En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 27 oktober 2011

Inte riktigt Lützen

Det finns dimma och så finns det dimma.
När jag i går förmiddag putsade ett av köksfönstren, det som Cilla har haft tillgång till men inte har det längre, fick jag se hur dimman kom rullande in över byn och solen och den blå himlen försvann bakom ett grått dis. Men det var en ljus och vacker dimma, det kändes att solen inte var långt borta.

Jag tog Cilla och kameran med mig ut, och jag kom inte långt innan solen började bryta igenom. Vid båtfabriken stod en tankbil och lossade sin last av det som används vid båttillverkningen. Jag kommer inte ihåg vad det heter men jag vet hur det luktar. Går man in i fabriken kännar man den lukten väldigt väl, men tillbringar man en arbetsdag där känns den inte på samma sätt. I byn är det ytterst sällan det luktar från fabriken, som väl är.

Här blandas landsbygd och industi och för det mesta fungerar det utmärkt, men häromveckan var det problem med telefonerna på fabriken och omliggande hus, vilket senare visade sig bero på en kabel som blivit avplöjd, om nu det ordet finns.

Nere vid Sörträsket hade vågorna fastnat i sina former, och det vissna gräset vid vägkanterna var vackert dekorerade med frostglitter, men inne i skogen var det grönt. 

På tal om glitter så såg jag i måndags att affärerna redan har dukat fram allt krimskrams dom tycker att vi ska pryda våra hem med. Helt fantastiskt! Köper verkligen folk chockrosa, glittriga julgranar i oktober? Ja, köper någon överhuvudtaget en sån gran?

Tro det eller ej, men jag hittade några korgar på Icas julavdelning, två stycken lite större flätade med handtag, dom står nu i före detta tv-bänken fyllda med barnbarnens leksaker, och fyra mindre flätade i ett rött konstmaterial. De senare står i en bokhylla i köket.
På hemvägen hade dimman lättat alltmer och det såg nästan ut så där som det kan göra en sommarmorgon vid Medelhavet. Utan någon jämförelse med temperaturerna. Vädret höll emellertid inte vad det lovade, utan eftermiddagen blev en gråkall, disig historia, och sedan har det hållt  i sig. För att riktigt göra det  trist och obehagligt småregnar dert nu och i morse låg det en tunn och livsfarlig ishinna överallt.

Men nu har jag bestämt att till helgen ska det bli vackert väder och plusgrader, för på lördag har K skogskurs och på söndag ska dottern och jag bila till Umeå och hälsa på Helen och valparna. Då vill vi inte ha det halt.

Dimmiga dagar passar utmärkt till att sitta vid köksbordet med radions P1 på och virkningen i händerna. Överblivna möbler från köket är nu bortburna och vi börjar så smått känna oss hemma i den nya möbleringen. Dessutom skulle jag leta efter orginalsilen till kökskranen, eftersom den där svängbara mojängen hade gått sönder, och blev narurligtvis sittande med att sortera en massa skruvar i olika storlekar och former, såna som hör hemma i garaget och inte i köket. Det passar också bra att göra en sån här dag.

Ett egendomlig färg på dimman gjorde att jag tog kamerna och försökte fånga den, men hur jag än ställde in kameran lyckades jag inte. Det här var det närmaste jag kunde komma:

Nu är det emellertid mörkt, Cilla vill ut och kissa och sen ska jag ställa mig vid spisen så att det finns middag här när K kommer hem från Byske. Han har varit och vaccinerat sig och passar sen på att basta i badhuset.



18 kommentarer:

  1. Så vackra bilder du har tagit i det dimmiga vädret! Det blir ett så annorlunda ljus och känsla, nästa lite mystik över det hela.
    Och hörrödu, jag undrar också om någon verkligen köper sådana där gräsligt fula julgranar? Men... allting går att sälja med mördande reklam :D

    SvaraRadera
  2. Hej Cici
    Usch för dimma. Min hals gillar inte det alls.
    Nisse

    SvaraRadera
  3. Tjockan tycks ligga tät över hela Skandinavien just nu (dit jag frejdigt även räknar Åland). Och dimma må väl vara hänt. Det är ju faktiskt ganska mysigt på sitt sätt, när allt blir lite luddigt. Men råkylan och småregnet..? Nej tack! :o(

    Här är det lika grått och mulet idag igen, så något planerat trädgårdsjobb blir det inte idag heller. Det är tur (?) att raddan med inomhussysslor är oändlig.

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder, dimma kan vara så vackert men är otäckt när man kör bil.

    SvaraRadera
  5. Hej. Gubben här. Som vanligt får jag inte igenom mitt googlekonto för kommentarer - fattar inget och får ingen support...

    det jag vills äga var;
    Avplöjt - absolut rätt. Och;
    Tänk att en "vanlig dag" kan rymma så mycket skönhet för den som ser det,

    SvaraRadera
  6. Va?? Hur gick det här till??? Måste nog gå en kurs om sånna däringa komputters

    SvaraRadera
  7. Gökboet,jag antar att det finns köpare även till dessa granar. Ser framför mig en person med ringar och nålar lite här och var på kroppen och flerfärgat hår. Men det kan ju vara en förutfattad mening från mig.

    SvaraRadera
  8. Pensionär Nisse, nej den här råa dimman är nog inte hälsosam för någon. Nu har det börjat blåsa lite så kanske vädret blir bättre till helgen.

    SvaraRadera
  9. Nina/Stjärnkraft, samma här, trädgårdsarbetet får anstå till en annan dag. Det är lite ris som ska köras bort och lite okrattade löv. Däremot går virknålen varm och jag har påbörjat städning av golven på nedervåningen.

    SvaraRadera
  10. Malin, det var anmärkningsvärt stilla på vägarna i går kväll och de få bilar som var igång körde väldigt långsamt och försiktigt.

    SvaraRadera
  11. Gubben, hurra! Trägen vinner, men någon kurs behöver du nog inte. Innan du är klar med kursen har det kommit något nytt som du inte begriper sig på. Det är bara att prova sig fram. Eller bjuda hem någon ung person på fika och som av en händelse fråga dom hur saker och ting ska vara när det gäller datorn.
    Bra att du godkände avplöjt.

    SvaraRadera
  12. Nä det är verkligen urtrist med "tjockan" när man kör bil..senast igår hände det. Helgen ser väl ut att bli hyfsad, hoppas ni får fint bilkörar väder!

    Såg just en en CHOCKrosa gran igår, hemskt är ordet, vet inte vem som ska köpa en sån..!
    Ha nu en skön helg!

    SvaraRadera
  13. hugan, nu har dimman ersatts av regn. Kul om det blri kallt i natt! Än så länge är det nästan sex plusgrader.

    Ha en lugn, skön och avkopplande helg!

    SvaraRadera
  14. Ja, här har vi också stoppats in i samma dimtäcke men idag är vi lovade lite sol. En enda gång hitills har det varit ett tunt, tunt istäcke på fågelbadet och vi uppskattar varje dag med höstväder. Vintern kan vänta!
    Kram
    Kerstin (Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  15. Såg att min profil inte var "tillgänglig" undrar vad det betyder??? :D

    SvaraRadera
  16. Kerstin/Ölandsvindar, jag undrar om vädrets makter hörde din önskan, för nu har vi fått höst igen med flera plusgrader. Av isen syns inte ett spår.

    SvaraRadera
  17. Gubben, vad har hänt?! Du finns inte längre med som en av mina följare, bilden är borta. Det är nog bara du som kan sätta tillbaka dig. Om du vill alltså.

    SvaraRadera