En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 13 september 2011

Bättre sent än aldrig

Liksom de flesta stora konstruktionerna blir försenade blir även mitt så. Jag har nu klarat av 60 av de 96 rutorna och det är ungefär 20 veckor sen jag började. Det blir bara 3 rutor i veckan, oj, oj! Barnbarnet Elsa är dock vid gott mod och brukar glänta på garnlådan när hon är här, och fråga: Du har gjort mångar rutor nu, visst? Och jag håller med förstås.

Det är det där med tiden. Jag fattar inte vart den tar vägen, man stiger upp och sen plötsligt är det kväll och dags att gå och lägga sig igen.

I dag har jag varit på vattengympa med vidhängande fika, sett en snutt av en gammal svensk film som K satt och tittade på, jag tror den hette "100 dragspel och en flicka" eller något sådant, och eftersom maken är dragspelsentusiast och det var mycket av den sortens musik i filmen, så satt han framför tv:n och njöt. Eftersom jag inte är dragspelsentusiast tog jag hinken och hunden och drog till skogs.

Först gick vi stigen vi gått hem i söndags, eftersom jag hade råkat ställa ifrån mig plockaren vid en Karl Johan. Svampen följde med hem men inte plockaren. Cilla blev väldigt glad när hon plötsligt stötte på något bekant vid sidan av stigen, och hon fick förstås en belöning i form av en frolicring.

Jag plockade lingon kanske någon timme innan regnet kom över oss, och det var dags att dra sig hemmåt. Dessvärre var det en bit att gå och regnet blev ganska ihärdigt, så det var en blöt hund och en ännu blötare matte som klev in i stugan så småningom. Så nu finns det några fler kilo lingon att rensa, men det får bli i morgon.

Jag har varit avskuren från omvärlden i kväll, det gick inte att komma sig ut på nätet förrän efter tio. Det var tur att det inte var så i går kväll när jag skulle köpa en biljett till Stockholm tur och retur. Tågbiljett förstås och det är SJ som får den stora äran. Så om bara tåget kommer till Jörn vid 18-tiden den 4 oktober blir det ett besök i storstaden och min syster. Jag åker hem redan den 8:e, så någon lång visit blir det inte.

För övrigt har jag anmält mig till en fotokurs som ska börja den 26 september, bättre sent än aldrig, bara det nu blir tillräckligt med anmälningar så att kursen blir av. Det kan ju vara bra att veta vad det är man håller på med egentligen, autodidakt som jag är.

I går blev det älgköttsoppa till middag, en delikatess man skulle kunna äta en gång i veckan. Det finns kvar så att det räcker till ytterligare två middagar , och i frysen finns det mera att göra längkok på. Förr i tiden kunde man köpa ben med lite kött på i affärerna, utmärkt underlag till köttsoppa, men nu för tiden ligger allt plastförpackat i prydliga skivor, gärna med namnskyltar som visar att man ska lägga det på grillen. Lite trist och sterilt tycker jag.


Om två dagar fyller dottern år och vi har inte köpt någon present ännu. Det är nog hög tid att göra en stadsresa igen, eftersom hon bara är lite över 30 och vi har stoppgränsen för presenter vid 40. Det gäller bara att veta vad man ska hitta på. Hon har önskat sig ett presentkort hos frisören, det kanske kan vara något, eller kanske något till hennes och sambons nya lägenhet i Skellefteå som dom flyttar in i vid månadsskiftet. Det fanns visst med en önskan om något puder också...



22 kommentarer:

  1. Du hinner mycket under dina dagar du! Förstår att dom försvinner fort för dig! Det är ju så när man har roligt...

    Kul att du också ska gå fotokurs! Vad är det för kurs? Det finns ju många där ute - både distans och andra där man ska vara fysiskt närvarande. Skönt för mig med distansvarianten - annars hade det inte blivit någon.... Landet är lite väl avlångt ibland!

    SvaraRadera
  2. Flitiga Cici!
    Tiden går fort när man har roligt, heter det ju... Virkning, vattengympa med fika, hundpromenad med lingonplockning, planering inför Stockholmresa, fotokurs, presentfundering, långkok på spisen... åsså allt det vardagliga... *pust*
    Så mycket har jag inte ens fått gjort på en hel månad!

