En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 19 september 2011

Måndagsgöra

Det gäller att vara optimist, eller vad ska ska man säga om ett midsommarblomster som står i blom och är full med knoppar vid denna tid på året.

Optimister var nog också de svanar som kom och flög i mörkret när jag var ute med Cilla för kvällen straxt före tio. Dom tutade så där lite lagom diskret och när dom nådde Nördträsket fick dom svar av svanarna som redan låg där. Det blev ett väldans kacklande varje gång en ny svan landat.

Själv känner jag mig en aning nedslagen så här på kvällskvisten, utan anledning. Det kanske bara är trötthet. Dagen har varit fylld av trevliga samtal med flera bybor, uppsökande av de som missat anslaget om lördagens middag i bönhuset, matbeställning hos cateringfirman, sms:ande till valpköpare och kursledare inför söndagens klippkurs, gräsklippning (sista gången för i år, förhoppningsvis), hundpromenader och havtornbärsplockning.

Att hålla i två aktiviteter till kommande helg är lite mycket för mitt stackars hjärnkontor, men förhoppningsvis är det mesta färdigplanerat så att jag kan simma lugnt i morgon när det är vattengympadags.

Nu ska jag gå och lägga mig med en indisk bekannt. Jag har gett mig den på att jag ska läsa ut boken i fråga, fastän jag tycker den är jättetråkig. Så dum är jag.






28 kommentarer:

  1. Visst är det hopplöst? Jag gör precis likadant, läser ut böcker som är astråkiga, bara för att, liksom.
    Hoppas du inte har för mycket kvar av boken.
    Lycka till med helgens aktiviteter! ......och simma lugnt!

    SvaraRadera
  2. Jag upptäckte igår att både några av mina begklintar OCH lavendeln har gett sig in på en andra blomning. Det, om något, är ett tecken på att det är osedvanligt varmt för årstiden.

    Nuförtiden har jag inte samma uthållighet som du med böcker som inte lyckas fånga mig. Livet är helt enkelt för kort för att jag ska idas lägga tid på att traggla mig igenom något som ger mig noll tillbaka. Jag tar hellre en ny bok istället. Fast förr gjorde jag precis som du, så jag känner nog igen mig :o)

    SvaraRadera
  3. Hej Cici, inte sjutton tvingar jag mig igenom en tråkig bok, nej den lägger jag i högen "loppisböcker", har jag en annan bok börjar helt sonika på den.
    Jag har också blommor som blommar om fast det är sent på säsong, precis som hos Nina så blommar lavendeln här också. För en gång skull har rosorna hunnit slå ut alla sina knoppar.
    Ska du ut och plocka de fina havtornen?
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Heter det verkligen NÖRDträsket? :-D

    Ja det ska vara lagomt med allt...hoppas och tror allt ska ordna sig inför helgen.
    Skulle varit roligt vara med på klippkursen! Är det något man kan få komma på själv kanske?
    Njut av vattengympan! :-)

    SvaraRadera
  5. M[ste bara kommentera din envishet ang[ende b;cker.... Jag betedde mig likadant tills en person p[ bloggen skrev> Inte sl;sar jag min dyrbara tid med att traggla igenom b;cker som jag ej gillar....sS[ nu g;r jag inte det....
    Hupp hur ser texten ut__Vad har jag nu gjort__

    SvaraRadera
  6. Nu måste jag skratta, Inger, ja vad har du gjort. Jag vaknade i alla fall till.
    Nu var det ju Cici, jag skulle kommentera. Tyvärr är jag likadan. Jag tvingar igenom dom böcker som "kommit till mig". Det måste vara för att dom vill mig något.
    Havtorn är gott men besvärligt att plocka. Särskilt de vilt växande som dessutom är små.

    SvaraRadera
  7. Det är nog den norrländska uthålligheten/tjurigheten som slagit till. Då måste man slutföra boken. Nu när det blir mörkare på kvällen tror jag att alla har en tendens till att känna sig lite ner. När snön kommer och med den ljuset brukar det räta till sig. Kanske hjärnkontoret är fullt? Verkar som du har många tåtar att hålla rätt på.
    Sköt om dig tänk på att vi har bara ett liv och ibland måste det finnas plats för att göra ingenting
    Kram på dig

    SvaraRadera
  8. Och du undrar varför du känner dig trött?? Du måste skoja! Ditt hårda tempo hade jag aldrig i livet klarat av...

    TA HAND OM DIG Cici!

    SvaraRadera
  9. I min värld, kanske är jag rädd för att missa ett guldkorn någonstans på någon sida. Läser man sen på omslaget där kända personer talar om hur JÄTTEBRA boken är, så blir det som om man måste försöka i alla fall. Det finns säkert någon här i bloggeriet som tycker den är bra. Den kanske inte passar min personlighet bara.

    SvaraRadera
  10. Nina, i dag har det åter blivit varmare här efter några kalldagar. Men då kommer regnet i stället. I natt fick vi mer än 20 mm och änderna simmar i vattensamlingen på en av lägdorna.

    Nu försöker jag skynda på läsningen så att jag kan börja med mastodontboken som ligger på sängbordet och väntar.

