En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 19 oktober 2011

Skogstokigt

Plötsligt som jag går där på skogsstigen omringas jag av flera talltitor. Dom är pratsamma och sällskapssjuka, så vad gör man då? Först fram med kameran, sen gräver man i hundgodisfickan och får upp några små frolicbitar att lägga i handflatan. Sen kommer det knepiga; att ställa in kameran. Jag sträcker fram handflatan så att fingertopparna snuddar en kvist, försöker få in skärpan på kvisten och börjar sen locka på fåglarna.

Jag hör deras nära vingslag, kan se hur någon som hastigast skymtar förbi kameraögat och plötsligt känner jag små klor som griper tag i mina fingrar, men innan jag hunnit reagera har titan redan flugit därifrån.

Till slut lyckas jag fånga en av dom när den sitter på min hand. Fotot blev suddigt förstås, men jag har försökt skärpa upp det lite.



22 kommentarer:

  1. Jättebra jobbat med kameran, himla gulligt, mycket tålamod och MOD! (fågelfobi här, you know)

    SvaraRadera
  2. Nämen! Det var en tuff pippi! Och duktigt att kunna fota med bara en hand! :D

    SvaraRadera
  3. Sådana här bilder har lov att bli lite suddiga, även om man själv alltid hopas att de blir perfekta :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  4. Oj det var inte illa! Jag har gjort sådär ibland i stan när gråpjoddarna har svärmat över nåt fik men aldrig i skogen och jag har aldrig försökt ta ett foto samtidigt. Å andra sidan är stans gråpjoddar ju mer eller mindre tama :-)
    Gråpjoddar = gråsparvar.

    SvaraRadera
  5. Fortsätter du med att mata dom med Frolic ska du se att snart kan dom "sitta fint".

    Sur i Sumpan

    SvaraRadera
  6. OJ, vad häftigt och så lyckades du fota dom oxå! Trodde inte vilda fåglar vågade sig på sånt!

    SvaraRadera
  7. Hej Cici
    Grattis att du lyckades med det. Intressant.
    Nisse

    SvaraRadera
  8. Så underbart nära naturen. Måste säga att du utvecklats enormt i fotokursen. Märks att du känner för det du gör
    Kram

    SvaraRadera
  9. Du är ju verkligen suverän. Gör ju inget om det är lite suddigt tycker jag.

    SvaraRadera
  10. Kikat in i din Blogg!!! Fällfors..det är väl i Skjellfteåtrakten det???
    Jag är från Vännäs...men bor i Eskisltuna..och gos min särbo/sambo i Kolsva utanför Köping...
    Ha det så gott!!!

    SvaraRadera
  11. Gökboet, som du förstår släpar jag med mig kameran mest överallt, men det hade varit mera lyckat att ha den inställd på auto vid ett sånt här tillfälle.

    SvaraRadera
  12. hugan, dina titor är säkert av samma kaliber. Hör du deras sisande läte så stanna till och prata med dom så får du se.

    SvaraRadera
  13. Pennelina, jag insåg ganska snart att bilderna inte skulle bli så bra men det var inget att göra åt. Roligt var det i alla fall.

    SvaraRadera
  14. I min värld, det är säkert roligt att försöka fota gråpjoddarna också. Dom är föresten sällsynta här nu för tiden och i sstället har vi fullt med pilfinkar, som aldrig fanns förr.

    SvaraRadera
  15. Sur i Sumpan, haha, det kanske är det pippin på nästa inlägg gör.

    SvaraRadera
  16. Malin, talltitorna är lite eljest. Vet inte om era entitor är lika egna, men du kan ju pröva.

    SvaraRadera
  17. Pensionär Nisse, det var ett tag sen, roligt att du tittade in.

    SvaraRadera
  18. Lisbeth, att leva nära naturen är underbart. I alla fall för mig. Även om kringlufsande nallar kan begränsa kringströvandet i skogen ibland.

    SvaraRadera
  19. epsilon, tackar. Men i dag körde jag med auto som du kan se på dagens inlägg.

    SvaraRadera
  20. Margit, alltid roligt när någon tittar in. Jo, min by Norrlångträsk ligger ca 1½ mil söder om Fällfors, och 4½ mil nordväst om Skellefteå. Mitt ute i skogen med andra ord. Välkommen åter!

    SvaraRadera
  21. Det var väl tusan ändå, vilka samarbetsvilliga fågelobjekt som håller till i dina skogar! Och att du lyckades så pass att få med på bild är jag mäkta impad av (liksom att Ölandsvindar/Kerstin jämt och samt kan visa fina fågelbilder i sin blogg). Ornitologisk fotografering är definitivt inte min grej. Dels har jag för dåligt tålamod och dels kommer jag sällan tillräckligt nära :o/ Fast, det är klart, jag har förstås aldrig provat "agna" med Frolic, hehe ;o)

    SvaraRadera
  22. Nina/Stjärnkraft, jag har läst att talltitan inte finns på Gotland och Öland, så troligen finns den inte heller hos dig. Men gråsparvar/pilfinkar skulle jag tänka mig att man kan lyckas med. Om man nu är intresserad av att pröva. Men du har ju så mycket andra fina fotoobjekt där du bor.

    SvaraRadera