En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 9 augusti 2011

Storfamilj

Det är inte lätt att komma åt datorn i dessa dagar. I stället för att vi är två i familjen, och det sällan är Gubben som sitter vid datorn, är vi just nu sex personer. Flera av de nytillkomna behöver använda datorn. I helgerna är vi bara tre, så då är chansen större att få komma till.
Hur kommer sig nu detta? Jo Leos mamma jobbar två månader på Skellefteå lasarett och Leos pappa är sin egen och kan ta jobbet med sig, så därför bor dom hos oss under denna tid. Som tur är har vi ett hus till, Holgers, där dom sover, annars hade det blivit trångt värre i vår lilla stuga, eftersom dottern också har flyttat in här för tillfället.
Med en 4-åring i huset blir det ganska livat och matlagningen kräver lite mer av allt, eller ganska mycket av allt. Ja, kanske inte för barnets skull, mera de vuxnas. Dessutom måste man ju ta hänsyn till de andras önskemål om mat. Men dom är inte alls särskilt krävande, det fungerar bra. I alla fall så här långt, efter 1½ vecka. Just i kväll har Leo och hans pappa bestämt sig för att sova  i tält i natt. Det kan bli spännande och det är nog säkrast att låta ytterdörren vara olåst, utifall att.

Man kan ju även ha nytta av att ha sina vuxna barn hemmavid. Som när storbjörken på Holgerstomten blåser ut, till exempel. Det skedde under ovädret som varade under hela gårdagen. Björken består av flera stammar och det var en som rasade i går, som tur var inte över vare sig byggnad eller människa. Men det blir ändå ett ganska tungt jobb att ta reda på det  och här fick sonen göra en insats.
För övrigt så är det ju bärtider nu och jag tar det i små portioner. Tre och ett halvt kilo blåbär så här långt och nästan hela busken med svarta vinbär, stora härliga bär, både de blå och de svarta. Får se om det är läge att ge sig ut en stund i blåbärsskogen i morgon , eller om det är för blött. Vinbärsbusken ska jag dock plundra på resten under morgondagen.

Det gäller att man tar hänsyn till varandra, även om det bara gäller en liten kvist!



25 kommentarer:

  1. Det låter som om du har en aktiv tid framför dig.
    Tur att ni har ett extra hus så det går att få komma undan lite.
    Storfamilj är kul men i begränsad mängd o tid :-)

    SvaraRadera
  2. Vindarna tog verkligen i Jag satt å väntade att grannens björk skulle gå av.Så för säkerhets skull flyttade jag på bilen.Älgtornet som finns här å tallarna där runt det, dom tippade.Det är ju så öppet här från norr efter att det röjdes,för kossorna.

    SvaraRadera
  3. Fin och klok sista bild!

    Jasså ni har småbesök också, jo det blir som lite annars med mycket då ;)

    Sånna starka vindar har vi inte känt av här, det räcker gott med det myckna regnandet...idag är det lite sol men ack så kyligt det känns! En tur till lappsthlm står på dagens schema, undrar just om de har någon hundtillbehörsaffär..? ;)

    Hoppas du får en fin bärdag!

    SvaraRadera
  4. I min värld, nog är det bra att mamma N som ska vara på lassa tidigt har möjlighet att få gå och lägga sig i lugn och ro, och Leo också förstås.

    SvaraRadera
  5. stickmamman, såg i Norran att Anders hade släppt ut kvigorna där nu. Det är så trevligt att få se havet när man passerar Frostkåge, men jag förstår att det kan bli ordentligt blåsigt också.

    SvaraRadera
  6. Hugan, kul att du upptäckte vitsen med den sista bilden!
    Eftersom äldste sonen och hans familj är bosatta i Lycksele vet jag att det finns en trevlig djuraffär, inte så långt från rondellen vid västra brofästet. I alla fall fanns den där för ett år sen.
    Jag har kammat Cilla i dag, något jag mycket sällan gör, men dels fäller hon, dels får hon så mycket gräsfrö i pälsen som kliar. Jag tror nästan att hon uppskattade behandlingen.

    SvaraRadera
  7. Som vanligt är det roligt och spännande att besöka dig Byrackan! Det händer för det mesta mycket runt omkring dig :)

    SvaraRadera
  8. Gökboet, det är nog inte så farligt som det låter, allting är ju relativt. Men glad över dina besök blir jag alltid!

    SvaraRadera
  9. Det låter himla trevligt med storfamilj tycker jag!
    Och vilka fina bilder du hade på utställningen!!!!

    SvaraRadera
  10. Cina, nu börjar semesterfolket återkomma, så trevligt. Storfamilj är trevligt för det mesta. Skulle vara bra om huset anpassade storleken efter familjeförhållandena också.
    Kul att du gillar utställningsfotona, tack för det.

    SvaraRadera
  11. De är fantastiska skapelser de där svamparna...

