En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 17 oktober 2011

Planteringsdags


Man kan väl säga att det är ganska lugnt hos Lindgrens, i alla fall mellan varven.

I går, söndag, kände herrn i stugan att det var nödvändigt att köra ett vedlass till äldste sonens familj i  Lycksele, så det blev till att köra ved med skottkärran och lassa på släpet en kubik från vedförrådet. När det var gjort slängde vi i oss lite lunch och startade vår färd. Nu är ju inte Lycksele direkt nästgårds, det tar ett par timmar att köra dit och väl framme var klockan sisådär tre på eftermiddagen.

Vi blev bjudna på rödbetssoppa med tillbehör och det är alltid lika gott. Gofika följde på det och det kändes inte helt fel det heller. Sonsonen Leo åt blåbärsbullar så att han blev blå ändå upp i näsan.
 
Ack om man hade en bråkdel av den energin som han har! Han och jag lekte affär i hans rum under tiden som pappa och farfar lassade av och travade veden. En bra affär för man fick pengar när man gick in i den och så kunde man betala med samma slant. Dessvärre sålde Leo mest böcker på ryska och jag är en usel läsare av det språket. Men ett lasersvärd prackade han på mig och en pratande dator.

Hemresan skedde i mörker och temperaturen pendlade mellan +3 och +-0 men det var lugnt på vägarna och vi kom hem sådär vid tiotiden.

I dag verkar det äntligen vara läge för att stoppa ner gullvivefröna från Åland som jag vann på Ninas blogg. Om dom kommer att trivas i jorden jag har här på tomten vet jag inte, men jag gör ett försök.

Jag hade tänkt att Inger/Ingersord skulle ta hand om en av de tre påsarna, men tyvärr tror jag att hon har mycket viktigare saker att tänka på i dessa dagar, så om det kommer upp några vivor till våren får jag väl göra en fin bukett och bära över till henne. Jag tror att hon vet att vi är många som tänker på henne och M och önskar att allt ska gå bra.

Bild lånad på google
I kväll har jag fjärde och sista fotokurstillfället. Sen är det väl tänkt att vi ska ha fått verktygen och i fortsättningen använda dom för att kunna ta de där fulländade bilderna som vi längtar efter. Jag har i alla fall varit en flitig elev och hårdtränat mellan varje lektion vi haft. Inga automatinställningar här inte. Fast ibland, ja kanske till och med oftast, hade nog bilderna blivit bättre med den automatiska inställningen.

Alla är vi barn i början - även om man hunnit upp i åren med råge.



18 kommentarer:

  1. Roligt att planera för kommande vår. Bara vi kommer in i december månad blir det ljusare. Förresten har vi haft sol idag. Jag var hos tandläkaren tidigt i morse då de borrade bort två tänder och sparade "piggar" för att göra stifttänder. Men det var planerat och är ingenting jämfört med förra gången. Ska dit i morgon också. Kom hem och efter lunch travade jag ut och tittade på vattnet vid Edsviken och alla träd i höstfärgerna.
    Vad roligt med fotokursen, det syns ju redan nu att du tar fina bilder. Nu bör jag ta hand om tvätten men är sömnig efter tandläkare och promenad. Jag sparar det till i morgon, hi hi.
    Ha en skön vecka!
    kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det var härligt att se er slappa i fåtöljen lite också ;-D Inte bara arbete!

    Äldste sonen får veden levererad till porten... Snacka om att han har snälla, flitiga och omtänksamma föräldrar!
    Nog för att Photoshopkursen jag går på är riktigt bra och rolig, så är jag så in i vassen avundsjuk på din "riktiga" Fotokurs! Det måste bara dyka upp nå't liknande här nere till våren....
    Jag vill kunna ta fina bilder med min systemkamera, (Canon EOS 500D) även utan helautomatik. Det är ju det som är själva grejen liksom, eller hur..

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja det är så roligt att leka affär. Om du vill kan du få byta lasersvärdet mot en Barbie docka med rosa glitterklänning. Den fick Livia mig att köpa sist. Jag tycker inte om att ligga ute på vägarna den här årstiden. Det är så becksvart och om det är blött är det värre ändå.Även om det är sambon som kör sitter jag och spanar och gasar och bromsar så jag har träningsverk när jag kommer hem
    Ha en fin morgondag

    SvaraRadera
  4. Det var inte illa, att köra iväg med ved till sonen. Tur att du slapp hjälpa till med att lasta av också :-) Jag tror det var roligare att leka affär istället :-)

    SvaraRadera
  5. Härligt med gullvivor! Håller tummarna att de ska trivas och frodas hos dig!
    I min söder-rabatt nära husväggen finns både vitsippor och gullvivor, så de bör ju klara sig hos dig som huserar längre söderut.

    Tänk att jag aldrig har ätit äkta rysk rödbetssoppa - fast jag pratat om att laga denna rätt många gånger. Problemet är ju förstås att man första gången borde äta den på plats i landet eller få den tillredd av någon som vet hur den ska smaka.

    Det där med foto handlar ju väldigt mycket om övning. Både att trixa med kameran men också motiv och bildkomposition. Titta på bilder på webben, i tidningar m m ger mycket tycker jag. Hitta sin egen stil...

    Visst är det härligt att även vi som levt rätt länge har mycket kvar att lära :-)

    SvaraRadera
  6. Kan tro att det smakade mums med, förmodligen, " äkta" rödbetssoppa efter den trippen.
    Leka affär, alltid lika populärt. Jag har i likhet med andra mor- och farföräldrar, och för all del även föräldrar, handlat både det ena och det andra. Livligaste fantasin när det gällde utbudet hade min dotterson. Han sålde allt från pannkakssmet till grävskopor.
    Lycka till med gullvivorna, för både egen och Ingers räkning!

    SvaraRadera
  7. Det ska bli spännande att se om ålandsfröna gillar läget där hos dig! Inte för att jag har en blekblå om hur länge det tar före det blir blom efter att man frösått, men det blir kanske inte första året. För eget vidkommande borde jag ut i grönsakslandet och gräva ner vitlökssådden, för det är lagom att göra det när det drar mot november.

    Mina tankar går lite titt som tätt till Inger och hur de har det. Lova att du hälsar så gott från mig om ni ses eller talas vid!

    SvaraRadera
  8. Wow - ett lasersvärd, inte illa att ha ett sånt. Förstår att du blev glad.

    SvaraRadera
  9. kajsastina, det låter som jobbiga tandläkarbesök för dig, men det är ju bra att dom kan ordna till tänderna i alla fall.
    Fotkursen har, trots att den bara var fyra gånger, gett mig verktyg för att använda kameran på ett vettigt sätt i framtiden. Nu är det träning som gäller.

    SvaraRadera
  10. Gökboet, det slappas en hel del mellan varven i det här huset, ska du veta.

    Jag tror att jag har tipsat dig förut, men jag gör det igen: moderskeppet.se där du kan komplettera din photoshopkurs. Jag ska använda mig av den nu igen. Jag var ju in där innan fotokursen började, men har gjort uppehåll under kurstiden för att inte blanda ihop det alltför mycket i min stackars skalle.

    Jag är nöjd med fotokursen, trots att det bara var fyra träffar. Numera är det inga problelm att förstå vad det står i fotoböckerna som följde med kameran (Canon EOS600D), och jag använder nästan aldrig helautomatiken. Man behöver inte vara så rädd, utan prova dig fram med de olika inställningarna. Av-inställningen är lättast att börja med, tycker jag. Det går ju alltid att radera om det inte blir bra.

    SvaraRadera
  11. Lisbeth, det är nästan så att jag går med på dealen, men nu lämnade jag kvar svärdet i Lycksele så det får väl bli en annan gång.

    Innan vi flyttade ut på landsbygden hade jag väldigt svårt för att köra i mörker, men jag blev tvungen att göra det i mitt jobb inom hemtjänste och konstigt nog vande jag mig. Men det är inte kul att färdas på svartblanka okända vägar, särksilt inte om det är mycket trafik så att man inte kan ha helljus på.

    SvaraRadera
  12. I min värld, man kan kanske säga att ombyte förnöjer. Det kan bli lite långsamt att leka innelekar en längre tid, så man får försöka hitta på lite nytt mellan varven.

    SvaraRadera
  13. Beppan, skönt att höra att gullvivorna triv hos dig, då borde dom ju ha en chans även här. Perenner brukar inte vara något problem egentligen. Det gäller bara att inte rensa bort dom när det är dags att fixa till rabatterna i maj någon gång.

    Rödbetssoppa är jättegott och inte särskilt svårt att göra. Recept brukar finnas i de flesta stora kokböcker. Nu finns det dessutom smetana (betoning på andra stavelsen fick jag lära mig i helgen) att köpa i affärerna, ett måste. Och så ett gott bröd till den rykande heta soppan. Mums.

    Visst är det övning och åter övning som gäller för att få till fotograferandet. Men nu vet jag vad de olika knapparna och reglagen är till för och hur dom kombineras, och bruksanvisningar och fotoböcker blev plötsligt förståeliga.

    I går kväll anmälde jag mig dessutom till Skellefteå fotoklubb, så får jag se om det ger något. Jag vill ju inte heller att foto ska kännas som något prestigefullt och betungande som måste utföras. Det ska vara på mina villkor.

    SvaraRadera
  14. Ingabritt-After work, nog får man ställa upp på både det ena och det andra när det gäller barnbarnen. Min mamma blev en gång inlindad i en matta av våra söenr och kom sig ingenstans förrän barnen behagade rulla ut henne igen!

    Gullvivorna är sådda med tankarna hos Inger och M och kommer det upp några till våren/sommaren så vet jag vem som ska få dom. Jag tänker mycket på dom.

    SvaraRadera
  15. Nina, jag har också stoppat ner vitlöksklyftor men kanhända att det blev lite tidigt med tanke på allt regnet. Det är bara att vänta och se.

    Jag lovar att hälsa från dig om jag träffar Inger, men jag har hört ryktas att dom befinner sig i Umeå nu.

    SvaraRadera
  16. epsilon, eftersom det finns både ett skåp med leksaker och en stor låda med böcker här i vår stuga så lämnade jag svärdet i Lycksele. Man vet ju aldrig om Leo behöver det mot spindelmän och annat otyg.

    SvaraRadera
  17. Härligt att fotokursen gett inspiration! Det är ju det allt handlar om. Låter kul med Fotoklubb. Alltid skoj att diskutera med och få nya inputs av likasinnade.
    Det finns en klubb här i Bodö jag är sugen på att gå med i. Får se hur det blir efter årssskiftet.

    Jag min toka har anmält mig till nästa 7½ poängskurs via universitetet i Jönköping - digital fotobehandling. Start i slutet av januari. Om jag nu kommer med....

    Har lite grunder sedan jag gick webbdesign och grafisk form via NTI-skolan för några år sedan. Hoppas få lära mig nya grepp... Det händer ju saker hela tiden i denna värld.

    SvaraRadera
  18. Jisses vad du ska bli ännu duktigare! Jag antar att du tycker att den kurs du går nu är bra och att du klarar av den galant.

    Men hur är det nu, bor du både i Bodö och i Boden? Jag blir inte riktigt klok på det där.

    SvaraRadera