En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 8 september 2011

Mitt i veckan och "Lila Hibiskus"


Himlen har varit orolig i dag, molnen har kommit och gått i rask takt. Ibland så raskt att jag inte ens hunnit upp på övervåningen och öppna fönstret för att fotografera dramatiken, innan ögonblicket redan försvunnit.

Under skogspromenaden i går trodde jag ett ögonblick att jag attackerades av en jättegeting, och blev för några sekunder lite orolig, tills min mobil plötsligt började spela och jag förstod att det var den som surrat med sina vibrationer innan den spelade högt.

Det var tandläkaren som hade fått ett återbud och undrade om jag dagen därpå ville komma på min årliga kontroll, och det tackade jag genast ja till eftersom jag borde ha kontaktat dom för länge sen, då en gammal lagning gått sönder.

När jag klev in på folktandvården i Byske blev jag en aning förvirrad på grund av ombyggnationen dom gjort sen jag var där senast. Ny tandläkare var det också, en glad och trevlig man, som arbetade ihop med min gamla sköterska.


I går kväll hade byanämnden styrelsemöte och den mesta tiden gick åt till att planera en festlighet i slutet av månaden. Mera fest! I dag har jag ringt en cateringfirma och skrivit ett anslag som ska sättas upp på byns anslagstavlor i morgon.

Jag har också hunnit läsa ut en bra bok, "Lila hibiskus" av Chimamanda Ngozi Adichie. Det är inte ofta som man läser något skrivet av afrikanska författare, men denna författarinna är en god representant från Nigeria. Boken beskriver en välbeställd familjs upplösning i det politiskt oroliga Nigeria, men vi får även följa välutbildade men fattiga familjer och så hedningen, farfar Papa-Nnukwu. Boken är skriven med stor kärlek och förståelse för både den strängt fanatiska och den mera lössläppta katolska religionen och likaså den gamla folktron.

(Lite Photoshop-träning på bild lånad på nätet)
Författaren är född 1977 i Nigeria men har också studerat i USA. Numera lever hon i båda länderna. Den här boken utkom 2004 och är hennes debutroman. 2007 kom hennes nästa roman "En halv gul sol" och för den fick hon Orangepriset. Bonnier Pocket. 277 lättlästa sidor.

15 kommentarer:

  1. Wow, liksom, vilket fint foto på himlen! Moln och deras formationer är väldans fascinerande. Och befinner man sig ovanom dem kan man lätt förledas att tro att de håller att gå på; en rätt så surrealistisk känsla.

    Här har det varit omväxlande väderlek idag. Jag hann faktiskt med en rejäl kvällspromenad, men bara en kvart efter jag kommit hem forsade det ner. Gräsmattan växer - dessvärre - så det knakar och en hel del annat på gården också. Det är väl sista rycket före "istiden" återkommer kan jag tänka mig.

    Nu hägrar sängen och en nylånad audiobok, dock inte av någon afrikansk författare. Jag måste riktigt rannsaka mitt minne när du tog upp saken, och kan bara konstatera att jag inte kan skryta med att jag läst någonting nämnvärt av författare från den delen av världen. Och därmed drar jag mig skamsen tillbaka och önskar dig en god natt.

    SvaraRadera
  2. Det här var sannerligen den blötaste veckan på mycket länge! fast idag var det fint, ett tag iaf :)

    Låter hälsa att Elsan blev förskräckt av det stora färska älgbenet! Ska prova igen imorron, herrn i huset har fått såga bort den enorma klöven, kanske går det då bättre?! :)

    SvaraRadera
  3. Oj, visst ja! Ni har redan älgjakt! Egentligen skulle man bara äta viltkött och lamm. Djur som får leva ett normalt liv ända fram till en snabb död. Tack för boktips, Jag samlar dem i bakhuvudet och så ploppar de fram när jag ser boken på biblioteket.Här börjar vi också förbereda en fest. Ölands skördefest vid månadsskiftet!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Vacker bild! Skönt att få tandläkaren avklarat, det är ju tyvärr en sån sak som man gärna skjuter på annars...
    Har sagt det förr och säger det igen, er by verkar så levande, ni verkar ordna med så mycket roligheter!

