En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 16 september 2011

Kökstjänstgöring

Och så gick solen ner över den här dagen också. En dag som jag tillbringat till stor del framför spisen. Inte precis min favoritplats, men ibland känner jag att jag måste. Nåja, måste och måste. På förmiddagen bakade jag en tårtbotten och två sorters kakor, muskotsnittar och knäckflarn. Skelleftesonen med döttrar skulle komma för att gratta lillasyster/faster och då är det ju bra om det finns något att duka fram.

På eftermiddagen var jag till frysen i Holgers och fiskade upp ett paket älgkalv från tidigare jaktår, och skar det mer eller mindre fruset i småbiter och malde det tillsammans med ett paket bacon. Det blev åtskilliga pannbiffar av det och några gick åt vid dagens middag. Sonen som inte äter kött fick resterna från gårdagens jättegoda, om jag får säga det själv, fisksoppa.

Nu har lugnet lagt sig i stugan. Barbarnen ligger och sover på övervåningen, eller vin`(vinden) som vi säger. Dottern har dragit sig tillbaka till Holgers för att försöka komma i säng tidigt. I morgon ska hon och en väninna köra iväg i ottan för att förhoppningvis komma fram till Stockholm till kvällen. Hon och sambon ska tömma lägenheten där och flytta upp till Skellefteå. Dotterns föräldrar gruvar sig och hoppas att resan ska gå bra. Vad annat kan man göra. Det är aldrig roligt när barnen är ute på vägarna, och det är långt mellan Skellefteå och Stockholm, över 90 mil.

Nu ska jag slå mig ner på kökssoffan en stund och jag tror minsann att jag ska bjuda mig själv på ett glas rött innan det är dags att krypa i säng.




14 kommentarer:

  1. Skål Cici!
    Välförtjänt efter dagens bravader.

    SvaraRadera
  2. Birgitta, skål tillbaka. Kan förresten tala om att till dags dato har alla valpägare utom en meddelat att dom kommer på klippkursen nästa helg. Hoppas att Pettsons matte och husse också hör av sig.

    SvaraRadera
  3. Jag hänger med på skålen, men håller mig till ett glas vitt!

    SvaraRadera
  4. gökboet, du är så välkommen oavsett färg!

    SvaraRadera
  5. Trots att du fick lite kökstjänstgöring så låter det som ni hade en fin, och god igår!
    Förra gången vi sökte fodervärd så sökte vi på Blocket, tror nog dom har betydligt flera läsare än jag ;-). Men det var mycket svårare då att hitta någon än vad vi hade trott och än så länge inget napp från igår... Förklarar varför Alice kanske ska flytta i dagens blogg.

    SvaraRadera
  6. Ååh, vilken underbar bild som början på det här inlägget! När himlen får den här milda, pastelliga färgskalan är den såå intagande *suckar av lycka*

    Det är bara att konstatera att frun haft en full rulle-dag igen som avklarats med den äran. Det där glaset rött är du väl värd! (Vilket påminner mig om att jag borde besöka vår finska motsvarighet till Sysemet, eftersom det i "Rucklet" råder totaltorka f.n.)

    SvaraRadera
  7. Malin, det blev en god dag på många sätt.
    Jag var övertygad om att uppfödare var nerlusade av folk som ville vara fodervärdar. Med tanke på dagens valppriser, så. Det är det där att man helst vill ha någon inte allt för långt bort men mellan Helen och oss är det nu 16 mil, och det funkar ju bra. Petra tror förresten att Helen får sina valpar på söndag. Jag gissar måndag eller tisdag.

    SvaraRadera
  8. Nina/Stjärnkraft, det gäller att vara på rätt plats vid exakt rätt tid, är min erfarenhet som fotograf så här långt. Bara några minuter senare var himlen jämngrå och av ljuset syntes inget.

    I dag blir det nog lugnare överlag. Dottern for härifrån vid sjutiden och är väl på väg mot Umeå nu, hon och kompisen som hon hämtat i Skellefteå. Hunden har fått sin morgonrunda, tidningen inhämtad. Barnbarnen har ätit frukost och tittar på barntv, tidningen är genomgången. Lugna gatan just nu.

    SvaraRadera
  9. Hoppas det smakade!

    Tänk om man hade en frys som Holger att bara få fiska upp nåt gott ur, som en skattkista! :-)
    Ha nu en skön helg!

    SvaraRadera
  10. hugan, tack det smakade bra!
    Ett tag var det lite för mycket av det goda, så vi fick införskaffa en frysbox till (som fick stå på vinden i Holgers)och dela upp så att det var bär och liknande i en och kött i den andra. Numera skulle vi nog kanske klara oss med bara en box och frysskåpet.

    SvaraRadera
  11. Oro för barnen, deras väl och ve, det är väl vår arvedel. Hoppas på lugnande besked.

    SvaraRadera
  12. Ingabritt/After work, vår glädje och oro. Nu har i alla fall dottern kommit fram välbehållen till Stockholm, efter ganska precis tolv timmar. Skönt, nu kan vi sova lugnt i natt.

    SvaraRadera
  13. Klart att man är orolig när barnen är på vägarna,ber alltid att dom ska då smsa när dom kommer fram.Ibland glömmer dom å då måste man ju ringa upp.Ska även prova med att mala ner bacon i köttet det måste ju bli gott.Fotade ochså den brinnande rosa himlen häromkvällen men har inte fått in fotot i datorn än.

    SvaraRadera
  14. stickmamman, älgfärs och lammfärs tillsammans är det optimala tycker jag, men det blev inte dumt med bacon eller.
    I kväll är det norrsken. Första gången i höst jag upplever det.

    SvaraRadera