En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 25 oktober 2011

Alla vägar bär inte till Rom - en del bär till Byske

Jag fick fara ensam till vattengympan i dag. Det gick bra det också, men den där trevliga, sociala biten föll bort, särskilt fikat efter som jag slopade helt och hållet. I stället gick jag in på Ica och pantade en kasse ölburkar (makens inte mina), och fyllde på matförrådet en smula. Nåja med ganska många smulor, det blev ett par kassar att kånka på.

När jag fick reda på att jag skulle åka själv till Byske laddade jag bagaget med plast, metall och kartonger, så efter Ica blev det återvinningstationen som fick besök. Skönt, nu är det skapligt tomt i garaget, så pass att volvon får plats där och man slipper skrapa rutorna om man ska iväg på morgonen.

Gammelsaaben är i Lycksele hos äldresonen och lillsaaben, min bil, har hamnat i Staan hos dottern. Nu kan vi passa på att känna efter om vi klarar oss med bara en bil. Det skulle vara en ekonomisk lättnad, men då gäller det att vi kan pussla ihop våra bilscheman, maken och jag. Och så får maken klara sig utan en skogsbil. Jag tror förresten att han är klar med de omkullblåsta träden vid hygget nu, så för tillfället går det nog bra.
Nu får det vara färdigkrattat innanför staketet för i år. Jag måste kanske snygga till lite på remsan mellan staketet och vägen där rönnarna är ganska frikostiga med sina vissna blad. Fågelbordet ska ner i backen för nu kommer det flockvis med småfåglar som letar mat, särskilt talgoxar. Resterna efter de nerklippta buskarna ligger kvar på backen och väntar på att bli bortkörda. Och så har jag två skåp som står och trängs här i kammarn, och ska flyttas över till Holgers. Dom blev över när jag helt drastiskt möblerade om i köket i går. Lite främmande känner vi oss efter att ha haft samma möblering, med något undantag, sen vi byggde om och flyttade hit för gott. Det är 14 år sen så ingen kan ju anklaga mig för att flytta runt möblerna stup i kvarten.

Som ett litet extra nöje har jag i kväll suttit och prickat av alla sparade kvitton den den första juni, jag brukar göra såna där ryck ibland, men borde göra det oftare så att det inte är så många poster att kolla. Efter avprickning hamnar kvittona i kaminen där dom snabbt slukas av lågorna. Mat och bensin är de tunga posterna helt klart. Kläder och skor hade det inte blivit så mycket av under denna period. Men så hade jag ett 40-årskalas och en stockholmsresa, där själva resan slukade en hel del.

Det blir en liten återblick på vad man gjort och när, då man sitter och kollar kvittona sådär. Inköp av plantor i juni till exempel, det känns som om det var både länge sen och nyss.

Nu ska jag försöka hinna med lite virkning innan kvällen är slut.



13 kommentarer:

  1. Tusen tack för den jätterara komentaren :) Jag blev glad :D

    SvaraRadera
  2. åjo nog tror jag du smakat lite ur ölburkarna du pantade...inte skylla allt på maken inte! ;-D
    Skönt att du ändå kom iväg på vattengympan, visst är det trevligare och lättare med sällskap, men nu hade du ju ölburkarna istället ;)
    Hinner du klart Elsas virkade pläd till namnsdagen? Det är väl på söndag tror jag :-)

    SvaraRadera
  3. Jeanette, kommentaren var ärligt menad, och jag blir glad om jag gör andra glada.

    SvaraRadera
  4. hugan, öl är inte riktigt min grej. Tar hellre ett halvt glas rött att smutta på under kvällspysslet.
    Skojare där, komma med en sån fråga. Nej du, jag får nog mera sikta in mig på Elsas födelsedag den 27 december. Men tack för att du påminde mig om namnsdagen.

