En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 2 september 2011

Övningar och Norrlands svårmod


För en person som jag som är lite tröglärd, gäller det nu att träna, om och om igen, på det kapitel i photoshop-kursen jag håller på med. Och eftersom jag just har startat handlar det nu om att markera och klippa ut. Det gäller att inte vara så ängslig utan att testa det mesta, och sen jag kom underfund med att det finns ett fönster som visar historiken blev det ju så lätt att backa i handlingarna. Riktigt kul. Jag har också sagt mig själv att inte försöka forcera utan hellre ordentligt nöta in det jag försöker lära mig.

Bilderna både över och under är från svamputflykten i lördags.



Nu till något helt annat nämligen min senast lästa bok:

Jag har aldrig hört talas om Therése Söderlind och inköpet var en chansning. Det ångrar jag verkligen inte för jag det här var en bok helt i min smak. Kanske något i längsta laget, som de flesta böcker nu för tiden, men det är en detalj i sammanhanget. Det handlar om Anna och hennes familjer. Berättelsen hoppar mellan tre tidsperioder men med samma personer så det är inte svårt att hänga med.

"Söderlind äger samma förmåga att beskriva gränslandet mellan kärlek och våld som Joyce Carol Oates. Hon lyckas skapa en hotfull stämning med mycket små medel, en blick, en skevhet, ord som skaver." Sydsvenskan

Boken är på 446 sidor och har getts ut på Bonniers förlag. Därifrån har jag lånat följade personbeskrivning:

Therése Söderlind (född 1965) växte upp i Höga kusten i Ångermanland. Hon har bott längre perioder utomlands, bl a i södra Afrika och Vietnam, där hon studerat och arbetat med bistånd. Therése har gått på Författarskolan vid Lunds universitet men bor numera i Uppsala och vänder varje sommar norrut.


Theréses romanprojekt kan man följa på hennes hemsida www.theresesoderlind.se . Den är tillägnad alla som läst och tyckt om Norrlands svårmod och riktar sig till alla som skriver eller längtar efter att komma igång med att skriva.

Nej , nu vill nog hundarna få sig en promenad, även om den får gå i sakta mak nu när Helens mage börjar vara så rund. Hon får bestämma takten. Jag önskar alla en bra dag!



15 kommentarer:

  1. Du är inte bet du, som vi säger här i Värmland när man är duktig på något.

    Jag får nog ta och skriva om den senaste boken jag läste, den var så ointressant att jag kikade i slutet vem som var mördaren, konstaterade att jag hade rätt; och la den åt sidan.

    SvaraRadera
  2. Så spännande med en ny norrlandsförfattare. Höga kusten får väl räknas till Norrland, även om jag under min period i Malmberget med omnejd tyckte att jag kommit till södra Sverige när jag kom till Örnsköldsvik.
    Så duktig du är med photoshoppandet!

    SvaraRadera
  3. Tid och energi tar det att lära sig nåt nytt, känns inte som jag har nåt av det! Fortsatt lycka till med photoshoppandet, du kommer på det ska du se :)
    Norrlands svårmod..är det så illa med oss?!

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Åh vad duktig du är med Photoshop! DU verkar då verkligen inte tröglärd, till skillnad från vissa andra... JAG! Himla synd att vi inte bor grannar :D
    Tack för boktipset förresten!

    Kram på dig Cici

    SvaraRadera
  5. Marianne, haha, det blir ingen bra reklam för den boken!
    Jag vet att jag går bet på både det ena och det andra, men jag har aldrig hört att man kan VARA bet. Kul men nya uttryck. Nya för mig alltså.

    SvaraRadera
  6. Ingabritt, det är lite konstigt att den sydligaste tredjedelen av Sverige är uppdelat i Götaland och Svealand, medans restan av vårt avlånga land, alltså två tredjedelar, slås ihop till Norrland. Det är väl en gammal indelning, men ändå.

    Det ska absolut bli intressant att följa den här nya författaren.

    SvaraRadera
  7. hugan, boken är inte så tungsint som titeln och omslaget ger sken av. Absolut inte svårläst, men heller inte för fluffig.
    Jag ska ha en spännande helg som jag kommer att berätta mera om senare. Ha det bra du med!

    SvaraRadera
  8. Gökboet, nog finns det plats för dig här i byn! Det hade varit trevligt.

    Jag är övertygad om att du klarar wwww.moderskeppet.se :s Photoshopkurs minst lika bra, och som sagt jag är bara inne på de allra första lektionerna än.

    SvaraRadera
  9. Vad duktig du är väldigt fina bilder,kom att tänka på konstnären som målade trolli skogen.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker du är duktig som kastar dig in i att testa Photoshop - inte ett av de allra lättaste programmen. Bilderna från svampskogen är jättefina. Jag kom nyss hem, har varit och ätit surströmmingslunch igen på en altan högst upp på ett höghus. Jag hjälpte till med att ordna det tre timmar före, klså nu ska jag ta en tupplur för att vara lpigg til helgen.
    Tack för ditt trevliga boktips - ska skriva upp namnet i en bok, där jag antecknar kommande bokläsning. Ha en trevlig helg, vad det nu blir för spännande!
    kram

    SvaraRadera
  11. Blir imponerad över hur du avancerar i fotoredigeringen. Så trögtänkt kan du inte vara.
    Vad kul med boktipset. Har aldrig hört talas om denna författare. Ska kolla om den finns som ljudbok. Verkar vara i min smak. Att hon sen är uppväxt på höga kusten är ju ett plus
    Ha det så gott
    Kram

    SvaraRadera
  12. Den boken ska jag försöka komma ihåg till nästa biblioteksbesök.Tveksamt förstås. Men jag kanske känner igen den om jag ser den på snurran med nya böcker.
    Trevlig helg!
    Kerstin

    SvaraRadera
  13. Visst är det kuul med Photoshop?! :oD Vänta bara, när du fått böka på och bända med det hela en stund till kommer du att bli riktigt såld!

    SvaraRadera
  14. Ölandsvindar/Kerstin, pocketupplagan jag har är daterad 2011, och boken skrevs 2010, så ganska ny är den ju. Ha det bra du med!

    SvaraRadera
  15. Stjärnkraft/Nina, för varje ny sak man lär sig blir det allt roligar, men det kommer inte att gå fort. Att dom i kursen har rublrikerna på engelska och jag mina på svenska gör att min stackars hjärna liksom måste ta två steg varje gång. Så småningom kommer jag väl att kunna de engelska namnen lika bra som de svenska och då blir det smidigare.

    SvaraRadera