    SvaraRadera
  5. Fotot på molnens formation på mörk himmel är fint. Ska ni ha fest igen? Här festas ingenting just nu. Det räckte såväl med två surströmmingskalas nyligen! Idag har jag inte läst någonting, haft fullt upp med att jaga bort dammet. Sedan har jag handlat, bloggat och pratat i telefon. Jag minns att jag lyssnade på Lila Hibiscus som radioföljetong i somras. Den verkade mycket bra! Så skönt att du fick komma till tandläkaren så snart. Själv ska jag bli klar med mina stifttänder i början av november. (5 besök kvar). Hoppas ingenting annat händer med tänderna, har idag haft ömhet och ilningar i min bro. Helgen närmar sig. I morgon ska jag vara med ett barnbarn E, hans bror ska sova över hos en kompis. Föräldrarna ska bara gå ut och äta.
    Jag vill redan idag kika in och önska dig
    en skön helg
    kram

    SvaraRadera
  6. Nina/STjärnkraft, det finns en hel del översatta afrikanska författare och faktiskt några nobelpristagare bland dom, som Wole Soyinka (Nigeria). Naguib Mahfouz (Egypten), Nadine Gordimer (Sydafrika), J.M. Koetzee (Sydafrika).

    Vatten, eld och moln är element som trollbinder. Nu kanske inte moln räknas som element, om man inte ska gå till islam, men i alla fall. Trollbinder gör dom hur som helst, ständigt i rörelse, oberäkneliga, skrämmande och vackra.

    SvaraRadera
  7. hugan, den första förskräckelsen brukar gå över efter ett tag. Cillas småvalpar hade inga betänkligheter, men då var det inte skinn och klöv kvar. Jag minns Cillas skräck då vi passerade älgslakteriet och det låg ett älghuvud där utslängt på marken. Då gick hon en lång omväg inne i skogen.

    SvaraRadera
  8. Ölandsvindar/Kerstin, man önskar att alla djur fick leva ett bra och värdigt liv, innan dom blev snabbt avlivade.
    Ett tag var vi flera i byn som hade några sommargrisar tillsammans. Sista gången ville jag inte gå med om inte grisarna fick tillgång till utevistelse, vilket vi ordnade. När dom slaktades var vi alla med och jag kan tala om att ingen av dom grisarna märkte något, dom var lyckliga in i det sista. Så vill jag att det alltid ska, men man har ju noll koll på kött man köper i butik.

    SvaraRadera
  9. Malin, tyvärr måste jag göra ett återbesök för att laga en trasig tand, men det är inget som bekymrar mig. Förutom räkningen möjligen.

    Jag hoppas att vår kommande byafest blir lyckad och att så många som möjligt kan komma.

    SvaraRadera
  10. kajsastina, jag lyssnade på "Lila hibiskus" när den gick på radio men alltid är det något avsnitt man missar, så därför ville jag läsa den igen. Dessutom hinner man uppleva nya saker när man läser om en bok.
    Jag tycker att den nu aktuella följetongen "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfäld är väldigt intressant så här långt.

    Ha en trevlig helg med barbarnet!

    SvaraRadera
  11. Tänk vad mycket man missar i läsväg om man inte får boktips. Det kända författarna hittar man lätt både i bokklubbar och på bibliotek. Den här verkar vara något för mig. Älskar verklighets baserade böcker. Läser någon deckare ibland men går alltid tillbaks till den här typen av böcker.
    Ja du mobilerna kan man bli förvånad över. Min sambo har en melodi som sjunger en låt om bamse. Fast jag är van funderar jag alltid vad det är. Tror jag måste flytta till by. verkar hända så mycket trevligheter där
    Ha en fin helg
    Kram

    SvaraRadera
  12. Ha! Nu när du säger det, så har jag ju faktiskt läst ett flertal böcker av Gordimer :o) Av någon anledning tänkte jag inte på henne i samband med afrikanskt författande. Fel hudfärg kanske..?

    SvaraRadera
  13. Vilken fin himmelbild!
    Tack för kommentaren ang rummet hos mig. Idag vilar jag. Bara!
    Trevlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Vardagens dramatik och nyttigt lästips. Trevligt inlägg som vanligt!

    SvaraRadera
  15. Cina och Ingabritt, jag hoppas att eran helg har varit lika trevlig som min!

    SvaraRadera