En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 18 augusti 2011

Premiär

Regnet fortsätter att falla, allt är grått och mörkt. Men inte blir vi ledsna för det, nej vi pensionärer här i trakten träffades i dag  i Logen för att smaka av årets nya surströmming. Att det dessutom var kvartalsmöte för PRO gjorde inte saken sämre. Tror jag.

Det var faktiskt premiär för mig och gubben när det gäller att delta i PRO:s aktiviteter. Vi är så pass nya inom föreningen att vi inte hunnit betala in den första medlemsavgiften ännu. Det har liksom tagit emot att erkänna att man är så gammal nu för tiden. Att inte behöva ta sig till en arbetsplats varje dag är en sak, att erkänna att man är gammal är en annan. Efter åtskilliga vänskapliga påtryckningar tog så K och jag steget fullt ut och kan därför delta i trevliga surströmmingsfester, bussresor till olika platser och kurser av olika slag. En tidning ska väl också trilla ner i brevlådan så småningom. Jag måste nog skicka in medlemsavgiften i morgon.



I går passade Leo, jag och hundarna på att ta en timmes skogspromenad när regnet inte öste ner, bara duggade, ja tillochmed gjorde uppehåll en stund. Leo var först lite tveksam till att följa, men kom springande efter när jag gick ut genom grinden. Han bestämde genast att vi skulle på skattjakt. "Vad ska vi leta efter då?" frågade jag. "Guld" svarade han. Det var ju förstås en dum fråga från mig. 

Det tog inte en lång stund innan vi hittade den första skatten, som (tyvärr) inte var guld utan en grodunge, en sån där yttepytte liten sak. Leo tog upp den och bar den mellan sina händer. Snusförnuftiga farmor berättade då för barnbarnet att det var såna där små grodor som tranorna letade efter och åt upp. Han blev förstås lite upprörd och sa att det fick dom inte göra, dom fick äta något annat. Som vaddå, undrade jag. "Kyckling" sa han med bestämd röst.

Innan vi hunnit hem hade vi hittat två skatter till, två präktiga Karl Johan. Dom hamnade i köttfärssåsen som vi skulle ha till middag.


Under gårdagen fick jag mig en snabblektion i lite photoshop av äldste sonen P, vilket resulterade i fem gratulationskort till Cillas valpar. Så mycket valpar är dom nu inte längre eftersom dom fyllde ett år i går, och antagligen är ena riktigt busiga tonåringar vid det här laget. Det blev förstås ett inlägg på Cillabloggen också, om någon skulle vara intresserad av att läsa det.


14 kommentarer:

  1. Visst kändes det knepigt när breven både från PRO och SPF kom. Först kunde jag inte riktigt ta in att de var till mig men nu är jag med i båda. Studiecirklar, resor, bowling och annat trevligt lockade in mig. Men surströmmingen får vara för min del.

    SvaraRadera
  2. Surströmming är goda grejer det anser jag så skånska jag är.
    Fast jag lär nog bli som mina föräldrar när det blir dags för pension. De är mer upptagna nu än när de jobbade :-)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att ni är med i PRO säger jag! Ingen av mina föräldrar hann ju vara med i det som de såg framemot så.

    Klart jag ska titta till Cillas blogg ;) sötnosar!

    Har du inga problem med blogspot? Hade förinställda inlägg, men blogger vill inte uppdatera sig. Göra nytt inlägg går inte heller.

    Nåväl, världsliga problem!
    Ha en skön fredag!

    SvaraRadera
  4. epsilon, jag har inte riktigt koll på allt som finns i PRO:s aktivitetskalender ännu. Det kan vara lite knepigt med resor när man har hundar, men vi får väl turas om, gubben och jag.

    SvaraRadera
  5. I min värld, jag vet inte hur många gånger man har hört att pensionärer har så mycket att göra, men lite ligger det väl i det. Man kan ju göra sånt som man varken hade tid eller ork till då man arbetade, men oftast gör man det i sin egen takt, och den är kanske något långsammare än under arbetsåren.

    SvaraRadera
  6. Skånegrabben, söta som socker var dom och är det väl fortfarande, men på ett annat sätt.

    SvaraRadera
  7. hugan, då blir Cilla glad när hon får besökare på bloggen.

    Det är trist när människor som arbetat och slitit under så många år inte får tillfälle att njuta åtmindstone några år av sin pensionärstid.

    Den senaste tiden har blogspot uppfört sig exemplariskt, jämfört med allt trassel som var i våras. Jag har lite svårt att se vad det kan vara som trasslar för dig. Hoppas att det löser sig fort.

    SvaraRadera
  8. Du gammal? Snicksnack! Man är så gammal som man gör sig, det vet du nog, och att gå med i PRO är väl för sjutton att betrakta som en rent ekonomiskt taktisk manöver, eller hur? ;o)

    Du talade väl inte om för Leo att grodlår smakar ungefär som kyckling? Har jag hört. Har hittills inte haft det stora nöjet (?) att själv få avgöra. Men eftersom jag med stor förtjusning tuggar i mig surströmming torde ett grodlår eller två inte innebära några problem :oD

    SvaraRadera
  9. Såg även en sån där liten groda häromdan så liten å söt.

    SvaraRadera
  10. Kul att höra att du också äter surströmming.Jag gillar det också.Vi hade det hemma då jag var barn. Du vet ju att det här med ålder är relativt. Jag träffar mentalt "gamla" 40-åringar och mentalt "unga" 80-åringar. Åldern sitter i själen, vilket som jag tycker strålar ut i ögonen. En tom blick jämfört med en nollställd och likgiltig blick. Det är sättet och in ställning till livet som spelar roll, eller? Idag har jag köpt några flaskor vin - en ska jag ha med till värdinnan som ordnar surströmmingsfest i nästa vecka. Ska också äta med "seniorträffen" (kommunens regi) den 2 sept. Jag hjälper till att beräkna och handla. Det brukar vara ca 30 personer. Jag är medlem i SPF, för försäkringens skull i första hand, men de har också aktiviteter och resor. Det räcker med en kostnad, så jag är inte med i PRO.
    Ha en riktigt skön helg!
    kram

    SvaraRadera
  11. Stjärnkraft/Nina, jag har faktiskt inte sattm ig in i vad det kan ha för fördelar att vara med i PRO ännu, jag har bara hörsägner att gå efter ännu.

    Inuti kanske man inte känner sig så gammal, men ibland sätter kroppen P för sånt man klarade av förr utan problem, som att stå på händer, hoppa över staket och breda diken.

    Jag har aldrig smakat grodlår, inte kännt mig särskilt lockad till det heller, men det kanske är gott, vad vet jag. Tror inte att jag ska tips Leo om det i alla fall.

    SvaraRadera
  12. stickmamman, nyligen var det svårt att ta sig fram på vägen till Hundtjärn på grund av all grodungstrafiken. Man vill ju ogärna trampa på de små liven.

    SvaraRadera
  13. kajsastina, en del är med i båda föreningarna har jag hört, men jag tror att jag nöjer mig med en i taget. Jag får väl utvärdera PRO efter ett tag och se om det är rätt för mig.

    Surisar är gott, och det lustiga är att då man gillar att äta dom tycker man att lukten är god också. Hoppas att du får en riktigt trevlig stund med dina vänner nästa vecka!

    SvaraRadera