En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 23 september 2011

Det är dags att bygga Noaks ark...

I alla fall om man vill komma sig söder om Sörträsket.

Jag vet inte om jag någonsin har varit med om så här högt vattenstånd någon höst förut. Vädret har tagit för vana att låta regnet ösa ner från söndag kväll till och med fredag och sen låta oss pusta ut under helgen. "Älven" som rinner genom byn forsar som under den värsta vårrusningen. Bonden hann visserligen slå många lägdor en tredje gång men frågan är hur han ska kunna ta hem traktoräggen. Det är nog inte lämpligt att ge sig ut med traktor och släp på den vattensjuka marken nu.
Fredag den 23 september - höstdagjämning.

Från och med nu kommer vi här i norr att ha det mörkare än de i söder, dagarna blir snabbt kortare. Nu gäller det att ta tillvara ljuset mitt på dagen. Inte så där helt kul att ge sig ut när det är fyra plussgrader och spöregn, men som hundägare är man ju tvungen. Nu skulle det blir lite varmare och soligare i morgon, och det tackar vi för, eftersom det är arbetsdag här i byn. Taket på den pyttelilla, gamla skolan ska göras klart, lekparken ska grävas om och rensas. Sist men inte minst ska vi förbereda kvällens middag. Det blir till att bära bord från logen till bönhuset, eller om vi lånar bord och stolar från båtfabriken, vi får väl se. Sen ska det dukas och göras fint inför kvällen.


Jag har varit till stan en sväng i dag. Var in på Fanny och hittade ett par jeans som satt bra utan att vara en halv meter för långa i benen. Den där mysiga tjocktröjan som jag söker hittade jag emellertid inte. Det kanske blir något att leta efter i Stockholm när jag kommer dit.

Sen hämtade jag porslin, bestick och glas på Köket så att vi kan duka och göra klart innan maten kommer i morgon. Jag kan meddela att 68 tallrikar är tunga att bära, även om det är uppdelat i två. Tur att jag är stark.

Håll nu tummarna för att allt klaffar i morgon och att byborna blir mätta och belåtna.




26 kommentarer:

  1. Aj, aj nu måste jag nog sluta dansa....Inget mera regn om vägen över Sörträsket ska fortsätta vara farbar för de boende på andra sidan...Tur är det väl att vi har en båtfabrik i byn, det känns tryggt.
    Lycka till med festligheterna imorgon.

    SvaraRadera
  2. Din måtte skatta sig lycklig över att ha dig som innevånare! Och regnet kunde väl falla där det bättre behövs.

    SvaraRadera
  3. Här nere behöver vi inte lägre resa bort för att uppleva sumpmarkerna i Vietnam... ett år till så här och jag kommer definitivt gå över till risodling.

    Vad det gäller byxor så har jag ofta motsatt problem ;-)

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  4. Hej Cici
    Jag har sett en film om en kille som byggde en
    Noaks Ark. Alla trodde att han var tokig. Men när arken var färdigbyggd drabbades bygden av en fruktansvärd översvämning. En damm brast. Han kunde rädda både människor och djur. Så till sist blev han hjälte.
    Jag antar att det var fiction.
    Nisse

    SvaraRadera
  5. Du ska se att det går bra i morgon. Det ska i så fall vara att älven svämmar över av historiska mått. Hur som helst kallas ju det force mayor eller något sånt på flygspråk och då får man inte pengar tillbaks.
    Ha en trevlig lördagskväll
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det är nu som det stora vemodet rullar in. Här i södern har vi ju det litet ljusare, men mörkt nog. Tummarna hålls för mätta och nöjda bybor.

    SvaraRadera
  7. Blött hos dig också ser jag! Fortsätter det som det har börjat denna höst så får man vara beredd med båten.... Jag är i alla fall glad över att det inte är snö som kommer ner från himlen.

    Kul att få rapport från byafesten!

    SvaraRadera
  8. Men Göta Petter! Vad är det med väderleken i dessa tider?! Det där ser ju riktigt farligt ut och hur går det med vägen..?