    SvaraRadera
  11. Monkan, jag borde göra som jag gör med ett tråkigt tv-program, lämna det därhän.
    Havtornen började jag plocka i går, men det är rätt jobbigt att plocka sånt som sitter över huvudhöjd så resten har jag tänkt plocka i dag, stående på en trälåda. Bären fryser jag in som dom är och använder några till filen blan blåbären som lite extra vitamintillskott.

    SvaraRadera
  12. hugan, hur så? Vad är det för fel på det namnet?:D Det betyder Norra träsket och har hetat Nördträsket långt innan ordet nörd fanns i den svenska vokabulären.

    Jag mailar dig angående klippkursen.

    SvaraRadera
  13. Inger/ingersord, haha, så det kan bli! Där kan man också se att man läser det man förväntar sig ska stå, vilket kanske är tur i det här fallet. Jag vet att jag borde lägga bort den, men jag har så svårt för det och nu ska jag skumma resten eftersom det inte verkar bli mycket bättre.

    SvaraRadera
  14. Ingabritt/After work, just det, det kanske betyder något att just den boken hamnat på mitt sängbord. Jag läser ytterst sällan på dagtid utan det blir när jag lagt mig för natten, så det känns inte som om jag ödar någon viktig tid.

    SvaraRadera
  15. Lisbeth, norrländsk tjurighet borde man vara född med, och jag är ju född stockholmare, men kanske det är ett ännu tjurigare släkte.

    Väderomslag och trötthet ihop med lite tråkiga nyheter i går var nog det som satte sig på kvällshumöret, men efter en ordentlig sovmorgon och uppåttankning på vattengympan i dag så känns det bara bra.

    SvaraRadera
  16. Gökboet, när man gör sånt somär roligt känns det inte jobbigt, men det är klart att någonstans tar man ju energin ifrån och då kan det behövas så lite ibland för att man ska tippa över åt fel sida. Men det är inget att orda om egentligen, i dag känns det bra igen.

    Och om jag bara sparkar mig själv lite i baken nu så kan det hända att jag bakar lite kanelbullar. Maken är så orolig att det ska komma någon och vi bara har kakor att bjuda på. Ja se, gubbar och bullar!

    SvaraRadera
  17. Men varför läser du en tråkig bok när det finns så många intressanta? Jag rekommenderar Niceville av Kathryn Stockett, om hembiträden och deras arbetsgivare i amerikanska södern. Spännande och rolig.
    Men du kanske ska sätta dig med händerna i kors ibland och inte göra nåt. Det är bra för själen har jag märkt.

    SvaraRadera
  18. epsilon, tack för goda råd. Jag ska ta dom i beaktande.

    SvaraRadera
  19. Ha, ha nu vet jag vad jag gjort....jag hade petat in AltGr och shift tangenten....så det kan bli!!! Men annorlunda blev det!

    SvaraRadera
  20. Inger/ingersord, så det kan bli när man släpper fingrarna lös!

    SvaraRadera
  21. Intressant det där med havtorn! Googlade på detta bär och ser att det ska finnas ända här uppe i Norrbotten. Åtminstone vid kusten. Jag bor kanske för långt inåt landet med de fyra milen vi har till Luleå?

    Du verkar inte ha några problem att fylla dagarna med aktiviteter! Se till att få bara "vara" också mellan varven!

    Fina bilder har du också tagit! Nya kameran som fått träda i tjänst måntro?

    SvaraRadera
  22. Du är en klok kvinna du. Det är alldeles riktigt att det är viktigt att vakna och ha något framför sig. Tack för orden dom behövde jag
    Kram
    Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Ibland blir det så där, man känner sig lite nedstämd utan anledning, hoppas du mår bättre idag.
    Dåliga böcker har jag slutat att läsa ut, livet är för kort. Dom ställs in i bokhyllan istället och så påbörjar jag en ny.

    SvaraRadera
  24. Beppan, vi bor 3-4 mil in från kusten, i växtzon 6 och det är inga problem med havtorn, i alla fall inte Romeo oh Julia som jag har. så det går säkert bra hos dig också. Man måste ju ha både en han- och en honplanta för att det ska bli bär på honplantan.

    Den nya kameran fick träda i tjänst så fort den kom innanför tröskeln till det här huset. Kompaktkameran använder jag när den är mera praktisk pga sitt lilla format att ha den med sig. När jag sätter mig i bilen för att åka och handla till exempel. eller om det är regnigt och jag ska ut med hunden. Det är ju så förargligt om man stöter på något intressant och man står där utan kamera.

    Det därmed egentid och bara vara tror jag att jag ska skriva ett inlägg om lite senare i dag.

    SvaraRadera
  25. viktkamp, havtorn är surt, väldigt surt, men lägger man den i filen tillsammans med blåbär blir det en bättre balans på det hela. Jag tror säkert att det finns dom som gillar det som är riktigt surt också, men dom är nog inte så många.

    SvaraRadera
  26. Lisbeth, nu blev jag riktigt glad, att jag fått någon att må lite bättre!

    SvaraRadera
  27. Malin, så är det, humöret kan plötsligt sjunka utan synbarlig anledning och i går morse mådde jag bar bra. Fram till middagstid då jag plötsligt blev riktigt dålig. I dag mår jag bra igen. Lite mystiskt det där.

    Böcker är ju mycket en smaksak och ibland vill jag läsa färdigt en bok, även om jag inte gillar den, för att kanske förstå vad det är som får mig att tycka så.

    SvaraRadera