En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 23 oktober 2011

Det gäller att släppa taget

Man kan inte klamra sig fast vid tanken att det fortfarande är sensommar eller höst, nu är det vinter som gäller. Igår när vi sent omsider kravlade oss upp ur sänghalmen snöade det ute. Inte direkt att det vräkte ner men tillräckligt för att det blev vitt på taken och marken.
Så nu sorteras de tunna jackorna ut ur garderoben, fräschas upp och får vila över vintern i förrådet. Fram kom i stället täckjackorna och andra vinterplagg. Det kändes inte alls fel att få krypa in i, visserligen en ganska tunn men ändock, en täckjacka när jag i morse tog en tidig promenad till Hundtjärn. Det var alldeles tyst och stilla, ingen vind, inga bilar, inga ljud alls, inte ens fåglarna hade kommit igång. Ett försiktigt nyistäcke hade lagt sig på delar av Hundtjärn, vattnet vara alldeles stilla.
Men när jag tittade mot Mullberget såg jag att bergstoppen låg i dimma och straxt efter det att jag kommit hem sveptes hela byn in i ett grått dis. Det är väl varmluften söderifrån som nått oss. Tror nog att jag hellre har det lite kyligare och klarare i luften, men det kan ju vara bra att det inte är halt på vägarna i morgon när K ska in till Staan och få sina nya vinterdäck på Volvon.

Jag är glad att jag inte behöver flytta, men desto gladare att dottern och mågämnet hittat en trevlig lägenhet ganska centralt i Staan. Nu målas och fejas det för att det ska bli riktigt fint, tapetseringen av arbetsrummet stod värden för och det gick snabbt. Det är klart att det är lite rörigt i början men det kommer säkert att bli trivsamt när det är klart. K, jag och Cilla var där på besök i går och hade med oss hämtpizzor från Kåge. Man kanske kan säga att dom är nutidens flyttgröt. Praktiskt i alla fall, man kan äta dom med fingrarna ur kartongen dom levereras i.
Dags för mig att ställa mig vid spisen och fixa till något till middag. Det blir nog en gryta med älgkalvkött som bas. Sen är snart den här dagen slut, och den allt längre kvällen börjar. Det har ju sina fördelar det också. Om inte annat så blir det flera lappar virkade.


22 kommentarer:

  1. Du tog väldigt fina bilder tidigare, men nu är dom ännu bättre. Det märks att du har lärt på fotokursen. Bilden på det tunna snötäcket har i mina ögon lika gärna kunnat vara en massa sjöhästar på rad som sjunger kör. Proffsigt är ordet Cici. Roligt att dina kära flyttar närmre, du får hälsa så gott.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar verkligen vintern. Den ska vara så där lagom. Lagom mycket snö och lagom antal köldgrader
    Ja vad gjorde man utan pizza. Så bekvämt när tid och rum inte räcker till för matlagning. Din sista bild var +++++ tycker du fångat dagen på ett ypperligt sätt med den här bilden
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så där löst hänger vissa blad här också...ser lite sorgligt ut! Ja det blev ett fasligt dis av den annars vackra morgonen. Nu är snön nära nog borta, det blev ett lätt regn med otrevligt halkiga vägar som resultat. Tur man får åka buss till veckan. Visst blir det trevligare när vintern kommer på riktigt!
    Nix jag missade demonstrationen som var igår. Hoppas att min frånvaro inte ställer allt på kant..!

    SvaraRadera
  4. Jovars, nog är det vinter i faggorna. Var och varannan morgon är gräsmattan vit av nattfrost och lövverket i alla träd blir glesare för var dag som går. Nu skulle jag faktiskt önska att de tog sig för att falla av, alla på en gång, så att Stig och jag kan mulcha en sista gång före det är dags för honom att gå i ide för den här gången. Han börjar bli pensionsmässig förresten, med bl.a. skit i förgasarn och en hjulupphängning där bak som pajat och provisoriskt reparerats med en stump el-kabel.

    Tänk, att det allaredan börjar bli dags att sätta på vinterdäck! Det känns som det bara var några veckor sedan jag kämpade med att få på sommarskorna :o/

    SvaraRadera
  5. och när man väl släppt taget ställer tanken om sig. Helt plötsligt blir vintern något att längta efter. Fast, det ska erkännas. Våren känns mer lockande :D

    SvaraRadera
  6. Det vore skönt att få ett litet lager snö så det blev vitt å med det ljusare ute.Annars är ju vår å sommar bäst.Det är trist med det här gråa disiga.

    SvaraRadera
  7. Med dina beskrivande ord och vackra bilder kan du få min fantasi att driva iväg.... så jag var med dig på hela den sköna och vackra promenaden! Njutbart!

    SvaraRadera
  8. Birgitta, hoppas att din dunderförkylning har flytt sin kos för länge sen och att du är pigg igen!
    Haha, sjöhästar! Ett roligt mönster såg jag men sjöhästar kom jag inte på. Men nu när du säger det så ser jag vad du ser.
    Nog är det skönt att ha de sina i närheten. Vet att Å gärna skulle vilja träffa Tova, men vi hör av oss om tillfälle ges.