    Idag har vi ju söndag allaredan, så ni har haft er brakfest. En får väl bara hoppas att allt avlöpte enligt planerna och att alla är nöjda och glada.

    Själv är jag enormt nöjd och glad idag. Dels har jag fått mina fötter ompysslade och dels är vädret helt enkelt strålande. Sol, varmt och vindstilla - som upplagt för en riktigt rejäl långpromenad!

    SvaraRadera
  9. Hoppas helgens alla trevligheter avlöpt på bästa och trivsammaste sätt!

    SvaraRadera
  10. Båtfrabriken får låna ut båtar till er.Det räcker nu med regn för i år.

    SvaraRadera
  11. Fy fabian va blött ni har det! Just nu håller den värsta vätan på att sjunka undan här. Idag har jag till och med sett ett par små solstrålar!

    Hoppas helgen blivit lyckad, trots vädret! Du har säkert sett till så det har blivit det, det tror jag i alla fall!

    Kram på dig, du fantastiska kvinna!

    SvaraRadera
  12. Ni uppe i norr har fått mycket regn. På TV ikväll sade de att dammluckorna i älvarna måste öppnas, annar risk för översvämningar, vilket ni verkar redan ha.
    Hoppas festan blev bra och likaså alla reperationer ni skulle utföra i er gamla skola.
    Bingo - är att hitta jeans med rätt midjemått och rätt benlängd.
    Ha en bra vecka.
    Keam Viola

    SvaraRadera
  13. Inger/ingersord. jag undrar om du inte tog dig en svängom i natt i alla fall.

    SvaraRadera
  14. epsilon, tro för allt i världen inte att det är bara jag som står bakom och ordnar med detta. Vi är ju en styrelse som hjälps åt. Även bybor utanför styrelsen hjälper till.

    SvaraRadera
  15. Pennelina, hm, risodling vore väl inte så dumt. Eller? Man kan undra om det är kläderna eller människorna som inte passar.

    SvaraRadera
  16. Nisse, det låter som en riktig action movie, och fullt så dramatiskt har det inte varit här.

    SvaraRadera
  17. Lisbeth, det gick jättebra med middagen och Älven höll sig i sin fåra.

    SvaraRadera
  18. Ingabritt/After work, för min egen del känns det inte särskilt vemodigt, men jag vet ju att det är många som hurves inför tanken på den kommande vintern.

    SvaraRadera
  19. Beppan, det kanske blir lite snö i år nu när det kommit så mycket nederbörd i form av vatten.
    Jag har äntligen hunnit lägga in lördagens aktiviteter.

    SvaraRadera
  20. Nina/Stjärnkraft, festen gick bra och vägen står stadigt. Vattnet strömmar inte så strid mellan de två delarna av Sörträsket, så vägen undermineras inte i första aget, den blir bara översvämmad. Den är farbar igen som tur är.

    Skönt för fötterna att bli ompysslade. Dom blir tyvärr ofta satta på undantag, trots att vi är så beroende av dom.

    SvaraRadera
  21. Hugan, jo tack det gick bara bra.

    SvaraRadera
  22. stickmamman, nog finns det båtar i byn så det räcker och blir över, men det får gärna sluta regna ändå.

    SvaraRadera
  23. Gökboet, vattnet har sjunkit undan här också, men det är inte att tänka på att gå på lägdorna utan stövlar.
    Helgen blev lyckad i alla avseende, förutom då att två av mina "valpar" inte kunde komma till klippkursen på grund av sjukdom.

    Nu skiner det upp här efter en regnig och mycket blåsig natt-förmiddag, så jag ska dra på mig storstövlarna och gå en sväng med vovven.

    SvaraRadera
  24. Marianne, det var väl det jag kände, tack för hjälpen!

    SvaraRadera
  25. Viola/Polargrevinnan, allt har gått bra, översvämningen har sjunkit undan och solen tittar fram emellanåt.

    Det gäller att komma ihåg vilka byxmoeller som passar och hoppas på att dom fortfarande tillverkas när man ska handla nästa gång.

    SvaraRadera