En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 18 november 2011

Den stor smällen

Det verkar inte finnas så mycket att skriva om för det händer just ingenting här i byn. Men så kom jag att tänka på att igår afton, straxt efter femtiden, när jag och grannen klev ut på vår bro efter en stunds samspråk inne i vårt kök, hoppade vi högt på grund av en smäll som lät som om det var en bomb som exploderat ovanför Hundtjärn. Grannen tyckte sig se ett ljussken också.


Nu är det så att Björkdalsgruvan ligger i den riktningen, någon mil bort, så min första tanke var att nu hade en sprängning där gått snett. I vanliga fall hör det till undantaget att man hör något alls hos oss från den gruvan. I grannhuset öppnades dörren och man undrade vad det var som hänt. Ingen visste. Så småningom visade det sig att dom eldat upp överblivna sprängmedel, vilket tydligen är en vanlig metod, men vad som orsakade explosionen vet ingen. Polisen  uppger att en möjlig förklaring till explosionen kan vara att sprängmedlet dynamex kan ha börjat utsöndra nitroglycerin vid uppeldningen. Ingen person kom till skada, turligt nog. Undrar just hur det ser ut där borta efter den där smällen som hördes ända in till Skellefte fyra mil bort.

Så kom jag på ytterligare en spännande händelse. Byns adventsgran har hämtats, anpassats, klätts  och satts på plats. Men den får nog stå där en vecka till innan ljusen tänds för 1:a advent infaller först nästa söndag.
Granen ska kapas och stammen anpassas så att den passar till röret den ska stå i och belysningen ska sattas fast. Lätt som en plätt för fyra duktiga karlar.

Sen är det bara för traktorn att gripa tag i granen och lyfta den på plats, men..  Hallå, vi glömde sätta i nya glödlampor! Granen får läggas ner igen.

Fram med alla lampförpackningar, plocka ur, skruva i. Det tar sin lilla stund.

Då kör vi igen. Men stopp, stopp! Toppen bröts av och belysningen halkade på sned, bara att lägga ner granen igen. Suck.

Men nu vore det väl själva den om inte granen skulle komma på plats, och efter lite finjusteringar gör den det.


Som ni förstår är jag alldeles slut efter allt som händer häromkring, så nu när K ha gett sig iväg på den månatliga bastuträffen (endast för gubbar, förlåt, män), så ska jag slå mig ner framför tv:n och se om jag hinner virka de två sista lapparna till överkastet. Sen väntar monteringen. Snälla, kan någon ge mig ett tips på lämplig kantning?



16 kommentarer:

  1. Hoppsan! Ni har det riktigt spännande där uppe :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  2. Jag hörde ochså smällen trodde det var Andreas som körde i nått när han kom in på gården.Tur att ingen skadades.Det är ju hemskt att sånt kan hända.

    SvaraRadera
  3. Barmark och första advent snart - hur går det ihop??? Hänger inte med i svängarna. Tur att julljusen kommer på plats och lyser upp lite i mörkret.
    Igår tändes ljusen i min lilla stad..... :-)

    SvaraRadera
  4. Det händer mycket hos dig. Vilken skräll! Nästa vecka är det 1:a advent och ni har granen snart på plats. Igår tog jag "dramaten" på bussen för att handla på ICA i centrum. Den har billigar priser. Ex. Sardiner Kung Gustav 10,50. I min ICA kostar de 19,50. Jag köpte 3 st, eftersom jag ska äta till frukostägget. Nu har jag som vanligt bråttom ut till min stavgångspromenad. Vi ska träffas hela klanen i morgon för middag.
    Jag ska baka en kaka idag. Trevlig helg!
    kram

    SvaraRadera
  5. Så svårt att tro att vi snart är inne i december.
    25 november hade vi skidspår här förra året, idag är det som en aprildag och 10 grader. Men såna smällar som uppe hos er har vi inte haft.

    SvaraRadera
  6. Jag förstår helt utpumpad måste du vara av dessa stora händelser. Tur det var träff för männen så du kan vila upp dig. Glöm inte näsduken och luktsaltet. Ser framför mig någon alienliknande
    krater som kom till av smällen. Kanske ni som i Gevalia reklamen fått oväntat besök. I eftermiddag tänds alla ljus här i Sundsvall. jag längtar. Det är så vackert
    Trevlig helg
    Kram

    SvaraRadera
  7. En bild vid "the big bang-stället" kanske kommer inom kort? Läskig upplevelse!

    Ha en go helg!

    SvaraRadera
  8. Hej

    Ja smällar är vi vana vid här i Malmö...det smäller om hälarna lite här och var när man är ute...haha. Gran har vi haft nu ett par veckor i stan men det är på tok för tidigt tycker jag. Men dom är ju trots allt fina att ha.

    SvaraRadera
  9. Pennelina, ibland vaknar man till ordentligt.

    SvaraRadera
  10. stickmamman, många inomhus upplevde det som när det är takras. Utomhus var det mera som en bomb. Nu får dom kanske lägga om rutinerna då dom ska göra sig av med sprängmedel.

    SvaraRadera
  11. Beppan, i städerna tänder dom ljus så fort dom kan. Ute på landsbygden släcker dom ner så fort som möjligt. Gatubelysningen slocknar klockan elva vardag som helg,då blir det kolmörkt. Bra om man vill studera stjärnhimlen i och för sig, men dåligt om man ska ta sig mellan gårdarna en fredagskväll. så än så länge är granen otänd, men till nästa helg ska den nog lysa upp.

    SvaraRadera
  12. kajsastina, det är jättebra att motionera ihop med andra, då blir det verkligen av. "Dramaten" är också ett bra sätt att få hem varorna utan att armar och axlar tar stryk.
    Hoppas att kakan blev god!

    SvaraRadera
  13. epsilon, smällar kan man vara utan, men snö ville jag gärna ha nu. Vi var lovade att den skulle komma i dag, söndag, men av det har vi inget sätt. Däremot hade vi nästan tio minus i går och en strålande stjärnhimmel.

    SvaraRadera
  14. Lisbeth, inget besök, ingen snö, ingen tänd gran, men en vacker natthimmel med tusentals stjärnor.
    Jag minns ljusspelet i Uppsala i fjol, då dottern och jag var där. Mycket vackert.

    SvaraRadera
  15. Gökboet, det är ju inhängnat runt gruvområdet så man kommer inte åt att se hur där ser ut. I går vid middagstid då jag och hundarna promenerade genom byn lät det plötsligt som om ett jetplan gjorde en kort lågflygning över ett av träsken. Det ekade vida omkring och hundarna tyckte att vi skulle skynda på stegen hem. Det måste ha varit isen som "sjöng". Har aldrig hört något liknande.

    SvaraRadera
  16. Skånegrabben, det är som man säger, mer till dom som redan har. Här får vi treva oss fram i mörkret efter klockan elva för då släcks gatubelysningen. Kommunen tycker att det bor så lite folk ute i byarna så dom kan klara sig utan ljus. Konstigt resonemang tycker jag. Men till helgen tänds vår stiliga gran.

    SvaraRadera