    SvaraRadera
  9. Lisbeth, nu har vi fått pröva på sydsvensk vinter ett tag, dvs dimma och fukt med några plussgrader. Inte så kul, vill hellre ha några minusgrader och klar luft, men det kommer nog snart.
    Tack för berömmet, taklökarna var fina i verkligheten också med sina frostkanter.

    SvaraRadera
  10. hugan, man kan ju inte vara på alla ställen, men det verkade vara många andra som ställde upp. Bara att hoppas att det ger resultat också.

    SvaraRadera
  11. Nina/Stjärnkraft, våra maskiner är undanställda för i år, men jag såg att jag behöver fram med krattan för alla bladen har ramlat av pilen nu och det är inte få blad.

    I dag har Volvon blivit skodd. Tur att inte mina vinterkängor är lika dyra! K var inte på gott humör efter den affären, den svider men är nödvändig. Dottern tog med sig min Saab nu i kväll och från flera plusgrader hade det plötsligt blivit minus när hon for hem till sisg. Tur att det sitter dubdäck på då.

    SvaraRadera
  12. Gubben, dimma och småregn som vi har nu är inget att längta efter, nej tacka vet jag ett ordentligt snötäcke. Men lagom är bäst, både när det gäller snömängd och temperatur. Tids nog blir det vår och en massa utejobb igen.

    SvaraRadera
  13. stickmamman, heltrist väder just nu. Kan tänka mig att det är så här mest hela tiden i södra delen av landet. Såg på väderprognosen att det inte såg ut att komma någon snö de närmaste fem dygnen i alla fall. En mild höst måste man säga. Och mörk.

    SvaraRadera
  14. Gökboet, tyckte jag inte att det gick någon vid min sida!

    SvaraRadera
  15. Jag har försökt klamra mig fast vid hösten länge, men nu är det kört. Tur att vi här uppe i norr har varma hus - och kläder som håller kylan ute. En sprakande brasa i kaminen är rätt ljuvligt!

    Det finns de som inte har det så väl förspänt...

    Imorgon blir det nog busstur till jobbet. Vinterdäcken står i förrådet. Där gör de inte så mycket nytta.

    SvaraRadera
  16. Beppan, över lag har vi väldigt bra hus i Norr- och Västerbotten. Vår stuga, som har mer än 100 år på nacken, är tilläggsisolerad i omgångar. så att nu är de ursprungliga timmerväggarna en halvmeter tjocka!

    Vilken tur att Volvon fått nya vinterkängor i dag, för i morgon är det min tur att köra till Byske och vattengympan, och dottern har lånat min Saab med sig till stan.

    SvaraRadera
  17. Halloj...Är ut och träskar i cybervärden och hämna bara här ;) Jättetrevlig blogg med härliga bilder! Ja nu står vintern inför dörren ;) Så hur ska man klä sig??? :D Vill också ha en sån väderkarta du har här intill..vart har du fått tag på den? // Mvh jeanette & Fernando

    SvaraRadera
  18. Avlångt land Sverige. Här har det varit några frostnätter men björkar och aspar vill inte riktigt släppa sina löv. Och ingen snö än. Förra året kom den första omgången 22 oktober - rekordtidigt.

    SvaraRadera
  19. Roligt att dottern flyttat nära. Din beskrivning av naturen under hundpromenaden är så mysig att läsa. Fast då det gäller att ta fram vinterkläder dröjer det här verkar det som. Vi har haft flera soliga dagar, så också idag, Jag tar av mig koftan under jackan då en bit in på dagen. Då solen kommer fram blir det rejält varmt +12. Men jag kanske ska se över vinterkläderna så att jag är beredd. Jag villar både höst och vinter, så jag släpper gärna taget om sommaren. Tänder ljus, dricker té och läser inomhus. Har kunnat promenera den senaste veckan ca 30 min varje morgon.
    Nu hoppas jag att du får en fin vecka, ja halva har ju redan avverkats. Tiden, iden går fort.
    kram

    SvaraRadera
  20. kajsastina, promenader är en viktig hälsofrämjare, det må vara på landet eller i stan.

    SvaraRadera
  21. epsilon, vi hade vår första snö den 14:e oktober förra året och då var det så pass mycket att plogbilen körde upp vägen här i byn. I kväll är det lite lömsk frosthalka på asfalten och gårdsplattorna, det gäller att ta det försiktigt så man inte ligger där rätt som det är.

    SvaraRadera
  22. Jeanette & Fernando, så roligt med en ny besökare! Väderkartan ja, om du klickar på min väderbild så kommer du in på en större sida och där finns det en rurik om att lägga in en sån på sin sida. Hoppas det funkar för dig.

    Nyfiken som jag är ska jag nu gå in på din blogg och hälsa på.

    SvaraRadera