    Trevligt att jag kunnat inspirera dig att söka fotokurs! Det är aldrig för sent ;-)

    SvaraRadera
  12. Beppan, ibland kan man ju tvivla på sin kapacitet, men så sent som häromdagen hörde jag att det inte stämmer att man har svårare att lära sig saker då man blivit äldre. Man kan ju alltid hoppas att dom har rätt.

    SvaraRadera
  13. Oj, vilken storfamilj ni blivit helt plötsligt. Kan tänka mig att man får anstränga sig lite mer med maten då så alla blir nöjda, jag vet ju hur det är här när äldsta sonen kommer ut och bor hos en vecka.
    Härligt med alla bär! Vår bär- och svampdunge/hundpromenadskog har i veckan som gått blivit skövlad av stora maskiner så sorgen är stor!

    SvaraRadera
  14. Malin, nu är dom ju här över helgerna ganska ofta, så vi kan nog det där med mat och smak vid det här laget. Dessutom kommer ofta Leos mamma från stan med fulla matkassar, så det brukar lösa sig.

    Trist när dom skövlar små skogspartier, men till nästa höst kanske det blir gott om lingon på platsen.

    SvaraRadera
  15. Hej Cici
    Min blåa hibiscusbuske står alltid ute men mina "innehibiscusar" brukar jag ställa ut på sommaren. Visst är det skördetider nu. Måste göra något av plommonen. Det är ju gott till vinterns fläskstekar och annat.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  16. Fnissar lite för mig själv och säger: Välkommen i klubben. Visst är det härligt jag håller med dig men just nu efter 4 veckor känns det som jag lever i en krigszon. Ingenting är där dom var för 2 månader sedan. Men man har ju levat framför sig
    Kram

    SvaraRadera
  17. Bajjat då missade vi den affären då...nåja, ska nog till staaan till veckan, får väl ta den där selen då :-)
    Jasså, det kan vara gräs som irriterar, ser att Elsan får sina kliryck ibland, men hon är ganska kortklippt iof.

    Ville bara tacka för fin,klok och humoristisk kommentar hos mej! Jo mamma har Alzheimer, bara 69 år. Och visst är det precis så att personalen på boendet är rädd för missförstånd mellan de tu, Norrbottensfallet i minnet. Inga i övrigt motstridigheter från deras sida, men det gäller som sagt att vara observant på allt som kan hända.

    SvaraRadera
  18. Ölandsvindar/Kerstin, plommon är något som fattas oss. Jag tror inte det finns några sorter som trivs i växtzon 6. Men man kan inte ha allt.

    SvaraRadera
  19. Lisbeth, man får göra lite avkall på sitt ordningssinne, i den mån man har något, och försöka ställa grejerna på rätt plats när det lugnat ner sig.

    SvaraRadera
  20. Hugan, selen jag har beställde jag på nätet, men annars är det bästa att ha hunden med sig och prova ut en som passar bra. Tänk bara på att hon blir grövre då hon blir lite äldre. Om man inte har hunden med sig är det bra att ha skrivit upp så mång mått som möjligt vad gäller bröstkorg och front.

    Man brukar kunna känna fröna med fingrarna nere på huden. Det kan också klia när dom fäller, för det gör lagotton, särskilt valppälsfällningen kan vara problematisk då det nästan över en natt blir fullt med filtsjok. Då kan det vara bra med kort päls. Hellre klippa bort hopfiltningen än att tortera den stackarn. Lagottons päls växer igen väldigt fort som du kanske redan har märkt.

    SvaraRadera
  21. Åh, vilken söt liten pojke. och fina foton.

    SvaraRadera
  22. Jag förstår att du njuter av att ha besök av dina kära. Det är full fart i huset och att skörda bär i skog och trädgård. Det är fart och fläkt i din värld. Jag tittade längtansfyllt på dina blåbär - här blev inget plockat i år. Tack för din kommentar. Ja jag får ju inte lägga ut namn eller bild på mina så därför blir det alfabetet. Min vän på ön är 80 år och som du förstår mycket excentrisk. Hon har en stark fysik, men är nog litet knepig för övrigt, men hon ville så gärna ha besök. Har ringt varje vecka i sommar.Jag har ju inte bil och dotter har bara den här veckan att köra mig, hon har ju sina barn och familj att ta hand om också. Här ä'r återigen varmt, men uthärdligt.
    kram

    SvaraRadera
  23. Ja, detär nog varmt för jag har tuggat om orden i kommentaren, nu går jag ut en stund.

    SvaraRadera
  24. epsilon, visst är han söt den lille rackarungen!

    SvaraRadera
  25. kajsastina, det låter nog mer i bloggen än det är i verkligeheten. Du verkar ha fullt upp själv med passning av katter och utflykter hit och dit.
    Önskar att det hade varit lite varmare här. Hela veckan har varit kylslagen.

    SvaraRadera