    SvaraRadera
  5. I går satt det en talgoxe på balkongräcket. Han såg såg längtansfull ut när han kisade mot dörren. Fåglar är ju som i det flesta flerfamiljsbostäder förbjudna att mata. Här hos oss kryllar det av gäster. Duvorna och måsarna bor på taket på sjätte våningen. Småfåglarna håller sig på balkongerna. Under två vintrar har sambon gått upp i skogen där han placerat ett fågelbord som han tillverkat. Varje lördag går han dit och matar sina vänner.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  6. Lisbeth, de små liven spanar nog in tänkbara vinterboenden. Jag kan förstå att det inte är lämpligt att mata fåglarna i hyreshus, men det var ett bra initiativ av din sambo att sätta ut ett matbord i skogen. Hoppas att flera gör som han.

    SvaraRadera
  7. Skönt att tömma garaget inför vintern, är ju annars ett väldigt bra ställe att lagra en massa skräp ;-)

    SvaraRadera
  8. Åhå, pläd två månader senare :-) Vackert så!
    Här går både vitt, rött och öl ner. Dock ej samtidigt.
    Jag skickar dig ett mejl om "ryggmannen"!

    SvaraRadera
  9. Vad skönt att få bort all skräp. Det är ju en fördel om bilen får plats.
    Bilen är ingen sparbössa precis. När vi flyttade till stan sålde jag min bil och ibland funderar vi om vi verkligen behöver bil. Vi bor mitt i centrum. Det finns en bilpool som hyr ut bilar när man behöver, för några timmar eller hela dagar.
    Vi har kvar bilen, helt enkelt för att det är bekvämt och så länge inte pensionerna dras in kommer vi väl att ha det bekvämt.
    Vi har inte varit ute på landet ännu och vinterstängt Polaren. Det är en sådan råkall dimma hela förmiddagarna. Nu hoppas vi på bättre väder till helgen. Hösten har varit fin här i Mälardalen, ännu ingen frost.
    Jag är lite ruggig ikväll. Nu går jag och tar en kopp honungsvatten.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  10. Viola/Polargrevinnan, dimman verkar ha legat över hala landet i dag, i alla fall de östra delarna. Det var vackert på förmiddagen med sol som nästan bröt igenom, men på eftermiddagen blev det rått och kallt. Nu hoppas vi på vackert väder i helgen, tycker jag.

    SvaraRadera
  11. Väderleksrapporten för torsdag morgon ute i Östersjön är följande: dimma, fuktigt, rått och eländigt. Med thyroxinet [som vanligt ...] i obalans fryser jag som en kinesisk nakenhund i Sibirien i detta väder :o/ Jag hade tänkt ägna någon timme eller två idag åt löven på gården, men det projektet lägger jag på is.

    Kanske skulle jag äntligen lyckas ta tag i virknålen istället och få något gjort? Det börjar bli bra många veckor sedan jag fick till en maska. Du bör väl vara på slutrakan på mormorsvirket nu, eller hur? Det ska bli såå kul att få se den färdiga skapelsen, för färgerna är helt ljuvliga :oD

    SvaraRadera
  12. Nina/Stjärnkraft, så där ja, det låter som om du lyft en aning.
    Vi har samma eländiga väder i dag, grått och underkylt regn; lagom lustigt att gå och köra på vägarna i dag. I går var det solbelyst dimma på förmiddagen, riktigt vackert. I dag är det bara genomgrått och rått.

    Nu har jag börjat nerräkningen på de virkade rutorna. Ska göra färdig en färg i taget nu och håller på med de fem gröna som fattas. Sen blir et i stort sett lika många av de andra två färgerna som ska till, men de flesta vita mittenrutorna är klara. Gruvar mig lite för monteringen och hurdan kant jag ska göra runtom.
    Jag saknar Inger som har många goda råd att dela med sig av.

    SvaraRadera
  13. Att gå och fika är ju inget roligt utan sällskap. Det mesta blir ju mycket roligare om man är flera.
    Fast egen bil vill jag gärna ha, jag skulle inte vilja ha tillbaka diskussionerna från den tiden barnen var små och vi hade en bil (en Saab V4 kombi). Då drog jag oftast kortaste strået.

    SvaraRadera