En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 3 oktober 2011

Andorra

Furstendömet Andorra. Vad vet ni egentligen om det landet? Kan nästan slå vad om att det är det lilla. I alla fall visste jag bara var det låg, på ett ungefär och att det var mycket litet, och så långt stämde det. Andorra ligger på gränsen mellan Frankrike och Spanien.

Om ni tittar uppe i högra hörnet så ser ni en liten ring vid gränsmarkeringen. Där ligger det.
Uppgifter från Wikipedia:
Med en yta på 468 km² är det ett av världens minsta länder.  Huvudstaden har 22 000 invånare och heter Andorra la Vella. Befolkningsmängden i landet är lite drygt 71 000. Språket är katalanska. Befolkningen i Andorra har den högsta medellivslängden i världen, 83,51 år. Andorra har ett tempererat klimat, snarlikt med landets grannar, men dess högre altitud gör att snö är något vanligare under vintern, och att somrarna är något kyligare.
Valutan är Euro. 
Andorra la Vella

Jaha, säger ni kanske, och varför skriver jag om Andorra just i dag? Jo, yngresonen har i dag meddelst lite olika färdmedel förhoppningsvis tagit sig fram till detta bergiga land. Han och en klubbkamrat ska delta i EM i iaido och det äger rum här. Sonen i 5:e dan och hans kompis i 2:a dan. Dan är här den graderingsgrad man deltar i. 5 är det högsta i Sverige och jag tror i Europa.

Det verkar vara ett mycket vackert land och man kan undra varför man, i alla fall  jag, vet så lite om det. Har man pengar att placera vet man kanske lite mer, för det är ett av skatteparadisen.


Så där nu vet ni i alla fall lite mera om furstendömet Andorra, och det ska bli spännande att höra vad sonen har att berätta om landet då han kommer hem. Spännande blir det också att höra hur det har gått för honom och kompisen i Europamästerskapet.


Jag ska också ut och resa men bara till vår huvudstad. Jag tänker inte passera några gränser och jag tänker definitivt inte sätta mig på något flyg. Nej, nu blir det upp till bevis för SJ att visa att tåget kan konkurrera med de luftburna kommunikationsmedlen.


På hemvägen tänker jag kliva av tåget i Umeå för att besöka Helen och hennes valpar. Petra har i dag skickat underbara bilder på de fem sötnosarna och vill ni se fler bilder än den  jag lägger in här, får ni gå in på Cilla-bloggen och titta.


Foto Petra Lindberg



17 kommentarer:

  1. Ovanlig sport? Iaido, det är väl nå't liknande Kendo? Typ samurajer med svärd? Hoppas det går bra för killarna på tävlingen!
    Nu ska jag gå in och kolla på fler bilder på valparna!

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. ("Andorra" is a play written by the Swiss dramatist Max Frisch in 1961)

    SvaraRadera
  3. Gratulerar till dom fina valparna och ha nu så trevligt i Stockholm!

    SvaraRadera
  4. Hoppsan, vilket "eftersläp" jag fått i bloggläsande och -kommenterande! Jag får ta allt i en och samma kommentar :o)

    Så ni har björn så nära inpå knutarna..? Hu ... För någon dag sedan så jag ett tv-program som bl.a. handlade om björnjakt i Dalarna, och de där nallarna är sannerligen ingenting att leka med om man råkar korsa deras väg på fel sätt. Tack och lov har vi ingen björn på Åland. Inte såvitt jag vet i alla fall.

    Flytta i ösregn är ingen höjdare, det vet jag av egen erfarenhet. När jag skulle omlokalisera oss från hyreslägenhet till "Rucklet" behagade det regna. Mycket. Men det vara bara att bära/köra på, eftersom jag inte lyckats låna skåpbil för mer än ett dygn. Min dåvarande, dunstoppade soffa hann bli rätt våt före vi lyckats baxa in den i den nya bostaden :o/

    Och du, sen borde det vara i lag förbjudet att visa bilder på söta, små hundvalpar!! Eller tillåtet att visa dem endast för sådana som redan har hund. Guu', vilka sötnosar! *dreglar*

    Håller tummarna för Andorraresenären att det går som på räls i 5:e dan! En guldmedalj från EM skulle väl inte vara fy skam att ha med sig hem i bagaget? :oD

    SvaraRadera
  5. Hej Cici, Andorra är ett mycket vackert litet land. En gång när vi skulle ner till mina föräldrar i Spanien tog vi vägen om Andorra.
    Det tog en hel evighet att köra de branta och bergiga vägen dit upp, men så vackert. Själva staden var inte så vacker, en massa skrapor och fulla med butiker. Turisterna trängdes för att handla de otroligt billiga varorna.
    Vi körde en underbar väg ner i från Andorra och kom så småningom till Barcelona.
    Hoppas det blir medalj till sonen.
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Trodde Andorra var en del av Spanien *rodnar*... Spännande att dom ska dit och klättra!
    Härligt att besöka Helen och de små underverken, oj vad glad hon kommer bli när matte kommer!

