En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 29 november 2011

Att lära sig nya saker hela tiden


video
Innan jag startade min blogg för snart två år sedan var jag helt novis på detta med datorer. Jag kunde lägga patiens och maila utan bilder, det var allt. Och då var det ändå väldigt spännande. Med hjälp av mina barn och bloggvänner har mina kunskaper blivit fler efter hand, men så dyker det upp sånt som jag blir som ett enda stort frågetecken inför. Nu senast var det det här med fotoboken, som helst skulle visas som ett bildspel. Jaha? Jag hade mycket kort tid på mig och var glad över att jag hade fått in alla bilderna i fotoboken, som också var något helt nytt. Men bildspel?

I kväll har jag gjort ett bildspel. Frågan nu är bara hur jag för över det till bloggen. Kanske kommer jag på det, kanske inte.

Minsann, tror jag inte att jag lyckades till slut! Frågan är om jag kommer ihåg hur jag gjorde till nästa gång.



6 kommentarer:

  1. Bra!!! Vad duktig du är! Visst är det härligt när man lyckas med något nytt!!
    Bildspel - och i Photoshop - det har inte jag testat.. Jag gjorde mitt i Windows Movie Maker. Följer med Officepaketet vad jag vet. Fungerar nog ungefär på samma sätt. Sedan lade jag in det på You Tube, med musik till. Kul att laborera.
    Det jag hade velat är förstås att kunna visa själva fotoboken i filmen. Där gick jag bet. (Lustigt uttryck..) Frågade fotoboksfirman och fick till svar att jag skulle filma sidorna i själva pappersboken med min mobiltelefon. Så knäppt - vilken kvalitet skulle det bli? Jag borde ju ha kunnat få filen som jag laddade upp och sedan gjort video av den. Nåja - det är gjort nu.

    Kolsvart ute. Blåsten viner runt husknutarna (bara 8 sekundmeter idag), fast inget regn - ännu... Väntar någon timme innan den obligatoriska promenaden. Så fantastiskt att jag får göra vad som faller mig in, utan måsten...
    :-)

    SvaraRadera
  2. hihi grattis till ännu en vetskap! Hoppas det sitter tills nästa gång! Känner mej snart tvungen att lära mej nåt nytt med all ny teknik som forsar fram...på jobbet har jag nyss lärt mej ett nytt program, inte så mycket värt mer än för den egna självkänslan ;)

    SvaraRadera
  3. Så otroligt vackert. Av mig får du första pris. När jag ser bildspelet känns det som om jag är där. Det är vinterbilderna jag tycker mest. Vilken ny karriär du skaffat dig. Måste kännas bra att efter 2 år kommit så långt. Får se om min hälsa håller i sig. just nu mår jag kanon.Då ska jag också börja lite smått med fotografering och det som följer med i fotograferings värld
    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  4. Er det ikke rart hvor mye man lærer?
    Jeg tror man aldri blir for gammel til å lære seg noe nytt.
    Ha en god dag

    SvaraRadera
  5. Vilket vackert bildspel du har gjort och lagt upp för oss andra att titta på! Du är klipsk som tusan Cici!

    Jag gör vågen....

    SvaraRadera
  6. Det finns inget som gör en sådan glad och nöjd som när man klarat av något nytt.
    Jag har själv börjat från 0 och för varje nytt dataproblem som jag har klarat av hojtar jag högt.
    Jag ligger mycket efter. Att göra ett bildspel och tillika få in det i bloggen - jag bugar mig.
    Du och jag har nog bloggat ungefär lika länge och har följ varandra ett bra tag.
    Jag säger grattis till en fotobok med fina bilder - känn dig stolt.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera