En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 31 augusti 2011

Pärmar, humlor och moderskepp

Vår stuga består av ett stort kök som också som fungerar som matrum, allrum, tv-rum, alltså den plats där vi tillbringar den mesta vakna tiden. Förutom ett sovrum och ett vardagsrum/gästrum på övervåningen finns det också ett rum vi kallar för "kammarn".  I kammarn finns en bäddsoffa som rymmer två personer, ett gammalt nött skrivbord där datorn står och fyra bokhyllor.

Tre av bokhyllorna innehåller mest skönlitteratur, men den fjärde nästan enbart pärmar. Pärmar som står, pärmar som ligger, pärmar ovanpå och pärmar vid sidan av. Enligt den andre personen i det här hushållet är det mycket viktigt här i livet att ha pärmar, och stora och tjocka ska dom vara. Röda, blåa, gröna, svarta, spelar ingen roll, men tjocka ska dom vara. Utom en. Och vad står det på den då, är det någon som upptäcker den? Jag tycker att den symboliserar en hel del.

Humlorna verkar ha det stressigt just nu, dom anar nog att det vankas bistrare tider. In och ut i blommorna far dom med en väldig fart. Man hinner precis lokalisera vilken blomma dom flyger in i och vända kameran åt det hållet, så flyger dom ut igen. Till slut lyckades jag fånga en på bild i alla fall, när den jagade runt bland alla balsaminblommorna.

Ni vet väl förresten att humlor är flitigare än bin. Dessvärre producerar dom inte honung,  men duktiga pollinerare är dom. Så dom ska vi gynna och vara rädda om. Jag vet att man kan hjälpa dom på traven genom att göra små bon och gräva ner i sluttningar t ex.

Rosentryns grenar är nertyngda av regn och bär. Det blir till att plocka fram sekatören innan snön kommer, annars är det stor risk att grenarna kommer att brytas sönder av snötyngden i vinter. Dessutom klagar K på att den börjar vara så stor att den tar bort utsikten ner mot byn, och är det något man inte får ta bort här så är det utsikten.
Här är finns också jobb för sekatören. En humleplanta som jag försökt ta bort för ett par år sen vägrar att ge sig och slingrar sig ut och in genom vedbodens glesa väggar.

Dagens överraskning för min del är den här blomman som jag plötsligt stötte på i planteringen på baksidan. Har jag köpt och planterat den? Har den flyttat hit på eget bevåg? Och vad är det för sort? Frågorna är många och svaren få än så länge. Som ni kan förstå är det lite si och så med ordningen i min trädgård.

Reklaminslag brukar ju komma först, men i dag kommer det sist. Jag vill slå på stora trumman för moderskeppet.se  som helt gratis gör sitt bästa föra att lära till och med en sån som mig hur det här med photoshop fungerar. En av sönerna installerade ett nyare och betydligt mera avancerat program än det jag hade så att jag ska ha möjlighet att kunna följa lektionerna. Så ni som i likhet med mig är noviser på området, gå in på www.moderskeppet.se och se vad dom har att erbjuda! Helt gratis, dessutom! En blomma får dom av mig.



13 kommentarer:

  1. Det är tur att det finns entusiaster som delar med sig av sin kunskap till oss andra :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  2. Ack ja, pärmar ... *suckar djupt och innerligt* Jag kan inte påstå att jag delar din makes passion för pärmar, men pärmar har jag många, både tunna och tjocka, felfria och slutnötta. Det är rent otroligt så mycket "viktigt" det hinner ackumuleras här i livet. Om det är till någon tröst så existerar det inte någon särskild pärm med texten "Nina lön". Jag hann inte vara arbetstagare så länge före jag övergick till egenföretagandet så att det hann samlas några imponerade mängder med lönespecifikationer. Och som enskild näringsidkare, som det så fint heter, blir det ju inte specar alls. Bara tunt om inkomster.