    Rogivande kram!
    Gökboet

    SvaraRadera
  3. Nånå, vad är nu det här för paller? Att du allaredan är klar med 60 rutor är ju STRÅLANDE!! Det har ju varit sommar, för tusan hakar! Virkeri hör höst och vinter till, när det inte finns en massa utomhusaktiviteter som "stjäl" ens tid :o) De återstående rutorna får du färdiga i ett huj, vänta bara!

    Lustigt att du är i fotokurstagen. Jag råkade se att Beppan deltar i en distanskurs via högskolan, tog mig en titt och blev rysligt nyfiken. Om jag får tummen ur ska jag ta reda på om man kan delta även om man bor på Åland. En annan är ju också helt autodidakt, så lite hands on kunskap om fotograferandets ädla konst skulle sannerligen inte slå hål i sidan.

    Köttsoppa på älg låter väldigt smarrigt, men här har vi fått nöja oss med köpekorv. Fast det blev ganska mustigt och gott det med, och mätta i magen blev vi.

    Det regnar ute, Lilla A är hemma med halsont och borttappad röst och imorgon har jag min träff med tant doktorn. För själva mötet oroar jag mig inte, men för om det ska visa sig att hon bara blir ännu en i raden som stirrar sig blind på just sin specialitet och vägrar se "hela paketet". Fast roten till det onda torde, enligt min lekmannamässiga bedömning, stå att finna inom hennes specialområde. T.v. lever jag med andra ord på hoppet ;o)

    Ha en kul dag med din lingonrensning!

    SvaraRadera
  4. Ja, vart tar dagarna vägen? Fast nu tycker ju jag iof att just du verkar fylla dina med en massa kul, håller igång hela tiden. Härligt med svamp och lingon, mindre kul med regn, och du, älgköttssoppa låter jättegott! Det var säkert 20 år sen jag åt älgkött...
    Har Helen fått sina små nu så det bara är Cilla hemma?

    SvaraRadera
  5. Älgköttsoppa blir det altid så här i älgtider.
    Wolf är från Beathalandet en Kennel i Habo norr om Jönköping.

    SvaraRadera
  6. Kära värld säger jag då! Du tycker att du inget får gjort?! Måste säga att du får mej att få nåt gjort :) Här sitter man och försöker samla energi inför kvällsskiften, om jag tänker på dina bedrifter kanske jag orkar leta fram gardinstängerna idag...iof är inte hunden i huset med det vackra namnet så alert heller, i skrivande stund ligger hon fortfarande och sover! Kan det bero på regnet?!

    Klart du hinner klart virkandet i tid, när alla bär är rensade! Om inte annat så har tösen namnsdag 30:e oktober ;)

    SvaraRadera
  7. Beppan, fotokursen hålls i Vuxenskolans regi och lärare blir en man som heter Örjan Fredriksson från Skellefteå fotoklubb. Det är bara att hoppas att han är pedagogisk och intae pratar över huvudet på deltagarna. Det är en grundkurs och är 4 gånger (12 timmar). Jag känner att jag nog vill börja riktigt från grunden och sen kan jag följa upp med något lämpligt. Jag följer ju också Photoshopkursen på Moderskeppet.se i den takt det finns tid för mig. du får gärna berätta lite distanskursen du går, för jag är också intresserad av den.

    SvaraRadera
  8. Gökboet, det låter alltid mycket märkvärdigare när man printar ner det, än vad det är i verkligheten. Men man ska ju ha något att skriva om också.

    SvaraRadera
  9. Stjärnkraft/Nina, du har så roliga uttryck! Paller! Har jag aldrig hört förut.

    Det verkar härja mycket förfkylningar just nu, både långvariga och besvärliga. Maken blev ordentligt förkyld i förra veckan, vilket inte alls är så lyckat för hans del, han som har lungproblem. Nu verkar det värsta vara över, tack och lov. Hoppas att Lilla A också blir frisk snart och att ditt läkarbesök blir vad du hoppas på.

    Det finns mycket intressant på Moderskeppet.se och jag är väldigt taggad på kursen Beppan går på. Det gäller bara att komma in, för det verkar vara en efterfrågad kurs, och så gäller det att klara av den.

