En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 3 november 2011

Djurkyrkogården med tillägg

Nu är dagarna korta. Det gäller att ta vara på dygnets ljusa timmar. Redan vid halvfyratiden får man plocka fram kameran om man vill föreviga solnedgången, som alltid är vacker om vädret är gynnsamt. Denna eftermiddag bjöd på fint spektakel.

På förmiddagen tog Cilla och jag en lite längre skogspromenad. Denna konstiga novemberstart kan man hitta både svamp och lingon, dock något frostnupna efter en klar natt som bjöd på frost på vissa ställen. 
Småbäckar i skogen hade fått vackra ismönster efter nattens kyla, egendomliga former som påminde om fågelvingar, ibland med hjärtmönster på. Det såg faktiskt ut som glasgravyr gjort av den skickligaste av gravörer. Mycket vackert.

Desto hemskare syn mötte mig då jag besökte platsen där man hittat björnspår för ett tag sen. Jag kan förstå att denna plats drar till sig björn, och säkert räv, grävling, korpar och alla sorters asätare. (Är ni kräsmagade så föreslår jag att ni hoppar över denna bild och famförallt nästa.)

Jag förstår inte riktigt detta, får man verkligen lämna djurkadaver och slaktavfall på detta viset?  Här ligger hela döda djur, ben, klövar och rester av sönderslitna plastpåsar. Dessutom börjar en del av det lämna platsen och hamna ute på skogsbilvägen.

Tillägg: För att inte någon enskild ska känna sig utpekad vill jag tala om att jag har fått upplysning om att "syndaren" i första hand är björnen som grävt upp det som jaktlaget täckt över, men att jaktlagets medlemmar ska städa bort all plast och gräva ner benresterna igen. Däremot vidhåller jag att åtminstone en hel djurkropp ligger där bland avskrädet och jag tycker det ser ut som en hund.
Cilla tyckte förstås att det var väldigt intressant och hann gnugga sig i sörjan innan jag fick stopp på henne. Trots att jag duschat av henne det lilla som hann fastna i pälsen så har lukten fastnat i näsan på mig. Den kommer nog att sitta där till i morgon.


Kvällen är här, middagen uppäten, maken har farit till Byske för att basta och höra lite skvaller från de andra bastugubbarna. Jag ska sätta mig med virkningen en stund. Nu har jag tre blåa och åtta rosa rutor kvar.





15 kommentarer:

  1. Vilka vackra billder! Jag blir, väldigt imponerad av din fantasi och blick för fotografering och avundsjuk ;)

    Att Cilla hann med att rulla sig i kadaverskiten förvånar mig inte alls. Vid sådana tillfällen är dom oftast snabba som tusan!
    Men att vuxna kan lämna det så snuskigt och skräpigt efter sig ute i naturen, är ju stor synd och skam!

    Varm kram!

    SvaraRadera
  2. Hur kan man göra så alltså lämna djur kadaver och annat elände i naturen. ring polisen och fråga om det verkligen är ok. Vet att det finns fall där man gått vidare o nystat upp förskräckliga historier som lett till åtal. syns att du tränar för fullt med kameran och att det ger resultat. Går mot andra och säger att svampbilden var bäst. Kändes som jag stod bredvid.
    Ha en fin morgondag

    SvaraRadera
  3. Så du hade också en vacker himmel denna eftermiddag! Härligt! Och vackra frostrosor fick du också!!

    Det är verkligen inte OK att lämna djurkadaver och slaktavfall på det där sättet. Någon som haft riktigt otur när han tänkte.
    Ett fall för miljökontoret!!

    Tack för go´a kommentarer hos mig!!
    Fick verkligen en överraskning med mailet om fototrissen....
    :-)

    SvaraRadera
  4. Nej, det finns regler för sånt där!

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  5. Men FYY!! Så äckligt - och olagligt, åtminstone här i Finland. Kadaver måste grävas ner, och då på ett sådant sätt att de inte riskerar att förorena dricksvattentäkter. Polisanmäl!

    Före jag lämnar din blogg väljer jag att begapa bilden av solnedgången istället. Vackert ... *suckar lyckligt*

    SvaraRadera
  6. Nej det där kan verkligen inte vara ok!! Polisen eller kommunens miljöpolis borde verkligen ta sig en titt där!

    Hejja på med rutorna som återstår!

    SvaraRadera
  7. För egen del störs jag nog mest av all plast som ligger där.
    Så länge kadavren inte bär på någon smitta som kan sprida sig i naturen är det väl ok att bjuda våra vilda medvarelser på lite lättfunnen mat.

    SvaraRadera
  8. Hej

    Isch kadaver.....inte hallontårta precis. En gång hittade jag magsäck och tarmar från en älg i skogen....som jägarna hade rensat ut. Nja, dom borde kört bort med det med en gång tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Vacker solnedgång.
    Kadaver som slängs äts ju upp gaska snabbt av asätare men det är ju enligt nya lagar inte tillåtet idag.Sen kunde dom som slänger göra det långt ifrån bebodda å inte blanda med sånt som är oätligt även för asätare.

    SvaraRadera
  10. Tack för alla kommentarer!
    Enligt mail jag fått av trovärdig källa är slaktavfallet nu övertäckt och plasten kommer att städas upp i morgon. Det döda djuret tros vara en grävling, enligt samma källa.

    SvaraRadera
  11. Det ÄR en grävling och hoppas saken är utagerad nu.

    SvaraRadera
  12. Anonym, det är tråkigt när det kommer anonyma kommentarer på min blogg. Jag har EN som får vara anonym därför att jag vet vem det är. Denna gång gör jag ett undantag men i framtiden kommer anonyma kommentarer att hamna i papperskorgen.

    Det här är min alldeles egna privata blogg, där jag kan styra vad som ska finnas här eller inte, det är inget allmänt byaforum. Jag har ingen anledning att känna att jag har AGERAT, jag har bara konstaterat att platsen såg för djäklig ut och jag är glad att den nu ska ha snyggats upp.

    SvaraRadera
  13. Usch. Tycker också att det ser ut som en hund. Och varför ligger den där överhuvudtaget? tjyvjakt? Att en björn kan rota på så.. Tycker också att om det nu inte är uppstädat att du ska kontakta någon i högre position, så där ska det inte få vara!
    Bra jobbat av dig i vilket fall!

    SvaraRadera
  14. Gökboet och hugan, det är städat där, så nu kan vi ägna oss åt trevligare saker.

    SvaraRadera