan, man kan ju bara gå till sig själv och känna hur man mår när lågtrycken hänger över huvudet på en. Det är nog samma med de flesta djur.

    Så länge varade inte ensamheten, dottern for till stan mitt på dan och maken kom hem mitt i natten. Annars är jag en person som trivs bra med att vara bara med mig själv. Och så hundarna förstås, dom är alltid med.

    SvaraRadera
  8. Gökboet, det är sällan jag går ut enkom för att plocka svamp, men det är alltid bra att ha ett par påsar i fickan denna årstid utifall att man stöter på något av intresse.
    Annat är det med bär, då ska man ha plockare och hink, så det är mera en planerad tur. Däremot behöver jag inte gå långt, bara upp i närmsta skog.

    SvaraRadera
  9. Pennelina, höst eller sensommar, jag föredrar att kalla den här tiden för sensommar. Än är träden gröna och temperaturen är det inget större fel på. Högsommaren är definitivt slut i alla fall.

    SvaraRadera
  10. vindvittra, roligt att du tittar in. Jag känner ju igen din signatur, men är osäker på om du besökt min blogg förut.

    Jag önskar att jag sprang på ett kantarellställe, men så här lånt har jag bara hittat en enda guling. Stor och grann, tillräckligt för att sjunga "Har du sett har kantarell" för sonsonen.
    Jag vet att många här plockar massor av trattisar men jag har ännu inte lärt mig upptäcka dom. Måste nog se till att få tag i en kunnig guide. Det brukar ju vara så att har man en gång lärt sig att hitta dom så ser man dom mycket lättare sen.

    Jag ska besöka din blogg lite senare, men blir ju alltid nyfiken på nya besökare.

    SvaraRadera
  11. Så härligt med svamptider! Älskar att ta svampkorgen och gå en runda i skogen. Så rogivande...och så härligt att ta fram i torkad form till vinterns middagar.
    Här har det varit på tok för torrt tills förra veckans regn. Måste ta mig ut och se om det dykt upp ngt spännande nu. Behöver särskilt Karl-Johan, som är favoritsvamp hos oss.

    Trattisar har inte heller jag hittat - eller lärt mig se - för det är väl det saken handlar om. De lär ju finnas även hos oss.

    Det jag saknar mest just nu är fri tid. Orken att dra iväg efter en heldag på jobbet är inte så stor. Särskilt när jag vet vad som väntar när jag kommer hem med korgen full...

    SvaraRadera
  12. Tack, mycket fina och trevliga bilder från naturen.
    Nisse

    SvaraRadera
  13. Beppan, Karl Johan är en tacksam svamp både att plocka och att rensa. Du ska se att det poppat upp en hel del även hos dig, för jag antar att ni har fått er beskärda del av regnet den sista tiden. Men jag kan förstå att du är nog så trött efter en heldag på jobbet.

    SvaraRadera
  14. Pensionär Nisse, tack för att du tittar in. Motiven i naturen tar nog aldrig slut.

    SvaraRadera
  15. Ha,ha,ha ...attans också ... jag som trodde att jag för en gångs skull kände igen en svamp som inte heter kantarell ! Jag har i.o.f.s bara hittat blomkålssvamp vid två tillfällen och aldrig sett en fingersvamp i den storleken som du visar på bilden ... alltid lär man sig något !

    Ha det fortsatt gott !

    SvaraRadera
  16. strandskatan, och jag har aldrig stött på en blomkålssvamp, bara sett bilder av den i svampböckerna. Jag kan hålla med om att på den lilla bilden som visas på bloggen finns det likhet, om man förstorar upp bilden blir det lite annorlunda. Huvudsaken är väl i alla fall att båda två är ätliga.

    SvaraRadera