    Humlor gillas! Räddar så många jag bara kan undan olika obehagliga öden. Jojomensan! Det är snudd på att jag spjälar brutna ben och lappar trasiga vingar ;o)

    Humle gillas också! Men hos andra. Jag har sett för många exempel på hur det slutar när den inte vill veta sin plats ;o)

    SvaraRadera
  3. Haha, någons lön kanske ;-) Fast jag måste nog hålla med den där andra i hushållet, pärmar ÄR bra för att ha ordning, bara man lyckas fixa dom och sen hålla dom uppdaterade. DET misslyckas vi med här hemma. Har jobbat med min hundpärm hela sommaren. Om den är klar? Absolut inte! ;-)

    SvaraRadera
  4. Ja det här med pärmar är en historia hemma hos oss. Jag kan inte leva utan ordning på papper medans sambon har sin egen röra som han förklarar det. I den får ingen röra för då hittar han inget. Vi löste det så att vi har två skrivbord och två bokhyllor. Jag tittar bara med ett öga för annars blir jag tokig. Tänk vad olika vi är.
    Fortsätt att njuta av blommorna. Just nu när jag är stan saknar jag dom så.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Sv. Ja, dom har en riktigt bra födelsevikt alla 8, trots att mamman dessutom ätit dåligt under tiden hon väntade dom (vilket hon tar igen nu, OJ, vad hon äter), väger mellan 300-360 gram. Konstigt nog var det inte valpen som låg och "tryckte" som var död, utan den på tur. Veterinären tror att den klämts ihjäl under det långa värkarbetet.

    SvaraRadera
  6. Festligt - eller inte - det där med pärmarna! Rätt typiskt...

    Moderskeppets kurser är superbra! Pedogogiska till 1000. Ska ta mig tid att kika på Photoshop-avsnitt framöver. Det är ett tag sedan jag jobbade "ordentligt" med PS.

    SvaraRadera
  7. Pennelina, man kan bara vara tacksam.

    SvaraRadera
  8. Nina/Stjärnkraft, jag gillar att ha ordning på mina papper, men jag anser att mycket kan slängas efter några år. Där ligger skillnaden mellan min man och mig. Min man slänger ALDRIG några papper.

    SvaraRadera
  9. Malin, det förvånar mig att du bara har EN hundpärm. Klara blir dom aldrig, pärmar är inte till för det tror jag.

    SvaraRadera
  10. Lisbeth, jag är nog lik dig när det gäller att ha ordning, jag vill kunna hitta det jag letar efter direkt. Men om man som vissa andra, inget namn nämnt, sparar allt vad papper heter, då blir det svårt, även om det sitter i åärmar. Du ska veta att det finns säkert hundra till på makens kontor!

    SvaraRadera
  11. Beppan, det är tur att dom är pedagogiska till 1000 när man ska börja från noll, så att säga. Det enda jag har använt mig av förut är att skära och ljusa upp bilder. Men det tar på det lilla som finns innanför pannbenet. Har just letat reda på och sparat arbetsbilderna som hör till kursen. Det har tagit sin lilla tid att förstå att dom kanske fanns någonstans i kursmaterialet, så att man inte behövde använda sina egna bilder.
    För mig är det här med datorer överhuvudtaget väldigt nytt, och det jag till dags dato kan har jag lärt mig av mina barn och egna försök och misstag.

    SvaraRadera
  12. Pärmar finns det även gott om hos oss. Maken har sina i sitta arbetsrum,ser ungefär ut som hos dig. Sedan har jag en massa pärmar, många viktiga och många som innehåller släktens historia.
    Mina pärmar har jag för mig själv i mitt arbetsrum.
    Lönepärmen är väl som din ungefär tunn och slank ha,ha.
    Blomman liknar en vit rudbeckia, men jag har säkert fel

    SvaraRadera
  13. Monkan, tack, jag är säker på att du har rätt beträffande blomman. Lite sent att bomma i slutet på agusti kan man tycka. Det är bara att vänta till nästa sommar för att se om den hunnit invintra.

    Den som ändå hade ett eget arbetsrum. Suck! Maken har ju ett helt hus och jag nar inte ens en liten kammare! Livet är bra orättvist ibland.

    SvaraRadera