En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 27 september 2011

Fest och farande

Efter en något hektisk helg hade jag planerat att ha en vilodag på måndagen, och det blev det - inte. Ja, jo, jag hade en riktig sovmorgon och klev inte upp före nio, men sen var det kört. Morgonpromenad med vovven i det härliga vädret och lite fotograferande av ladan som rivs, därefter frukost och tidningsläsning som hastigast.


Jag tyckte det var lika bra att stöka bort städningen av bönhuset direkt och tog bilen dit för att kunna frakta hem en del saker. Kylskåpet skulle tömmas, lite skålar diskas, golven sopas och torkas och möblemanget ställas på sina ursprungliga platser någotsånär.



Och det var ju tur att jag tänkte så för knappt hade jag slängt i mig en lite försenad lunch förrän telefonen ringde och det blev en brandkårsutryckning. Eller kanske mera en ambulansutryckning, för det var en billös bybo med sjuk hund som behövde hjälp. Det blev en del tunga lyft, om jag så säger, för vovven väger över 30 kg och matte ungefär lika mycket. Henne behövde jag förstås inte lyfta, med det är lite för tungt för henne att lyfta vovven, om ni förstår hur jag menar. Men vi fick in hunden i buren och det bar av mot stan till veterinären vid travbanan, där vi fått en akuttid.

Så var jag hemma igen vid fyratiden och då blev det hastig dusch, snabbmiddag och ytterligare en resa till stan, för klockan sex skulle jag vara på Vuxenskolan där fotokursen började. Det blev en trevlig kväll med trevlig kursledare och dito kursdeltagare.



Jamen lördagskvällens festligheter då? Jo det gick bra allting och folk verkade nöjda med både arrangemanget och maten. Med lite pusslande fick vi plats med alla 68 anmälda (plus ett par extra icke anmälda) i stora salen utan att det kändes för trångt.

De nya byborna var där och blev presenterade för oss andra. Maten från Köket var inget att klaga på, allt var enligt överenskommelse och den räckte gott och väl till. Efter en trevlig kväll var vi hemma vid tiotiden, mätta, belåtna och trötta.
Här kommer diverse vimmelbilder från kvällen, och vill ni se dom i större format är det bara att klicka på bilderna:









Nästa morgon blev det tidig uppstigning för min del eftersom jag skulle vara i Bureå och delta i en klippkurs för bland andra mina lagottovalpar. Ja, valpar och valpar , dom är ju över året nu. Om det kommer jag att berätta på Cillas blogg.


Nu måste jag rusa för det är dags att åka till vattengympan!

(Senare, efter vattengympan)
Så där långt var det väl gott och väl med inlägget, men när jag skulle klistra in etiketter upptäckte jag att jag hade lagt in allt på Cilla-bloggen!

Så kan det gå!


Här är i alla fall en gruppbild på alla deltagande hundar och mina valpköpare. Högst upp sitter Morgan (Mars), valparnas pappa, bredvid honom Maija, en dotterdotter och till höger om henne en dotter,  tillika Maijas mamma, Molly. De två hundarna längst till höger är Cillas valpar. Ruffa i matte Ragnhilds knä och Skorpan, som vi kallade Gurkan, står nedanför matte Lena-Marie och Bill. Den vita hunden heter Ponyo och den bruna till vänster heter Otto. Camilla Johansson, Kennel Meahcci´s, var vår värd och duktiga lärare.




13 kommentarer:

  1. Fullt ös hos dig må jag säga. Men det är roligt att det händer en del, annars hade det blivit ganska trist.
    Monkan

    SvaraRadera
  2. Oj vilken helg! - Och vilken rivstart på veckan!
    Vadå pensionär.... :-)

    Nyfiken på din fotokurs är jag också! Vad handlar den om?? Mål?

    SvaraRadera
  3. Folkligt festligt och fullsatt! Hur gick det för akutsjuka vovven då? Vad kul det hade varit att få träffa alla lagottos. Eller så hade vi rivit stället! ;-)

    SvaraRadera
  4. Utan Cici stannar byn. Jag är imponerad över dina aktiviteter, nu är

    SvaraRadera
  5. vad hände här, jag skulle skriva något om att nu kan du vila efter välförättade värv, eller så, och så bara springer kommentaren iväg utan att jag hinner med. Ja nu är dags för vila.

    SvaraRadera
  6. Hej! Härligt med valpar. Vi har fött upp en kull dalmatinervalpar o det var det roligaste jag gjort....

    SvaraRadera
  7. Fullt hus på festen ni ser ut att vara duktiga på att ordna mycket i byn.
    Det blev många mil för dig den dagen,det är ju en bra bit till Bureå ochså.

    SvaraRadera
  8. Monkan, höstrusket kräver lite uppiggande fester.

    SvaraRadera
  9. Beppan, akta dig för att bli pensionär! Nej då, det är för det mesta en behaglig tillvaro.

    Fotokursen är nog vad vi deltagare gör den till. Vi verkar stå på en någorlunda samma nivå och första träffen gick vi igenom sånt som inställningar av fokus, hur man kan ställa in en eller flera fokuspunkter t ex. Vitbalans, bildstil, ljusa upp/mörka ner, matningsläge.
    Tänk så mycket det finns att välja på om man väljer bort de automatiska programmen. Nu gäller det att öva på så att det sitter i benmärgen.

    SvaraRadera
  10. hugan, det hade varit hemst kul att få träffa dig och vovven, ni hade platsat så bra in i församlingen.

    Om den sjuka vovven kan du läsa i nästa inlägg.

    SvaraRadera
  11. Ingabritt/After work, det är snart dags att krypa till kojs efter ytterligare en jobbig dag.

    SvaraRadera
  12. Millan, välkommen till min blogg. Att föda upp valpar är roligt men ganska ansträngande. Jag har fött upp min andra och sista kull och det var kul så länge det varade.

    SvaraRadera
  13. stickmamman, det går fortare att köra från Staan till Bure än från Norrlångträsk och till Staan. Motorväg hela vägen, går som en dans.
    Vägen i dag, den till Öjebyn via Fällfors- Hortlax var betydligt sämre.

    SvaraRadera