En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 22 augusti 2011

Smultron till lunch

Det hände inte så mycket nytt under resten av helgen. Det mest spännande var väl när bonden skulle flytta kvigorna över vägen. Prata om att vara försiktiga! Det hann bli en bilkö i Norrlångträsk på sex bilar och det säger jag, det är inte varje dag det händer!
Nja, nu kanske vi inte ska överdriva. Den här bilden lånade jag på Google.

Det gråa, regniga men tämligen varma vädret fortsätter, så en skogspromenad kortare modellen blev det. Helen börjar bli lite rund om magen nu så hon får stanna hemma när husse och Cilla ger sig iväg för att ösa båten, och så tar jag ute henne på en kortare sväng. Väl hemma upptäckte jag att äpplena trots allt kanske hinner bli mogna innan frosten. Någon jätteskörd är det inte fråga om men nog blir det en del.

Vi har Silva och Säfstaholm och jag har så svårt att komma ihåg vilket som är vilket, men jag tror att det här är Säfstaholm. Det både växer bättre och ger fler äppleln än Silva. Eller om det är tvärtom.
Det här är i alla fall krusbär, och dom växer på stam så därför kallar jag det för ett krusbärsträd. En av de tjockare grenarna hade nästan gått av redan i våras, men gav trots det en mängd fina, röda krusbär. I dag då jag plockade av bären passade jag på att klippa av grenen helt och satte sen ner den i jorden på en ledig plats, så får vi se om det rotar sig. Det kostar ju inget att prova.
Så nu är de röda och svarta vinbären och krusbären avplockade.

Smulton...

                                                                             till...

                                                                                  lunch!

Lite måste man ju unna sig nu när det bara är K och jag här hemma. Leo bor denna vecka flott på ett gotlandshotell, så man kan påstå att det är ganska lugnt i huset. Inga barnbarnsnävar som bankar på toadörren när man låst in sig där och ingen hög, klar stämma som ropar: "Farmor!! Sitter du och bajsar?"

Förresten är det bäst att hålla sig borta från toa så gott det nu går. I alla fall till i morgon, för det pågår rengöring av byns gemensamma vattentank och vi är utan vatten sen i eftermiddags. Visserligen har vi bunkrat upp några hinkar, men i alla fall. Borsta tänderna ska nog vattnet räcka till i alla fall.





6 kommentarer:

  1. Skånegrabben, va är du uppe så här sent?!

    SvaraRadera
  2. Jösses hann bli en smula överaskad, trodde väl inte att det fanns flerfiliga vägar i Norrlångträsk ;-D
    Oj så gott med smultron till lunch..! Det har man inte provat!

    Hihihi ingen privattid på toan med det barnbarnet inte ;-D men mycket humor, de är så härligt rättframma!

    Ha nu en härlig tisdag, det känns ju som sommar igen!

    SvaraRadera
  3. hugan, nej vi får vara glada om det finns en norr- och en södergående fil som är farbar genom byn.
    Smultonplantor har jag lite här och var i trädgården, mest för att barnbarnen ska kunna plocka närhelst dom vill.
    Nej, mycket till privatliv blir det inte när barnbarnen är här, men det händer mycket om jag så säger.

    SvaraRadera
  4. Smultron nu, mums så gott! Jobbigt att vara utan vatten, tänk så bekväma vi människor har blivit.
    du, har du ingen blogg till Helen nu när hon ska valpa?

    SvaraRadera
  5. Malin, jag hade gärna gort en blogg till Helen, men hon kommer ju inte att vara här hos mig med sina valpar, utan hos Petra på kennel Shibumis i Umeå. Jag lovar att lägga ut alla bilder Petra skickar, men då blir det på Cillas blogg.

    SvaraRadera