    SvaraRadera
  10. Det är ju rent förunderligt att du hunnit virka en endaste ruta som du far fram i skog och mark. Jag har däremot virkat massor eftersom jag suttit på min breda bak hela sommaren....inslag kommer på min blogg vad det lider....

    SvaraRadera
  11. Malin, tiden rusar bara fortare ju äldre man blir, jag vet inte hur man ska få jorden att snurra långsammare. Men det är klart, långtråkigt vill man ju inte heller ha det.

    Helen fick på 63:e dygnet förra gången och det blir på måndag till veckan. Det blir en spännande vecka! Vi lämnade Helen i Umeå förra söndagen, så vi har bara Cilla hemma nu.

    SvaraRadera
  12. stickmamman,och det passar ju så bra i dessa regniga tider men varm, mustig köttsoppa.

    SvaraRadera
  13. hugan, jo nog blir hundarna påverkade av regnet, dom sover mycket mera, men Cilla blir lika pigg varje gång hon märker att det är promenad på gång.

    Gardiner och sånt blir det inga byten på förrän det är dags för vintergardinerna, vilket brukar vara så där vid adventstid. Alltid lika jobbigt!

    Bra att du nämnde namnsdagen. Då kan jag ha det som ett riktmärke, även om jag tvivlar på att det hinner bli klart till dess.

    SvaraRadera
  14. Ingersord/Inger, förstod väl att du inte bara satt och höll handen och läste veckotidningar. Det blir spännande att se vad det är du har gjort.

    Förresten så lär det komma några påsar på posten med gullvivefrön från Åland och om du är intresserad får du gärna överta en av påsarna.

    SvaraRadera
  15. Virkning och storkok, lingon och fotokurs. Du kan konsten att sätta sprätt på dagen du.
    Här ger flitens lampa knappt ledljus. Måste kanske uppgraderas?

    SvaraRadera
  16. Vilken energi! Du är som en av mina väninnor som också alltid har nåt för händerna.
    Men nu när solen faktiskt tittat in en stund så fick jag fram dammsugaren. Det blev så mycket bättre när damm och skräp försvann.

    SvaraRadera
  17. INte konstigt att det bara blir 3 rutor i snitt per vecka :D

    SvaraRadera
  18. After work/Ingabritt, livet är kort och det är mycket ogjort ännu. Nej då, det var ett skämt. Förutom det vardagliga som alltid måste göras, gör jag mest det jag själv tycker är kul, och det är kanske det som är uppgraderingen.

    SvaraRadera
  19. epsilon, och i kväll som dom har haft inslag på nyheterna om hur farligt dammet är. Tur att man inte visste det förut. Men vi som är av lite äldre datum behöver kanske inte oroa oss så mycket.

    SvaraRadera
  20. Gubben, nu när sommarsolen verkar ha gått i moln finns det förhoppningar om en ökning av virkningstakten.

    SvaraRadera
  21. Tack för ditt tips som jag prövade flera gånger utan att felet blev avhjälpt.
    Jag tycker det är bra att ha hunnit med tre rutor i veckan. Du verjar inte ligga på sofflocket precis.
    Det här med presenter skulle jag helst skippa till de vuxna (20 ÅR)och seda vart 5:te år. Vi är inte överens om detta hern och jag. Det är 4 barn med respektive och 14 barnbarn. Det är inte pengarna utan vad man ska köpa.Det var lättare när barnbarnen var små, nu är önskemålen ibland faktiskt orealistiska.
    Jag sitter så illa vid herrns dator så jag går och lägger mig och läser. Jag har fått i blomvattningspresent Linda Olssons "Det goda inom dig". Jag tyckte om hennes "nu vill jag sjunga dig milda sånger" Det är alltid spännande
    att börja läsa en ny bok.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  22. Polargrevinnan/Viola, synd att det inte funkade.
    Vi bestämde det här med presentstopp så pass sent så att för rättvisans skull kommer sladdbarnet/dottern att få presenter till och med hon fyller 40. Sen blir det bara vart 10:e år. Alla gillar detta utom min gubbe, men han får finna sig!
    Hoppas att du skriver vad du tycker om din nya bok sen när du läst ut den.

    SvaraRadera