    SvaraRadera
  7. Såg då otroligt vackert ut. har spanska vänner som skryter om denna del av världen. Spanjorerna själva semestrar i dessa trakter. Vet också att de har engelska turister gör det. Kanske är det så att befolkningen inte vill ha för mycket turister. De månar om sitt land och klarar sig utan turistekonomin
    Kan man åka tåg till Umeå? Då kanske det går att göra det från Sundsvall också
    Kram på dig

    SvaraRadera
  8. Gökboet,iaido är en bedömningssport där två motståndare utför ett visst rörelsemönster med sina svärd, som för övrigt är rakbladsvassa. Dom fäktas alltså inte mot varandra utan sida vid sida.

    SvaraRadera
  9. Marianne Johansson, där ser man. Det hade jag ingen aning om, den kanske inte har spelats i Sverige.

    SvaraRadera
  10. Lina, tack och jag ska göra mitt bästa för att ha det trevligt på alla de vis i storstaden.

    SvaraRadera
  11. Nina/Stjärnkraft, det är tur att man inte kan känna den underbara doften av småvalparna för då är man farligt ute.

    Sonen är säkert tacksam för alla tummar som hålls. Jag tror han har flera EM-medaljer sen förut, men i lägre dan, så han blir säkert glad för en till att lägga till samlingen.

    SvaraRadera
  12. Monkan, jag kan tänka mig att det är väldigt vacker natur i Andorra. Kanske lite läskiga vägar att färdas på om man har anlag för svindel.

    Sonen gör nog sitt bästa och sen får vi se vad det ger för utdelning.

    SvaraRadera
  13. Malin, du är nog inte ensam om att tro det. Sonen hinner nog inte klättra så mycket utan kommer nog att tillbringa den mesta tiden i en gympasal eller liknande där iaido-EM (svärdsport) äger rum.

    Jag är lite ängslig att Helen komemr bli orolig då jag far därifrån igen, men hon blir så väl omhändertagen av Petra, så jag vet att hon har det bra.

    SvaraRadera
  14. Lisbeth, som jag förstår det är Andorra ett typiskt turistland som lever på franska och spanska turister i första hand. Och på bankväsendet.

    Nu för tiden går ju botniabanan in i Umeå, men ska man till Skellefteå får man kliva av i Bastuträsk eller Jörn och ta buss eller bil sista biten. Hur det är med Sundsvall är jag osäker på, för när tåget är i dom trakterna brukar jag sova. Jag tror att det tillhör en annan bandel som kommer att byggas samman med botniadelen senare.

    SvaraRadera
  15. Där fick jag lära mig en ny sportgren! Hade jag ingen aaaaning om...

    Däremot har jag besökt Andorra några gånger. Det är verkligen ett speciellt och vackert litet land. Vi har varit där bara sommartid, men jag vet att det är välbesökt av turister under vintrarna också. Många skidhotell - och mycket för den shoppinglystne... :-)

    SvaraRadera
  16. En fin geografilektion du presenterade. Andorra är ett land som jag mest sammankopplat med bankaffärer det var trevligt att se att det är så vackert där.
    Jag var tvungen att läsa på om sporten iaido.
    Vad spännande att ha en son som deltar i EM. Hoppas att det blir medalj.
    När du läser detta har du väl varit i Stockholm
    En härlig stad att besöka och åka tåg är trevligt om SJ sköter sig.
    Vilka söta valpar, som små chokladgodis. Blir du inte sugen att ta en med dig hem? Fast de kan väl inte lämna mamman än.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  17. Hej

    Var i Andorra när jag var ung med mina föräldrar. Ett otroligt landskap och fina mijöer. Vi åkte dit när vi var på väg till Spanien och där var ju även "TAXFREE".

    SvaraRadera